بلوچ‌ها با مسدود کردن جاده کویته خواستار پاسخگویی دولت پاکستان در باره ربودن شهروندان بلوچ شدند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

صدها زن بلوچ در پاکستان به نشانه اعتراض چندین جاده ارتباطی در کویته را مسدود کردند و از پلیس و مسئولان دولتی خواستند تا در باره سرنوشت زهیر بلوچ و دیگر ناپدیدشدگان بلوچ توضیح دهد.

معترضان از صبح ۲۱ تیر/ ۱۱ ژوئیه به قصد رسیدن به «منطقه سرخ» چندین محور ارتباطی را مسدود کردند. پلیس به معترضان حمله کرد. به گزارش روزنامه «دان» پاکستان، پلیس به معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرد. ده‌ها تن از معترضان بر اثر خشونت مأموران پلیس مصدوم شدند.

به گفته «دان» در جریان درگیری مأموران پلیس با معترضان در شامگاه ۲۱ تیر، صدای تیراندازی شنیده شد.

مهرنگ بلوچ، فعال حقوق زنان در بلوچستان پاکستان با انتشار یک ویدئو در شبکه‌های اجتماعی گفت مسئولیت هرگونه اتفاقی برای معترضان برعهده پلیس کویته و حکومت فدرال پاکستان است.

او علت گسترده شدن اعتراض را امتناع مسئولان دولتی از پاسخگویی به خانواده زهیر احمد که در نخستین روزهای ژوئیه ناپدید شد، عنوان کرد و گفت که آنها جاده ساریاب را مسدود کردند اما پاسخی نگرفتند.

مهرنگ بلوچ به عنوان چهره شاخص جنبش زنان و دادخواهی بلوچ‌ها در پاکستان از پلیس خواست معترضان بازداشت شده و زهیر بلوچ را آزاد کند تا اعتراض خاتمه یابد.

به گفته رسانه‌ها شرکت کنندگان در این اعتراض با باتوم و تیر هدف قرار گرفتند که موجب مجروح شدن شدید حداقل دو نفر از آنها شد. فعالان بلوچ گفتند که دو تن از مصدومان پس از انتقال به مرکز درمانی به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

پلیس ایالت بلوچستان اما این درخواست را نادیده گرفت. ضیاء‌الله لانگو، وزیر داخلی ایالت بلوچستان پاکستان شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ تیر / ۱۱ ژوئیه ابتدا مدعی شد زهیر بلوچ برادر یکی از رهبران ارتش آزاد بلوچستان است که در چند حمله به شهروندان شرکت داشته است و سپس ادعا کرد او در بازداشت هیچ یک از نهادهای دولتی نیست.

زنان بلوچ در پاکستان دی ۱۴۰۲ نیز در اعتراض به قتل یک جوان ۲۴ ساله به دست پلیس برای چندین روز تظاهرات کردند. خواسته فعالان بلوچ معترض به ناپدیدسازی قهری بلوچ‌ها در پاکستان به صورت مشخص خلع ید از دپارتمان ضدتروریستی، پاکسازی بلوچستان از جوخه‌های مرگ دولتی، ثبت اسامی تمامی ناپدیدشدگان، تشکیل کمیته حقیقت یاب و محاکمه مسئولان دولتی و پلیس و توقف فوری آدم‌ربایی در بلوچستان بود.

ایالت بلوچستان وسیع‌ترین ایالت پاکستان به شمار می‌رود اما به دلیل محرومیت، جمعیت اندکی را در خود جای داده است. جنبش‌های عدالت‌خواه و جدایی‌طلب در ایالت بلوچستان سالیان طولانی است علیه حکومت فدرال مقاومت می‌کنند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net