بلینکن: آمریکا به ایران و اسرائیل اطلاع داده که درگیری در خاورمیانه نباید تشدید شود

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۶ اوت / ۱۶ مرداد گفت که ایالات متحده به ایران و اسرائیل اطلاع داده است که درگیری در خاورمیانه نباید تشدید شود. همزمان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هشدار داده که حملات علیه نیروهای خود در منطقه را تحمل نخواهد کرد.

در پی کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رهبر پیشین حرکت مقاومت اسلامی (حماس) و نیز چند فرمانده ارشد دیگر حزب‌الله لبنان در هفته گذشته، خاورمیانه در آستانه تشدید تنش‌هایی است که از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل آغاز شد.

دوشنبه ۱۵ مرداد / ۵ اوت، در جریان حمله‌ای به یک پایگاه آمریکایی در عراق پنج سرباز آمریکایی و دو پیمانکار زخمی شدند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، این حمله را به گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران نسبت داد.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید مقامات آمریکایی در تماس مداوم با متحدان و شرکای خود در منطقه هستند و «اجماعی روشن» وجود دارد که هیچ‌کس نباید وضعیت را وخیم‌تر کند. بلینکن افزود:

ما درگیر دیپلماسی فشرده با متحدان و شرکا بوده‌ایم و این پیام را مستقیماً به ایران منتقل کرده‌ایم. ما این پیام را مستقیماً به اسرائیل هم منتقل کرده‌ایم.

بلینکن ادامه داد که آمریکا به دفاع از اسرائیل در برابر حملات ادامه خواهد داد، اما تأکید کرد که همه در منطقه باید خطرات «تشدید تنش و سوء تفاهم» را درک کنند. بلینکن همچنین گفت:

حملات بیشتر فقط خطر نتایج خطرناکی را افزایش می‌دهد که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را پیش‌بینی و به‌طور کامل کنترل کند.

Ad placeholder

پنتاگون اعلام کرده است که جت‌های جنگی و کشتی‌های جنگی بیشتری را به خاورمیانه اعزام خواهد کرد، زیرا واشنگتن به دنبال «تقویت مواضعی دفاع در منطقه» است. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در این رابطه گفت:

تمرکز من بر آن است که مطمئن شویم همه اقدامات لازم را برای محافظت از نیروهای خود انجام می‌دهیم و همچنین مطمئن شویم که در صورت لزوم، در موقعیت خوبی برای کمک به دفاع از اسرائیل هستیم.

بلینکن، پس از دیدار با آستین و همتایان استرالیایی‌شان، گفت که مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس و توافق بر سر آزادی گروگان‌ها به مرحله نهایی خود رسیده و به زودی پایان خواهد یافت.

اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، هفته گذشته در تهران ترور شد. این حمله تهدیدهای انتقام‌جویانه ایران علیه اسرائیل را به دنبال داشت، هرچند اسرائیل رسماً مسئولیت آن را نپذیرفته است.

همزمان، اسرائیل فواد شکر، فرمانده نظامی ارشد حزب‌الله لبنان را در حمله‌ای به بیروت کشت.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید ایالات متحده به دلیل حمایت از اسرائیل در مسئولیت ترور هنیه شریک است.

در پی حمله‌ موشکی به پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب عراق، لویدآستین گفت که ایالات متحده «حملات به نیروهای خود را تحمل نخواهد کرد».

هنگامی که از او پرسیدند که آیا می‌داند چه کسی پشت حمله بوده است، آستین افزود که آمریکا مطمئن است که یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران این حمله را انجام داده است، اما هنوز مشخص نکرده است که کدام گروه. او افزود: «ما هنوز در حال بررسی برای تعیین این موضوع هستیم.»

ارتش عراق سه‌شنبه ۱۶ مرداد / ۶ اوت «اقدامات بی‌پروا» علیه پایگاه‌های نظامی در خاک عراق را محکوم کرد و گفت که یک کامیون حامل پرتابگر موشک را ضبط کرده است. در این بیانیه آمده هشت موشک شلیک‌نشده نیز خنثی شدند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net