تنوع جنسی و جنسیتی در طبیعت: چرا محافظه‌کارهای افراطی‌ آمریکا از مستند «سیاره کوییر» شاکی‌اند؟

Print Friendly, PDF & Email

رامتین شهرزاد

دیدگاه

صحبت از تنوع روابط جنسی و انواع جنسیتی که باشد، چه به فارسی باشد و چه به انگلیسی و هر زبان دیگری، صدای مذهبی‌ها و سنتی‌ها بلند می‌شود با این ادعا که اگر ال‌جی‌بی‌تی باشی، «طبیعی نیستی». در مقابل اگر با طبیعت آشنا باشی یا در یک مزرعه بزرگ شده باشی و یا پژوهشگر باشی، می‌دانی طبیعت برخلاف بشر، ادعایی نسبت به این ندارد که «تنها دو جنس مرد و زن وجود دارند» و «تنها راه رابطه جنسی، ثبت ازدواج مذهبی و سنتی یک زن و یک مرد است» و «خانواده فقط وقتی خانواده است که یک زن و یک مرد با ازدواج»‌ به آن رسیده باشند.

ژوئن در برخی کشورها از جمله آمریکا، ماه جامعه کويیر است. شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی، برای عرضه مجموعه اینترنتی تولیدی‌اش در شبکه اینترنتی پیکاک (یا طاووس که لوگوی برند این شبکه است) مستند «سیاره کوییر» را آماده انتشار کرده است.

همزمان با عرضه آگهی اعلام پخش این سریال، صدای محفاظه‌کارهای افراطی آمریکا بلند شد؛ برای مثال الکس جونز، نویسنده، مستندساز و تئوری پرداز توطئه آمریکایی در ایکس نوشت «سیاره کوییر معادل یک سیاره مرده است».

این آگهی را به زبان انگلیسی در یوتیوب تماشا کنید:


از نهنگ گوژپشت تا دلفین: حیوانات فقط برای تولیدمثل سکس نمی‌کنند

بعد از قرن‌ها تلاش، فروردین امسال رسانه‌های علمی از مشاهده نخستین آمیزش جنسی بین دو نهنگ گوژپشت (humpback whale) خبر دادند که تصاویر آن یک‌سال پیش از انتشار در جزایر هاوایی گرفته شده بود و در مجله «علوم دریایی پستانداران» (Marine Mammal Science) منتشر شد.

نکته مهم این بود: دو نهنگ نه برای تولیدمثل، بلکه برای سرگرمی با هم‌ آمیخته بودند؛ دو نهنگ مذکر. پژوهشگران در خلاصه این پژوهش نوشتند:

در بسیاری از گونه‌های جانوری، رفتارهای جنسی فراتر از صرف تولیدمثل است. رفتار جنسی با جنس مخالف، اغلب در زمینه‌های خارج از باروری هم رخ می‌دهد و رفتار همجنس‌خواهانه در قلمرو جانوران رایج است. آمیزش جنسی بین دو همجنس برای طیف وسیعی از گونه‌های جانوری ثبت شده است.

سپس در میان پستانداران دریایی، پژوهشگران از ثبت رابطه جنسی با همجنس در میان این گونه‌ها خبر می‌دهند:

  • شیر دریایی
  • فوک‌های خاکستری
  • دلفین رودخانه آمازون
  • دلفین خالدار اقیانوس اطلس
  • نهنگ قاتل
  • نهنگ خاکستری
  • نهنگ کمانی
  • و…

نویسندگان پژوهش همچنین نوشتند:

هدف رفتار غیرتولیدمثلی در موارد مختلف، متفاوت است. کارکردهای پیشنهادی شامل آموزش یا تمرین آمیزش جنسی، ایجاد یا تقویت روابط سلطه (چه کسی فرد اصلی گله یا خانواده است)، تشکیل اتحادهای اجتماعی یا کاهش تن‌های جامعه این جانوران است.

Ad placeholder

سیاره کوییر: چرا از طبیعت دور افتاده‌ایم؟

پوستر سریال مستند «سیاره کوییر»

گابریل گارسیا مارکز در یک مقاله و از دید یک کودک شهرنشین نوشته بود که «روستا جایی است که در آن مرغ‌های زنده راه می‌روند» یا به طور خلاصه: جامعه بشری شهرنشینی را برگزیده است و به‌تدریج، نسل به نسل، از طبیعت دور افتاده‌ایم.

دور افتادگی بشریت از طبیعت با گسترش استفاده از فضای مجازی بیش از پیش شده است. حالا خیلی از کودکان به‌جای شناخت حیوانات و گیاهان، آنها را از بازی‌های ویدیویی، شبکه‌های اجتماعی و میم‌ها می‌شناسند تا آنکه آنها را از نزدیک دیده باشند یا بدانند چه گونه‌های جانوری در محل زندگی آنها سکنی دارند و اینکه امکان حفظ حیات برای آنها چقدر است.

راستگراهای افراطی، از این دورافتادگی گسترده استفاده می‌کنند تا نظر خودشان را واقعی جلوه دهند. به‌عنوان مثال می‌گویند افراد ترنس و نان‌باینری، در واقعیت طبیعت وجود خارجی ندارند.

گزینه تغییر جنسیت در دست طبیعت

شاید اگر آنها فیلم «در جست‌وجوی نیمو» (Finding Nemo) را در واقعیت طبیعت دیده بودند، می‌دانستند که پدر نیمو، به‌عنوان عضو کهنسال‌تر خانواده، پس از ناپدیدی مادر، از فرزندش خواهد خواست تا تغییر جنسیت دهد و مونث بشود تا بتواند به تولیدمثل ادامه دهد.

از درختان تا آبزیان، گونه‌های مختلف جانداران در طبیعت از تغییر جنسیت (به معنای لغو جنسیت کنونی‌شان و جایگزینی جنسیتی دیگر به‌همراه تغییر کامل فیزیکی‌شان به‌جای تطبیق جنسیت در آدمی که می‌تواند همراه با تغییر کامل فیزیکی باشد یا نباشد، می‌تواند همراه هورمن‌درمانی یا عمل‌های جراحی باشد یا نباشد) برای رویارویی با شرایط محلی‌شان استفاده می‌کنند.

مستند «سیاره کوییر» هم بر این روابط گسترده پژوهش‌ شده دست گذاشته است. در مقابل، جامعه راستگرای افراطی آمریکا، دور افتاده از طبیعت، مبهوت می‌پرسید «مگر می‌شود؟ اگر سیاره ما کوییر است، اگر سکس محدود به مذکر و مونث نیست، اگر هدف زندگی فقط تولیدمثل نیست و می‌توان برای تفریح هم آمیزش جنسی داشت، پس چگونه حیات امتداد یافته است؟»

جواب آن ساده است: بخشی از جامعه دگرجنس‌گراست، بخشی از جامعه کوییر است. قرار نیست همه‌ جامعه در خدمت تولیدمثل باشند. همچنین لازم نیست لذت جنسی را کنار گذاشت تا متمرکز بر «نهاد مقدس خانواده» شد. همان‌طور که انسان اشرف مخلوقات نیست و نسبت به دیگر جانداران جهان برتری‌ ندارد، خانواده او هم مقدس نیست. فقط بخشی از فرآیند حیات است و آزمون‌های مختلف جانداران در روابط جنسی، فقط به تکامل گزینه‌های بیشتری برای آینده می‌دهد.

Ad placeholder

جورج تاکی، هنرپیشه کوییر و نام‌آشنای سریال «پیشتازان فضا» (Star Trek) در ایکس به طعنه نوشت:

محافظه‌کاران سریال مستندی تازه درباره حیوانات کوییر را فشار برای پیش‌برد «دستور کار شیطانی گی‌ها» (Gay Agenda) می‌خوانند.

دستور کار همجنس‌گرایان، تهمتی است که محافظه‌کاران کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی به جامعه کوییر می‌زنند با این مضمون که آنها برنامه دارند تا «نهاد مقدس خانواده» را سست کنند.

در واقعیت، آنها از افراد کوییر می‌ترسند چون آنها توانسته‌اند به ساختار سنت و مذهب «نه» بگویند و خود واقعی‌شان را پیدا کنند یا خیلی ساده: اگر می‌توان نه گفت و کوییر بود، پس می‌توان مذهبی هم نبود؛ می‌توان خرج مذهب نکرد؛ این یعنی دکان راستگراهای افراطی به‌تدریج تعطیل شود و آنها از کسب درآمد کنونی‌شان دور می‌افتند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net