جیش‌العدل: هدف مقابله با طرح توسعه سواحل مکران بود ـ رئیسی به پاکستان می‌رود

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

با خاتمه‌یافتن درگیری مسلحانه میان گروه جیش‌العدل و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در شهرهای راسک و چابهار، ترخیص مجروحان این رویداد آغاز شده است.

به گزارش رسانه «کمپین فعالین بلوچ»، که به‌طور ویژه اخبار مرتبط با سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، رئیس دانشکده علوم پزشکی چابهار خبر داد که در جریان این درگیری، ۴۴ مجروح نظامی به بیمارستان چابهار اعزام شده که از این تعداد ۲۹ تن از آنها ترخیص شدند.

سازمان جیش‌العدل که مسئولیت این حملات را از همان ابتدا بر عهده گرفته بود، با انتشار بیانیه‌ای از پایان‌یافتن «عملیات زنجیره‌ای رمضان المکرم» خبر دادند و هدفش از این عملیات را تشریح کردند.

جیش‌العدل هدف از این حمله را «ناکام‌گذاشتن بخشی از برنامه‌های مخرب طرح موسوم به توسعه سواحل مکران» اعلام کردند.

بنابر ادعای جیش‌العدل در این بیانیه، از جمله پروژه‌های این طرح «آمایش سرزمینی و اسکان هفت میلیون شهروند غیربلوچ با مذهب شیعه در شهرهای سواحل بلوچستان» در راستای «ایجاد تمدن جدید علوی» است.

این سازمان همچنین گفت در این حملات، ۱۶۸ تن از اعضایش حضور داشته‌اند که ۱۸ تن از آن‌ها کشته شده‌اند. جیش‌العدل همچنین می‌گوید حدود ۲۰۰ نفر از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی را در جریان این حملات کشته است.

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، ضمن تأیید تعداد ۱۸ کشته از جیش‌العدل، شمار کشته‌شدگان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی را ۱۰ نفر اعلام کرده است.

«کمپین فعالین بلوچ» تاکنون هویت ۱۳ نفر از نیروهای نظامی کشته‌شده جمهوری اسلامی را احراز کرده است. در میان این کشته‌شدگان، یک سرباز وظیفه بلوچ به نام «محمد بچو» نیز حضور داشته است.

Ad placeholder

در واکنش به این درگیری‌ها، محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت که این درگیری‌ها از روز یکشنبه در دستورکار این کمیسیون قرار خواهد گرفت.

عباس‌زاده، با بیان این‌که این حادثه به سه موضوع کشور پناه‌داده به جیش‌العدل، حامیان بین‌المللی آن‌ها و مسائل مدیریت داخلی برمی‌گردد، گفت: «باید در این مورد جدی‌تر و قاطعانه‌تر با پاکستان بحث کنیم.»

هم‌زمان با این رویدادها، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان از سفر پیش روی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان خبر داد.

«تسنیم» به نقل از این مقام وزارت خارجه پاکستان، هدف از سفر رئیسی را «تعمیق همکاری‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی» خوانده است.

با این‌همه، می‌توان پیش‌بینی کرد که فعالیت گروه‌های مسلح در بلوچستان ایران و پاکستان نیز موضوع محوری این سفر خواهد بود.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز در خطبه نماز جمعه ۱۷ فروردین زاهدان در واکنش به درگیری‌های راسک و چابهار گفت:

ما امنیت می‌خواهیم و به هر دو طرف توصیه می‌کنیم صحبت بکنند و مشکل را نه با گلوله، درگیری و خونریزی حل بکنند.

او ضمن انتقاد از سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی و اشاره به این‌که مردم به این سیاست‌ها اعتراض دارند، از حاکمیت هم خواست که «به حرف مخالفان گوش کند».

درگیری در راسک و چابهار از نخستین ساعت ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ آغاز شد و در همان روز به پایان رسید. درگیری میان سازمان جیش‌العدل که خود را یک سازمان اسلام‌گرا و مدافع حقوق «بلوچ‌‌ها» معرفی می‌کند و نظامیان جمهوری اسلامی طی یک سال اخیر افزایش یافته است. این گروه پیش از این به چند مقر نظامی و انتظامی دیگر حمله کرده بود. ایران به بهانه مقابله با جیش‌العدل دی ۱۴۰۲ با پهپاد مناطقی از بلوچستان پاکستان را هدف قرار داد. پاکستان نیز این حمله را بی‌پاسخ نگذاشت.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net