حمله اسرائیل دست کم ۹ نفر را در جنوب لبنان کشت  

Print Friendly, PDF & Email

بخش سیاست

طی یک حمله هوایی به نباتیه در جنوب لبنان، اسرائیل کمی پس از بامداد دیشب دست‌کم ۹ نفر را کشته و پنج نفر را زخمی کرد. یک مادر و دو فرزندش درمیان کشته‌شدگان‌اند. یک خانواده سوری، بنا به گزارش الجزیره، که در یک کارخانه فلز‌سازی در این منطقه کار می‌کردند نیز از قربانیان این کشتار نظامی‌اند. درحالی که ارتش اسرائیل ادعا می‌کند یک انبار تسلیحاتی را در مقر حزب‌الله هدف قرار داده، ویز بهداشت لبنان می‌گوید اسرائیل به ساکنین منطقه نباتیه حمله کرده است.

انتشار ویدئویی جدید از حزب الله

دیروز جمعه ۲۶ مرداد/۱۶ اوت پروپاگاندای نظامی حزب‌الله ویدئویی منتشر کرده که در آن از تونل‌های زیرزمینی و سلاح‌های نظامی جدید خود، از جمله موشک‌های عظیم‌الجثه «هدایت‌شونده دقیق» یا «نقطه‌زن»، رونمایی کرده است. ریاد کحواجی، رئیس موسسه تجزیه و تحلیل نظامی خاور نزدیک و خلیج فارس، که یک موسسه مشاوره امنیتی است، گفت: «این واضح‌ترین ویدئویی است که حزب‌الله تاکنون درباره ابعاد تونل‌ها و زرادخانه سلاح‌های خود منتشر کرده است».

او افزود احتمالاً حزب‌الله این ویدئو را برای «بازدارندگی» اسرائیل از آغاز یک عملیات بزرگ علیه آن در لبنان منتشر کرده است.

خبرگزاری الجزیره، حمله دیشب اسرائیل را به انتشار این ویدئو مربوط دانست.


این ویدئو بخشی از جنگ روانی و نمایش قدرت حزب‌الله است و در حالی رخ می‌دهد که تنش‌های نظامی میان اسرائیل و محور مقاومت بعد از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران و ترور فرمانده ارشد حزب‌الله، فواد شکر، در حومه بیروت بالا گرفته است.

افزایش تنش‌ها در مرز لبنان و اسرائیل

این تنش‌ها به طور ویژه پس از کشته‌شدن ۱۲نفر در بلندی‌های جولان، که بسیاری‌ از آن‌ها کودک بودند، تعمیق شده است. اسرائیل مسئول این حملات را حزب‌الله لبنان دانست و طرف مقابل آن را انکار کرد.

خامنه‌ای، حسن نصر‌الله، و مقامات ارشد حوثی‌های یمن همگی از «خون‌خواهی» و «انتقام» سخن گفته اند. رهبر انصارالله یمن دیروز طی سخرانی‌ای گفت: «پاسخ ترور شهید هنیه و شهید فواد شکر در راه است».

از ۸ اکتبر، یک روز پس از حمله حماس به اسرائیل، حزب‌الله، متحد حماس، و اسرائیل به طور روزانه در درگیری نظامی به‌سر می‌برند و با موشک‌پرانی و حمله پهپادی سعی در عقب راندن یکدیگر داشته‌اند.

بنا به گزارش امروز الجزیره ۱۷ اوت/۲۷ مرداد، حزب‌الله و اسرائیل از ۷ اکتبر تا ۳۱ ژوئیه، حداقل ۸ هزار و ۵۳۳ مورد حمله نظامی متقابل در مرز بین لبنان و اسرائیل با یکدیگر ردوبدل کرده‌اند. ۷۰۰۰ هزار از این حملات، ۴ برابر میزان حملات حزب‌الله، مربوط به اسرائیل است که منجر به کشته‌شدن ۶۰۰ نفر در لبنان شده است. در سوی مقابل، حزب‌الله ۱۵۰۰ حمله به اسرائیل انجام داده که ۲۳ نفر را کشته است.

حزب‌الله لبنان، که در ۱۹۸۲ برای مقابله با تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان شکل گرفته بود و درن هایت اسرائیل را در ۲۰۰۰ وادار به عقب‌نشینی کرد، بارها اعلام کرده است که حملاتش به اسرائیل را متوقف می‌کند درصورتی که طرف مقابل از تجاوز به غزه دست بکشد.

تعلل محور مقاومت در پاسخ به اسرائیل: استراتژی جنگی یا نشانه سردرگمی؟

بیش از دو هفته از این ترور مقامات سیاسی و فرماندهان «محور مقاومت» می‌گذرد، اما محور مقاومت در حمله خود به اسرائیل تعلل زیادی کرده است.

برخی این تعلل را به اختلافات میان مسعود پزشکیان و خامنه‌ای نسبت دادند، موضوعی که به دور از واقعیت است، با توجه به اینکه رئیس جمهوری جدید فاقد هرشکلی از اراده و ابتکار عمل است و صراحتاً خود را «مطیع رهبری» می‌داند.

برخی دیگر اما این موضوع را به هماهنگی نظامی و سیاسی میان نیرو‌های محور مقاومت نسبت داده‌اند که به‌دنبال یک عملیات گسترده نظامی‌اند به‌نحوی که اسرائیل را از ترورها و ادامه جنگ بازدارد، در عین حال که به یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار منجر نشود. برخی هم نیز پای مذاکرات جاری صلح در قطر برای آتش‌بس در غزه را به‌عنوان عامل اصلی تأخیر در پاسخ محور مقاومت عنوان کرده‌اند. درصورت یک آتش‌بس دائمی، محور مقاومت به یک حمله نمایشی ازپیش هماهنگ شده تن می‌دهد و عطای انتقام و خونخواهی را به لقایش می‌بخشد.

دور جدید گفتگوهای آتش‌بس غزه: حماس بیانیه داد اما شرکت نکرد

در این اثنا، طرفداران محور مقاومتی نظیر علی علیزاده در «جدال» از سرگردانی و تناقضات محور مقاومت یک فضیلت ساخته‌اند و ادعا کردند تأخیر جمهوری اسلامی در حمله به اسرائیل بخشی از استراتژی جنگی و روانی ست که اختلال‌های گسترده در پرواز‌های هوایی، بورس، و زندگی روزمره در اسرائیل ایجاد کرده است.

واقعیت هرچه باشد، به‌زودی آشکار خواهد گشت چراکه تکرار و تهدید هرروزه اسرائیل فقط تا یک مدت زمان کوتاهی جواب خواهد داد. حنای محور مقاومت ممکن است به زودی رنگ ببازد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net