حمله اوکراین به منطقه کورسک روسیه: زلنسکی می‌گوید روسیه باید جنگ را «حس» کند

Print Friendly, PDF & Email

بخش سیاست

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفته است که تلاش کشورش برای کشاندن جنگ به روسیه برای این بوده است که «روسیه بفهمد [با اوکراین] چه کرده است.»

روز پنجشنبه زلنسکی گفت که روسیه باید عواقب جنگی را که به راه انداخته «حس» کند. به گفته ارتش روسیه، نیروهای حامی کی‌یف روز سه‌شنبه با بیش از هزار سرباز و ده‌ها ماشین جنگی و تانک به جنوب غربی منطقه کورسک روسیه حمله کردند.

این حمله به نظر چشمگیرترین حمله‌ی اوکراین به روسیه از زمان شروع جنگ تاکنون بوده است. تحلیل‌گران مستقل می‌گویند نیروهای کی‌یف حدودا تا ۱۰ کیلومتر در روسیه پیشروی کرده‌اند. همان‌روز بعدازظهر، زلنسکی بدون آن‌که اشاره مستقیمی به این حمله بکند گفت:

روسیه جنگ را به کشور ما آورد و حالا باید حس کند که چه کرده است. […] اوکراینی‌ها می‌دانند چطور به اهدافشان برسند.

وزیر دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که سربازان روسیه به نابودسازی واحدهای مسلح اوکراینی ادامه خواهند داد و برای عقب‌راندن آن‌ها، به حملات هوایی و موشکی اقدام خواهند کرد. با این‌حال، یک نهاد مستقل امریکایی که وضعیت جنگ را مطالعه می‌کند گفته است که اوکراین در دو روز نخست پیشروی‌اش در روسیه دستاوردهای قابل توجهی داشته است:

نیروهای اوکراینی حدودا ۱۰ کیلومتر در منطقه کورسک روسیه پیش رفته‌اند. […] معنایش این است که لااقل از دو خط دفاعی روسیه عبور کرده‌اند.

Ad placeholder

گزارشگران نظامی روسیه‌ای که با ارتش در ارتباط هستند گفته‌اند که شهر سودژا، با بیش از پنج‌هزار نفر شهروند ساکنش که در هشت کیلومتری مرز اوکراین قرار دارد «کاملا از دست رفته است.» کی‌یف هنوز به‌طور رسمی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است، با این‌حال یکی از دستیاران زلنسکی گفته است که باعث و بانی اصلی این حمله، مسکو است:

ریشه اصلی هرگونه اقدام نظامی، نابودی زندگی عادی و تخلیه اجباری فقط حمله‌ی روسیه است.

مشاور ریاست‌جمهوری، میخائیلو پودولیاک

رئیس‌جمهوری روسیه در مقابل این حمله را «اقدامی تحریک‌آمیز» از سوی کی‌یف خواند و فرمانده عالی روسیه نیز روز چهارشنبه قسم خورد که حمله را در هم شکند. آندره بلوستوتسکی، معاون فرماندار کورسک گفته‌است که حدود سه‌ هزار نفر مجبور به تخلیه منطقه شده‌اند و تاکنون دست‌کم چهار نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

وزارت امور خارجه امریکا بدون آن‌که اشاره مستقیمی به این حمله بکند، از کی‌یف حمایت کرده است. اما هدف کی‌یف از این حمله‌ها روشن نیست. برخی تحلیل‌گران می‌گویند هدف می‌تواند عقب‌راندن نیروهای روسی از منطقه دانتسک باشد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net