64
از میان سه فیلمی که در ۱۳۴۸ به شکلگیری سینمای نوین ایران دامن زدند دو فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی و «آرامش در حضور دیگران» به کارگردانیِ ناصر تقوایی را به چند دلیل میتوان جزو مهمترین تجربههای رئالیستی تاریخ سینمای ایران در نظر گرفت. این برآیند در گام اول به پتانسیلهایی برمیگردد که در منابع اقتباس هر دو اثر، نوشته غلامحسین ساعدی، وجود داشته است. جنونی که «مشحسن» در فیلم گاو و «سرهنگ» در آرامش … دچارش میشوند دخلی به مفاهیم عرفانی و پیشامدرنِ این امر ندارد و یکسر از (…)
–
2024/02