در گفت‌وگو با یک فعال سیاسی سوری: تناقضات «محور مقاومت» از خیزش «زن، زندگی، آزادی» تا نسل‌کشی در غزه

Print Friendly, PDF & Email

بخش سیاست

«محور مقاومت» نامی است که ائتلاف منطقه‌ای متشکل از حکومت‌های ایران و سوریه،‌ شبه‌نظامی‌های مورد حمایت ایران در عراق، در کنار حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن بر خود نهاده است.

امروز، برای انبوه مردمان در جغرافیای ایران و سوریه و بخش‌هایی از عراق «محور مقاومت» نامی یادآور ستم و سرکوب خونبار قیام‌های مردمی است. و این احساس همدلی و هم‌سرنوشتی مضاعف را میان مبارزان آزادی و عدالت در منطقه ایجاد کرده است.

ریندالا العجمی، فعال سیاسی سوری ساکن فرانسه، از همین احساس همدلی سوری‌های مخالف رژیم اسد با قیام ژینا و حمایت آنها از خیزش «زن زندگی آزادی» می‌‌گوید و توضیح می‌دهد که این حرکت ستایش‌برانگیز به نوعی «پژواک و طنین» همان چیزی بود که در سوریه گذاشت.

این فعال سیاسی سوری ضمن اشاره به پیچیدگی‌هایی که در فاصله خیزش ژینا تا حمله اسرائیل به غزه در منطقه به‌وجود آمده است، از تناقض‌های درونی محور مقاومت حرف می‌زند:

محور مقاومت برخلاف آنچه وانمود می‌کند نه نیرویی ضد استعمار و مدافع مبارزات رهایی‌بخش بلکه موجودیتی استعماری و «بازتاب وارونه امپریالیسم» است.

علاوه بر مشارکت در سرکوب خیزش مردمی در سوریه، «رژیم ایران در طی چند سال‌ گذشته به شکلی استعماری در کار تصرف قلمروها و سلب مالکیت از زمین‌هایی بوده است که قبلا متعلق به سوری‌هایی بودند که در تبعید هستند و الان آواره‌اند».

یک تناقض دیگر محور مقاومت، به نظر ریندالا، استفاده ابزاری از آرمان فلسطین توسط «محور مقاومت» است. او توضیح می‌دهد که رژیم اسد در سوریه به بهانه «تهدیدات صهینویستی»، یک وضعیت اضطراری دائمی و سرکوب‌گرانه ایجاد کرده است، و این در حالی است که این رژیم بدون هیچ مقاومت فعلانه‌ای بلندی‌های جولان را تسلیم اسرائیل کرده است و به شکلی صادقانه مدافع آرمان فلسطین نیست.

امروز در شرایط سیاسی پس از ۷ اکتبر، و با توجه به حمایت مالی و تسلیحاتی رژیم ایران از مقاومت فلسطین، برای برخی از مخالفان رژیم اسد و حکومت ایران، اعلام همبستگی با آرمان فلسطین دشوار شده است. با این حال، ریندالا می‌گوید:

راه‌های زیادی برای نشان دادن حمایت و تعهد خود به مبارزات فلسطینی‌ها داریم، بدون آنکه در سفیدشویی جنایات رژیم اسد یا رژیم ایران مشارکت کنیم.

به نظر او:

این وظیفه ماست که بگوییم همان قدر که در مخالفت با رژیم ایران، اسد و حزب‌الله قاطع هستیم، در حمایت از فلسطین نیز قاطع هستیم … و به همین ترتیب، افرادی که از مبارزات فلسطین هم حمایت می‌کنند باید در مخالفت خود با رژیم‌های ایران و سوریه بسیار قاطع باشند.

پاسخ‌ کامل او را به پرسش زمانه ببینید:


Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net