دست کم ۵۰ کشته بر اثر باران شدید و سیل در استان غور افغانستان

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

مقام‌های طالبان تأیید کردند که در پی یک دوره جدید باران‌های شدید و جاری شدن سیل در مرکز افغانستان، دست کم ۵۰ نفر کشته و هزاران خانه ویران شده‌اند.

سیلاب‌های ناگهانی ناشی از باران های سیل آسای فصلی، برای هفته‌ها، بخش وسیعی از خاک افغانستان را ویران کرده است، صدها نفر را کشته، هزاران نفر را مجروح و خانه‌ها و روستاها را ویران کرده است.

عبدالرحمن بدری، سخنگوی پلیس طالبان در ولایت غور روز شنبه ۲۹ اردیبهشت/ ۱۸ مه گفت که کشته شدن دست کم ۵۰ نفر در ولایت غور تأیید شده است و او انتظار دارد که تعداد تلفات افزایش یابد.

او گفت:

این سیل‌های وحشتناک هزاران گاو را نیز کشته است… سیل صدها هکتار از زمین‌های کشاورزی و صدها پل را ویران کرده‌ و هزاران درخت را از بین برده‌ است.

عبدالوحید حماس، سخنگوی والی غور هم گفت که بر اساس گزارش‌های اولیه، ده‌ها نفر ناپدید شده‌اند.

مولوی عبدالحی زعیم، رئیس اداره اطلاعات غور، گفت که آخرین بارش‌های سیل‌آسا روز جمعه آغاز شد و بسیاری از راه‌های دسترسی اصلی به این منطقه را نابود کرد.

او گفت:

دو هزار خانه به طور کامل تخریب، چهار هزار خانه خسارت جزئی و بیش از دو هزار مغازه زیر آب رفته‌اند.

هفته گذشته، وزارت امور مهاجرین طالبان اعلام کرد که تلفات سیل در شمال افغانستان به ۳۱۵ نفر افزایش یافته و بیش از ۱۶۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

افغانستان مستعد بلایای طبیعی است و سازمان ملل متحد آن را یکی از آسیب پذیرترین کشورها در برابر تغییرات اقلیمی می‌داند.

به گفته وزارت دفاع افغانستان، روز چهارشنبه، یک هلیکوپتر مورد استفاده نیروی هوایی افغانستان به دلیل «مسائل فنی» در حین تلاش برای بیرون آوردن اجساد افرادی که در رودخانه غور غرق شده بودند، سقوط کرد و یک نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند.

مردم آواره شده در سیل‌های قبلی از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه کافی محروم هستند. برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) گفت که بازماندگان بدون خانه، بدون زمین و منبع امرار معاش باقی مانده‌اند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد گفت که بیشترین آسیب از سیل‌های چند روز گذشته در بغلان، ولایتی در شمال افغانستان ایجاد شده است و این نهاد به صورت زمینی به آسیب‌دیدگان و سیل‌زده‌ها دسترسی ندارد.

افغانستان تا پیش از حمله طالبان در اوت ۲۰۲۱ به کابل و به دست گرفتن قدرت در این سرزمین هم با بحران‌های انسانی پیچیده‌ای دست به گریبان بود. پس از تسلط طالبان بر این کشور و سقوط دولت جمهوری، کمک‌های بین‌المللی به افغانستان کاهش یافته یا مختل شده است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net