دیوان عالی بنگلادش قانون افزایش «سهیه ایثارگران» را لغو کرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

براساس حکم دیوان عالی بنگلادش، ۹۳ درصد مشاغل بخش دولتی باید بر اساس «شایستگی» افراد تقسیم شود و تنها پنج درصد برای اعضای خانواده کهنه‌سربازان جنگ استقلال این کشور در سال ۱۹۷۱ تعلق بگیرد.

رای دیوان عالی کشور که به دنبال اعتراضات گسترده دانشجویان به سهمیه‌بندی مشاغل دولتی صادر شد می‌گوید تنها پنج درصد سهمیه برای بازماندگان جنگ استقلال بنگلادش تعلق می‌گیرد و دو درصد باقیمانده به اقلیت‎‌های قومی یا افراد دارای معلولیت اختصاص داده می‌شود.

اعتراضات دانشجویی در بنگلادش پس از آن آغاز شد که دادگاه عالی این کشور در پنجم ژوئن دستور بازگرداندن ۳۰ درصد مشاغل دولتی را برای فرزندان «ایثارگرانی» که در نهضت استقلال این کشور در سال ۱۹۷۱ شرکت کردند، آغاز شد.

دانشجویان معترض این سهمیه‌بندی را تبعیض‌آمیز دانستند و معتقدند که دولت می‌تواند از آن برای پاداش‌دهی به طرفداران خود و حزب حاکم بهره‌برداری کند.

مقام‌های دولتی پیش از این برخی از خدمات اینترنت همراه را به‌منظور سرکوب اعتراضات قطع کرده بودند. دانشجویان معترض هم‌چنین معتقدند که این سیستم به نفع افرادی است که به حزب عوامی لیگ بنگلادش نزدیک هستند.

دولت نخست وزیر شیخ حسینه در سال ۲۰۱۸ سیستم سهمیه بندی را لغو کرده بود، اما دادگاه بدوی در ژوئن ۲۰۲۴ این قانون را بازگرداند و کل سهمیه ها را ۵۶ درصد تعیین کرد که باعث اعتراضات و سرکوب دولتی متعاقب آن شد.

سرویس‌های اینترنت و پیام‌های متنی در بنگلادش از روز پنجشنبه ۱۸ ژوئیه/ ۲۸ تیر به حالت تعلیق درآمده است و این امر باعث قطع ارتباط این کشور ۱۷۰ میلیونی شده است. قطع اینترنت و سرویس‌های پیام رسان با این هدف صورت گرفت که نیروهای امنیتی معترضانی را که از ممنوعیت تجمعات سرپیچی کردند، سرکوب کنند.

هزینه های بالای زندگی باعث اعتراضات مرگبار در بنگلادش در سال گذشته شد، اما این تظاهرات – بزرگترین تظاهرات از زمان انتخاب مجدد شیخ حسینه برای چهارمین دوره متوالی در سال جاری بود.
دانشگاه‌ها در بنگلادش از روز چهارشنبه ۱۷ ژوئیه/ ۲۷ تیر تعطیل هستند.

دولت هنوز به این حکم واکنشی نشان نداده است اما خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی یکی از گروه‌های دانشجویی گزارش داد که «اعتراضات ادامه خواهد داشت.»

پس از گسترده شدن اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها دربنگلادش ، دولت از ۲۰ ژوئیه مقررات منع آمد و شد را به اجرا گذاشت و اعلام کرد ۲۱ و ۲۲ ژوئیه در سراسر کشور تعطیل رسمی خواهد بود.

سهمیه رزمندگان راهآازادی در بنگلادش شباهت زیادی به سهمیه «خانواده شهدا و ایثارگران» در ایران دارد که به اعضای خانواده مجروحان و کشته شدگان در جنگ هشت ساله ایران و عراق و نظامیانی که در جریان سرکوب داخلی آسیب دیده‌اند، تعلق می‌گیرد. اعضای این خانواده‌ها علاوه بر رانت برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی، برای استخدام در نهادهای دولتی نیز سهمیه دارند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net