رئیس‌جمهوری بعدی ایران کیست؟

Print Friendly, PDF & Email

بخش نظرسنجی

موضوع نظرسنجی جدید زمانه «انتخابات ریاست جمهوری» است.

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.

انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام ۸ تیر برگزار می‌شود. مرحله نخست این انتخابات را شورای نگهبان ۲۰ خرداد به تنهایی پیش برد و نامزدهای قابل تحمل یا مطلوب نظام را به دور نهایی فرستاد. از میان شش نامزد نهایی انتخابات، یکی به جبهه اصلاح‌طلبان تعلق دارد و پنج کاندیدای دیگر از اصولگرایان هستند. نکته مشترک در همه کاندیداها تبعیت از رهبر جمهوری اسلامی و سیاست‌های او است.

خامنه‌ای در سخنان ابتدای سال کنونی گفت که نظام «مشکلات و عقب‌افتادگی‌هایی» در متحد کردن «دل‌های مردم» دارد. برخی تحلیلگران صحنه کنونی انتخابات را پاسخ به همین نگرانی خامنه‌ای می‌دانند و می‌گویند جمهوری اسلامی احساس خطر کرده است و می‌خواهد تغییر رویه دهد. جمهوری اسلامی اما در همین دوره زمانی سه‌ماهه بعد از سخنان اول سال خامنه‌ای، طرح‌های مقابله با پوشش اختیاری و سرکوب زنان را با شدت تمام کلید زده و اجرایی کرده است. برخی می‌گویند نظام به دنبال عملگرایی و کارآمدی است و خامنه‌ای به سراغ تجربه مشابه رئیسی-جلیلی نخواهد رفت. برخی دیگر سپاه را بازیگردان اصلی انتخابات می‌دانند و می‌گویند مهم این است که این نهاد به کدام نامزد تمایل داشته باشد.

در فقدان دریچه‌های امید برای اصلاح سیاست خارجی، بهبود وضعیت اقتصادی یا تغییر سیاست‌های سرکوب اجتماعی، برخی هم به دنبال جذب مردد‌ها و مخالفان شرکت در انتخابات با یک روایت هستند: «به کسی رای بدهیم که دست‌کم وضع بدتر از این نشود». پس از سه سرکوب خونین در دی‌۹۶، آبان ۹۸ و قیام ژینا، قانع کردن مردم برای مشارکت در انتخابات اما کار بسیار دشواری است. این صحنه کلی انتخابات کنونی در جمهوری اسلامی است. نظر شما درباره انتخابات چیست؟ چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد؟ آیا انتخابات می‌تواند تفاوت معنادار سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی‌ای ایجاد کند؟

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.

تا عصر سه‌شنبه ۵ تیر برابر با ۲۵ ژوئن فرصت دارید در این نظرسنجی شرکت کنید.

پنل نظرسنجی «زمانه» می‌خواهد با رجوع مستقیم به شما دیدگا‌ه‌های مختلف‌تان را در مورد مسئله‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بازتاب دهد.

پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را از طریق panel@radiozamaneh.com با ما در میان بگذارید.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net