رئیس مرکز اسلامی هامبورگ از آلمان اخراج می‌شود؛ او ۱۴ روز برای ترک خاک آلمان فرصت دارد

Print Friendly, PDF & Email

وزارت داخله ایالت هامبورگ در آلمان حکم اخراج محمدهادی مفتح، آخوند ۵۷ ساله‌ای که ریاست مرکز اسلامی هامبورگ را پیش از تعطیلی آن در اختیار داشت، صادر کرده است. رسانه‌های آلمانی روز پنج‌شنبه ۷ شهریور/ ۲۹ اوت گزارش دادند که محل سکونت این فرد روشن نیست ولی به صورت عمومی اخراج او ابلاغ شده است.

براساس این حکم محمدهادی مفتح باید ظرف مدت ۱۴ روز خاک آلمان را ترک کند. در صورتی که او تن به این حکم ندهد فرآیند اخراج اجباری او با هزینه شخصی از روز ۱۱ سپتامبر فعال خواهد شد. همچنین اگر ترک داوطلبانه انجام نشود او به صورت دائم از ورود به آلمان منع خواهد شد و ممکن است حکم سه سال زندان برای او صادر شود.

محمدهادی مفتح از تابستان ۱۳۹۷ به عنوان رئیس مرکز اسلامی هامبورگ وابسته به جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد. نهاد امنیتی فدرال آلمان که دفتر حفاظت از قانون اساسی خوانده می‌شود می‌گوید که مفتح به عنوان نماینده علی خامنه‌ای در هامبورگ حضور داشته است.

پیش از این و در روز چهارشنبه ۳ مرداد / ۲۴ ژوئیه پلیس در هشت ایالت فدرال آلمان به مراکز اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی یورش برد. در مجموع ۵۳ ملک، از جمله چند مسجد و نهاد دیگر مورد بازرسی قرار گرفتند و اموال و دارایی‌های آن‌ها مصادره شد.

ایران هم در واکنش به این اقدام آلمان هفته گذشته به دو ساختمان موسسه آموزش زبان گوته در تهران یورش برد و آن‌جا را پلمب کرد.

نانسی فِزر، وزیر کشور آلمان، مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) نهادی که «مسجد آبی» را اداره می‌کند، ممنوع کرده است. وزارت کشور آلمان گفت این مرکز، قانون اساسی جمهوری فدرال را نقض کرده و تحریک‌های ضدیهودی و ضداسرائیلی را گسترش می‌دهد. افزون بر این، نمایندگان مسجد در گذشته از اقدامات خشونت‌آمیز سازمان‌های تروریستی مانند حماس تمجید کرده و از گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله لبنان که فعالیت آن‌ها در آلمان ممنوع شده است، حمایت کرده‌اند.

این بخش از سخنان وزیر کشور آلمان به پرونده اخراج معاون مرکز اسلامی هامبورگ در سال ۲۰۲۲ مربوط می‌شود. دو سال پیش سلیمان موسوی‌فر، معاون مرکز اسلامی هامبورگ به دلیل آنچه ارتباط با حزب‌الله لبنان و حمایت ار آن‌ها خوانده می‌شد از آلمان اخراج شد.

او پیش از این در مرحله تجدیدنظر در دادگاه عالی اداری هامبورگ تلاش کرده بود حکم اخراج را لغو کند، اما ناکام ماند. آلمان از سال ۲۰۲۰ حزب‌الله لبنان را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده و فعالیت به نفع آن در خاک این کشور را ممنوع کرده است.

وزارت کشور آلمان معتقد است که مرکز اسلامی هامبورگ در این کشور ساختاری سراسری ایجاد کرده و برای مسجدهای محلی جهت‌گیری‌های سیاسی و مذهبی تعیین می‌کند و دیدگاه ضدیهودی و ضددمکراتیک دولت ایران را تداوم می‌بخشد.

«مسجد آبی» یکی از مهم‌ترین مرکزهای جامعه مذهبی شیعیان در اروپا به‌شمار می‌رود. مرکز اسلامی هامبورگ در سال ۱۹۵۳ (۱۳۳۲) تأسیس شد و در آن زمان توسط ایرانیان تبعیدی تأمین مالی می‌شد. روابط این مرکز با ایران به‌ویژه از زمان روی کار آمدن حکومت اسلامی در تهران نزدیک بوده است.

دفتر حفاظت از قانون اساسی هامبورگ از سال ۱۹۹۳ بر این مرکز نظارت دارد و آن را به عنوان یک مرکز اسلام‌گرا طبقه‌بندی می‌کند زیرا آن را بازتاب‌دهنده ایدئولوژی بنیادگرای رژیم ایران می‌داند. به‌گفته اداره حفاظت از قانون اساسی، مرکز اسلامی هامبورگ «تابع دستورالعمل‌های تهران» است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net