رویترز: حزب‌الله تا ساعاتی قبل از انفجارها و پس از بررسی نهایی پیجرها، همچنان این دستگاه‌ها را توزیع می‌کرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

جمعه ۲۰ سپتامبر / ۳۰ شهریور، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی و بر اساس گفته‌های شش منبع امنیتی ادعا کرد که حزب‌الله لبنان همچنان تا ساعاتی قبل از انفجار هزاران دستگاه پیجر، این پیجرهای جدید با برند Gold Apollo را میان اعضای خود توزیع می‌کرد. این امر حاکی از آن است که حزب‌الله، با وجود اینکه در حال بررسی تجهیزات الکترونیکی برای شناسایی تهدیدها بودند، به ایمنی این دستگاه‌ها اطمینان داشته است.

به گفته یکی از دو منبع رویترز، یکی از اعضای حزب‌الله روز دوشنبه یک پیجر جدید دریافت کرد که روز بعد، در حالی که هنوز در جعبه بود، منفجر شد.

منبع دوم می‌گوید که یک پیجر که چند روز قبل به یکی از اعضای ارشد داده شده بود، پس از انفجار یکی از زیردستان آن عضو ارشد را زخمی کرد.

در حمله‌ای ظاهراً هماهنگ، دستگاه‌های با برند Gold Apollo روز سه‌شنبه در سراسر مناطق تحت کنترل حزب‌الله در جنوب لبنان، حومه بیروت و دره بقاع شرقی منفجر شدند. روز چهارشنبه، صدها دستگاه بی‌سیم حزب‌الله منفجر شد. این حملات پیاپی ۳۷ نفر از جمله حداقل دو کودک را کشت و بیش از سه هزار نفر را زخمی کرد.

به گفته یکی دیگر از منابع لبنانی که با اجزای این دستگاه‌ها آشنا بود، باتری‌های بی‌سیم‌ها با ماده منفجره‌ای بسیار قوی به نام PETN آلوده شده بودند. تا سه گرم مواد منفجره که در بی‌سیم‌ها پنهان شده بود برای ماه‌ها توسط حزب‌الله شناسایی نشده بود.

یکی از منابع امنیتی به رویترز گفت که تشخیص این مواد منفجره با «هردستگاه یا اسکنری» بسیار دشوار بود. این منبع مشخص نکرد که حزب‌الله چه نوع اسکنرهایی را برای بررسی دستگاه‌های ارتباطی به کار گرفته بود.

دو منبع دیگر به رویترز گفتند که حزب‌الله پس از دریافت این پیجرها و بی‌سیم‌ها در سال ۲۰۲۲، آن‌ها را بررسی کرد، از جمله اینکه آن‌ها را از طریق فرودگاه‌ها حمل کرد تا مطمئن شود که آلارم‌ها را فعال نمی‌کنند.

لبنان و حزب‌الله می‌گویند که اسرائیل پشت این حملات قرار دارد. اسرائیل که از آن زمان حملات هوایی به لبنان را افزایش داده است، هیچ‌گونه تأیید یا تکذیبی در مورد این موضوع نکرده است.

یک محموله پنج هزار عددی از این پیجرها اوایل امسال به لبنان وارد شده بود. رویترز قبلاً گزارش کرده بود که حزب‌الله به دلیل نظارت اسرائیل بر تلفن‌های همراه خود و در تلاش برای جلوگیری از هدف‌گیری فرماندهان ارشد خود، به پیجرها روی آورده است.

Ad placeholder

سه منبع امنیتی و اطلاعاتی به رویترز گفته‌اند که پس از انفجار پیجرها در روز سه‌شنبه، حزب‌الله مشکوک شد که ممکن است دستگاه‌های دیگری نیز به خطر افتاده باشند. در نتیجه، این گروه بررسی تجهیزات ارتباطی خود را شدت بخشید و به دقت تمام دستگاه‌ها را بررسی کرد. همچنین حزب‌الله زنجیره‌های تأمین را که پیجرها از طریق آن‌ها وارد شده بودند، بررسی کرده است. اما این بررسی تا عصر چهارشنبه، زمانی که دستگاه‌های رادیویی بی‌سیم منفجر شدند، به پایان نرسیده بود.

به گفته یکی از منابع رویترز، حزب‌الله معتقد است که اسرائیل تصمیم به انفجار دستگاه‌های رادیویی گروه گرفت، زیرا بیم داشت که حزب‌الله به زودی کشف کند که این بی‌سیم‌ها نیز با مواد منفجره تجهیز شده‌اند.

به گزارش وزارت بهداشت لبنان، انفجار بی‌سیم‌ها ۲۵ نفر را کشت و حداقل ۶۵۰ نفر را زخمی کرد. این نرخ تلفات بسیار بالاتر از انفجارهای روز سه‌شنبه پیجرها بود که ۱۲ نفر را کشت و نزدیک به سه هزار نفر را زخمی کرد.

به گفته منابع رویترز، این امر به آن دلیل بود که دستگاه‌های رادیویی بی‌سیم مواد منفجره بیشتری نسبت به پیجرها حمل می‌کردند.

این منابع می‌گویند تحقیقات حزب‌الله در مورد اینکه دقیقاً کجا، کی و چگونه این دستگاه‌ها با مواد منفجره تجهیز شده‌اند، همچنان ادامه دارد.

یکی از منابع امنیتی گفت که حزب‌الله پیش از این عملیات‌های اسرائیل برای هدف قرار دادن دستگاه‌های وارداتی این گروه، از تلفن‌های خط ثابت خصوصی تا واحدهای تهویه در دفاتر این گروه را ناکام گذاشته بود. این منبع افزود:

چندین مسئله الکترونیکی وجود داشت که ما توانستیم آن‌ها را کشف کنیم، اما بی‌سیم‌ها را نتوانستیم. آن‌ها ما را فریب دادند. برای دشمن کلاه از سر برمی‌داریم.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net