رویترز: حزب‌الله لبنان به ایران گفته این جنگ ماست و به‌تنهایی با اسرائیل خواهیم جنگید

بخش سیاست

اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران، در ماه فوریه سال میلادی جاری در سفری به بیروت، با سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان دیدار کرده بود تا احتمالات و خطرات حمله نظامی گسترده اسرائیل به حزب‌الله و لبنان را بررسی کنند.

خبرگزاری رویترز از «منابع آگاه» نقل کرده که دیدار ماه فوریه سومین دیدار فرمانده سپاه قدس و رهبر حزب‌الله لبنان از عملیات هفتم اکتبر حماس علیه اسرائیل و آغاز حملات نظامی گسترده اسرائیل به نوار غزه بوده است.

به گفته منابع رویترز، محوریت مکالمه دو طرف احتمال حمله سراسری اسرائیل به جنوب لبنان بوده است. سه نفر از این منابع که به ادعای رویترز «از ایرانیان داخل حلقه قدرت» هستند، می‌گویند چنین سناریویی علاوه بر آسیب‌زدن به یک گروه اسلام‌گرای شیعی، ممکن است به ایران فشار بیاورد تا پاسخ قدرتمندتری از آنچه تاکنون نشان داده نشان بدهد.

با این‌همه، همه منابع مورد ارجاع رویترز گفته‌اند که نصرالله طی این دیدار به طرف ایرانی اطمینان داده که نمی‌خواهد ایران به جنگ با اسرائیل یا ایالات متحده آمریکا کشیده شود و حزب‌الله به‌تنهایی خواهد جنگید.

یک منبع ایرانی آگاه به این گفت‌وگوها می‌گوید که نصرالله به قاآنی گفته: «این جنگ ماست».

در پنج ماه گذشته، حزب‌الله لبنان در حمایت از حماس درگیری‌هایی با اسرائیل در مرزهای جنوبی لبنان داشته است. این درگیری‌ها با وجود این‌که سعی شده در حد پرتاب راکت به خاک اسرائیل باقی بماند، تاکنون به آواره‌شدن ده‌ها هزار نفر در دو سوی مرز منجر شده است.

حملات اسرائیل به جنوب لبنان از هفتم اکتبر تاکنون به کشته‌شدن ۲۰۰ پیکارجوی حزب‌الله و ۵۰ شهروند غیرنظامی لبنان انجامیده است. در مقابل، در پی حملات حزب‌الله به اسرائیل، ده‌ها سرباز اسرائیلی و شش شهروند غیرنظامی اسرائیلی کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز، در روزهای اخیر اسرائیل به حملاتش شدت و گستره بیشتری داده است. در ماه فوریه، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت که ارتش این کشور قصد دارد حملاتش به حزب‌الله را افزایش دهد تا در صورت رسیدن به آتش‌بس با حماس، حزب‌الله تا اندازه زیادی از مرز اسرائیل دور شده باشد.

مقام‌های امنیتی اسرائیلی پیشتر گفته‌ بودند که اسرائیل به دنبال گسترش درگیری‌ها نیست اما در عین حال افزوده‌ بودند که «در صورت لزوم» در هر جبهه‌ای که لازم باشد می‌جنگند.

دو منبعی که رویترز آنها را «همسو با مواضع حکومت تهران» خوانده است گفته‌اند که جمهوری اسلامی و حزب‌الله هر دو نسبت به «خطرات عمیق» جنگی گسترده‌تر در لبنان، از جمله خطر انتشار آن به ایران و حملات احتمالی به پایگاه‌های هسته‌ای آن، آگاه و محتاطند.

رویترز می‌گوید برای این گزارش با چهار منبع ایرانی و دو منبع منطقه‌ای و نیز یک منبع لبنانی صحبت کرده که فحوای اصلی نشست را تأیید کرده‌اند.

دو منبع آمریکایی و یک منبع اسرائیلی نیز به این خبرگزاری گفته‌اند که ایران می‌خواسته از عواقب جنگ اسرائیل و حزب‌الله مصون بماند.

جان آلترمن، پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن نیز در گفت‌وگو با رویترز در رابطه با این نشست می‌گوید قاآنی و نصرالله «می‌خواهند ایران را بیش از پیش از پیامدهای حمایت از گستره‌ای از بازیگران نیابتی در سراسر خاورمیانه دور نگه دارند.» آلترمن می‌افزاید: «احتمالاً چون ارزیابی‌شان این است که احتمال عملیات نظامی در لبنان رو به افزایش است، نه رو به کاهش.»

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net