رویترز: در صورت پیروزی ترامپ، امارات مذاکرات خرید جنگنده‌های اف-۳۵ را از سر می‌گیرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش سیاست

امارات متحده عربی در پی آن است تا در صورت پیروزی دونالد ترامپ در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر، قراردادی چند میلیارد دلاری با ایالات متحده آمریکا برای خرید هواپیماهای جنگی اف-۳۵ و پهپادهای مسلح را احیا کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع روز جمعه ۱۳ سپتامبر / ۲۳ شهریور گزارش کرد که امارات مدت‌هاست به دنبال دستیابی به این پیشرفته‌ترین جنگنده بوده که با فناوری استتار ساخته شده که به آن امکان می‌دهد از شناسایی دشمن فرار کند.

اگر ایالات متحده این قرارداد را تأیید کند، امارات متحده عربی پس از اسرائیل دومین کشور خاورمیانه خواهد بود که از جنگنده‌های اف-۳۵ استفاده می‌کند.

ترامپ در روزهای پایانی ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۲۱ این قرارداد را امضا کرده بود، اما امارات تا پایان همان سال مذاکرات را تعلیق کرد و نتوانست با دولت بایدن به توافق برسد.

سه منبع آگاه به رویترز گفته‌اند که اگر ترامپ مجدداً انتخاب شود، امارات به دنبال از سرگیری مذاکرات خواهد بود و از دولت جدید ترامپ خواهد خواست تا توافق اصلی را اجرایی کند.

یکی از این منابع گفته است که امارات از دولت جدید ترامپ خواهد خواست تا به قرارداد ۲۰۲۱ «وفادار» باشد.

ترامپ آن قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری را پس از برقراری روابط امارات با اسرائیل در سال ۲۰۲۰ تأیید کرد. این قرارداد شامل پهپادهای «ام‌کیو ۹ ریپر» (MQ-9 Reaper) و مهمات نیز می‌شود.

اما پس از ماه‌ها مذاکره، امارات در دسامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که مذاکرات مربوط به اف-۳۵ با دولت بایدن را به دلایلی از جمله «محدودیت‌های عملیاتی حاکمیتی» دیگر تعلیق کرده است.

امارات متحده عربی یکی از مهمترین شرکای امنیتی واشنگتن در خاورمیانه است. ارتش آن در چندین عملیات از جمله جنگ افغانستان در کنار ایالات متحده جنگیده و سربازان آمریکایی در ابوظبی مستقر هستند.

کارولین لویت، دبیر مطبوعاتی کمپین ترامپ در بیانیه‌ای گفت که ریاست جمهوری دوم ترامپ «بار دیگر صلح از طریق قدرت را به ارمغان خواهد آورد تا ائتلاف صلحی که در دوره اول خود ساخته بود را بازسازی و گسترش دهد و امنیت و ایمنی بلندمدت را در خاورمیانه و سراسر جهان ایجاد کند.»

Ad placeholder

پیش از ترامپ، واشنگتن درخواست کشورهای خاورمیانه برای جنگنده‌های جت را به دلیل سیاست حفظ برتری نظامی اسرائیل نسبت به همسایگانش رد کرده بود.

ترامپ روابط گرمی با کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس داشت. شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات در سال ۲۰۱۷ زمانی که ولیعهد ابوظبی بود، به کاخ سفید سفر کرد.

وی در دوران دولت بایدن به واشنگتن سفر نکرده است، اما در سال ۲۰۲۲ در جده با جو بایدن دیدار کرد.

منابع آگاه رویترز نگفته‌اند که امارات در صورت پیروزی کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها، چه خواهد کرد. هریس در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به امارات سفر کرده و با شیخ محمد و سایر مقامات ارشد دولت امارات دیدار کرده بود.

دولت بایدن فروش اف-۳۵ به عربستان سعودی را به عنوان بخشی از مذاکرات برای پیمان دفاعی دوجانبه و ایجاد روابط دیپلماتیک ریاض با اسرائیل مورد بحث قرار داده است.

در سال‌های اخیر نشانه‌هایی از تنش میان ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی بر سر برخی مسائل از جمله نارضایتی‌های امارات از شرایط دولت بایدن برای توافق اف-۳۵ و فشارهای ایالات متحده بر امارات به دلیل دور زدن تحریم‌های ایران و روسیه توسط شرکت‌هایی که در این کشور فعالیت می‌کنند، دیده شده است.

قانونگذاران آمریکایی نگرانی‌هایی درباره اینکه آیا دستیابی امارات به اف-۳۵ موجب تضعیف برتری نظامی اسرائیل خواهد شد یا نه، مطرح کرده بودند، هرچند مقامات اماراتی گفته‌اند که برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل باید به این نگرانی‌ها پایان دهد. اسرائیل گفته است که با این توافق مخالف نیست و سیستم‌های دفاع هوایی را به امارات تحویل داده است.

ایالات متحده همچنین نگران روابط امارات با چین است. امارات که از جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا و جنگنده‌های میراژ ۹-۲۰۰۰ ساخت فرانسه استفاده می‌کند، روابط اقتصادی و تجاری نزدیکی با پکن دارد. این روابط اخیراً به سطح رزمایش مشترک نیروی هوایی دو کشور رسیده است.

امارات جت‌های چینی «حمله سبک» خریده و زیرساخت‌های ارتباطی این کشور از فناوری چینی استفاده می‌کند که ایالات متحده معتقد است می‌تواند امنیت سیستم‌های نظامی آمریکایی را به خطر بیندازد. همچنین ابوظبی جنگنده‌های «رافال» ساخت فرانسه را سفارش داده است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net