رویترز: کشورهای غربی در نشست شورای حکام از صدور قطعنامه علیه ایران پرهیز می‌کنند

بخش خبر

بیش از یک سال است که ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را تصویب کرده‌اند که به ایران دستور می‌دهد با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام‌نشده همکاری کند. شورای حکام این امر را برای ایران «ضروری و فوری» دانست.

از آن زمان، شمار سایت‌های اعلام‌نشده مورد بررسی از سه به دو کاهش یافته است، اما فهرست اختلاف‌ها بین آژانس و ایران طولانی‌تر شده است. ایران به‌طور کامل به توافق برای نصب مجدد دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برخی سایت‌ها عمل نکرد و در ماه سپتامبر گذشته ورود برخی از بازرسان مهم آژانس را ممنوع اعلام کرد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دوشنبه ۱۴ اسفند / ۴ مارس در نشست شورای حکام گزارشی ارائه داد و در آن نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی عمیق کرد. گروسی گفت: «عمیقاً متأسفم که ایران هنوز تصمیم خود را در مورد چندین بازرس با تجربه آژانس لغو نکرده است.»

مدیرکل آژانس با اعلام این‌که «تنها از طریق تعامل سازنده و معنادار می‌توان به همه این نگرانی‌ها رسیدگی کرد»، افزود: «بار دیگر از ایران می‌خواهم که به‌طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند.»

به‌گفته گروسی میزان اورانیوم تا ۶۰ درصد غنی‌شده ایران کمی کاهش یافته است اما مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌شده آن همچنان رو به افزایش است.

همچنین در مورد ذرات یافت‌شده اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد، گروسی گفت مسئولان جمهوری اسلامی هنوز توضیحات معتبری ارائه نکرده‌اند.

به گزارش رویترز، با وجود سخنان رافائل گروسی، به‌نظر نمی‌رسد که کشورهای غربی در شورای حکام قصد داشته باشند قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کنند.

یک دیپلمات غربی به رویترز گفت:

اگر شما در حال حاضر قطعنامه‌ای (در شورای حکام) صادر کنید، می‌تواند سیگنال اشتباهی تلقی شود و سبب اشتباهات محاسباتی شود و این بسیار خطرناک است.

دیپلمات‌ها همچنین گفتند:

منطقه [خاورمیانه] در اوج تنش قرار دارد، آتش‌بس یا قطعنامه‌ای در مورد غزه در دست نداریم و چشم‌انداز هیچ نوع راه حل هسته‌ای پیش رو نیست و… آمریکا به سوی انتخابات ریاست جمهوری می‌رود.

به‌گزارش رویترز، دیپلمات‌ها پیش از آغاز نشست شورای حکام گفته بودند که بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه قدرت اروپایی که آخرین قطعنامه را به‌طور مشترک با ایالات متحده آمریکا پیشنهاد کردند و عموماً با هماهنگی واشنگتن عمل می‌کنند متنی را برای صدور یک قطعنامه تهیه کرده بودند. با این حال، واشنگتن ماه‌هاست که با اقدامی علیه ایران مخالفت است، دست‌کم به دلیل انتخابات نزدیک ریاست‌ جمهوری آمریکا در ماه نوامبر آینده. به همین دلیل این کشور بی‌میل‌ترین قدرت در میان چهار قدرت در مورد صدور قطعنامه بود.

ایالات متحده و سه کشور اروپایی در مورد بسیاری موضوعات، از جمله ذخایر رو به افزایش اورانیوم غنی‌شده ایران که در صورت غنی‌سازی بیشتر برای سوخت چندین بمب هسته‌ای کافی خواهد بود، به شدت از ایران انتقاد کرده‌اند. ایران همچنان می‌گوید قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندارد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net