سایه تبعیض و سرکوب بر زندگی اردشیر فنائیان، زندانی بهائی

ژینوس فروتن

اردشیر فنائیان، همسر و پدر جوان ۳۵ ساله بهائی، از مرداد ۱۴۰۲ برای دریافت مرخصی و دیدار با خانواده با موانع بسیار روبرو شده است؛ از جمله کارشکنی دادستان و مخالفت اداره اطلاعات شهر سمنان. این شهروند بهائی که از اردیبهشت ۱۳۹۸ در زندان به‌سر می‌برد، دوران محکومیت شش ساله خود را به‌صورت انفرادی و بدون داشتن هم‌بند سپری می‌کند.

#اردشیر_فناییان جوان ۳۱ ساله که به دلیل پیروی از آیین بهاییت به ۶ سال حبس محکوم شد. او در فاصله یک هفته مرخصی خود ازدواج کرد. پدر و مادر اردشیر در دهه ی ۶۰ به دلیل #بهایی بودن به #زندان محکوم شدند و او در زندان به دنیا آمد. اکنون برای بار سوم است که زندانی میشود! pic.twitter.com/fHewSptnNu

— Freedom Messenger (@freedommesenger) August 31, 2020

کارشکنی‌های دادستان و اداره اطلاعات در صدور مرخصی برای اردشیر فنائیان

صدور مرخصی برای اردشیر فنائیان، با بی‌توجهی دادستان و ممانعت اداره اطلاعات شهر سمنان از مردادماه سال ۱۴۰۲ با سنگ‌اندازی‌های مداوم مواجه شده است. برخلاف رویه معمول و علی‌رغم ارائه درخواست کتبی برای مرخصی از سوی اردشیر فنائیان، اداره اطلاعات با اعطای مرخصی به او، چه به‌صورت دوره‌ای و چه در ایام خاص (مرخصی مربوط به مناسبت‌های ملی و مذهبی)، مخالفت کرده است.

یک منبع آگاه در این رابطه به «زمانه» می‌گوید که دادستان شهر سمنان، محمدتقی گلی، با سلب مسئولیت از خود از زیر بار پیگیری وضعیت اردشیر فنائیان و اعطای مرخصی به او سر باز می‌زند و اردشیر در ماه‌های گذشته تنها یک مرتبه در آبان‌ماه موفق به دریافت مرخصی شده است. این منبع آگاه همچنین با تاکید بر اینکه اردشیر حکم انفرادی ندارد، می‌گوید که او را به بهانه‌های واهی در تنهایی محبوس کرده‌اند و با وجود درخواست دیگر زندانیان امنیتی زندان سمنان برای هم‌بند شدن با او، به‌طور عامدانه از انجام این کار خودداری می‌کنند.

https://www.radiozamaneh.com/761096/

طبق اطلاع منبع آگاه «زمانه»، در آخرین پیگیری‌های خانواده برای درخواست مرخصی و تلاش برای پایان دادن به سال‌ها حبس اردشیر فنائیان در انفرادی، دادستان کتاب قانون را باز کرده و گفته که تصمیم مرخصی تنها با او است و بعد با پرخاشگری به گلرخ فیروزیان، همسر اردشیر فنائیان، اعلام کرده است که «من اصلا نمی‌خواهم به همسر شما مرخصی بدهم».

اردشیر فنائیان و همسرش گلرخ فیروزیان، شهروندان بهایی

گلرخ فیروزیان، که ماه‌هاست به‌طور مداوم نقض حقوق انسانی همسرش را پیگیری می‌کند، با یاداوری اینکه «دادستان مدعی‌العموم و نماینده جامعه» است، درخواست‌هایش را بار دیگر با دادستان مطرح کرده است. در پاسخ اما دادستان با صراحت اعلام کرده است که «من مدعی‌العموم هستم اما مدعی تو نیستم» و در ادامه با رفتاری توهین‌آمیز و غیرمحترمانه تاکید کرده است که «من نه در کنار همسر تو، که کاملا مقابل اردشیر فنائیان هستم».

Ad placeholder

بازداشت‌ها و اتهام‌ها

اردشیر فنائیان، شهروند بهائی، در اردیبهشت ۱۳۹۸ در منزل خود در شهر سمنان بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان این شهر به‌سر می‌برد. او بعد از بازداشت توسط شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی سمنان به ۱۱ سال حبس محکوم شد. این حکم بعداً در دادگاه تجدیدنظر به شش سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد. این جوان بهائی همچنین به یک سال محرومیت از حضور در سمنان و یک سال تبعید به شهرستان خاش واقع در استان سیستان و بلوچستان محکوم شد. اتهام اردشیر عضویت در گروه غیرقانونی (منظور بهائی بودن او) است.

اردشیر فنائیان پیش‌تر نیز سابقه دستگیری و حبس را دارد. او در سال ۱۳۹۰ بازداشت و به تحمل هشت ماه حبس محکوم شده بود. این شهروند بهائی، بعد از سپری کردن شش ماه از دوران محکومیت خود در نهایت در سال ۱۳۹۲ از زندان آزاد شده بود.

اردشیر فنائیان

اردشیر فنائیان ۱۸ آذر ۱۳۶۷ در زندان سمنان متولد شد. پدر و مادر او هر دو در دهه ۶۰ خورشیدی، به دلیل اعتقاد به آئین بهائی بازداشت شدند و در مجموع به مدت ۹ سال تحمل حبس کردند. اردشیر در دوران حبس اخیر خود در زندان سمنان، پدر خود را از دست داد. آن زمان نیز علی‌رغم شرایط حاد پیش آمده با صدور مرخصی برای او مخالفت شد و اردشیر موفق به شرکت در مراسم خاکسپاری و وداع آخر با پدر نشد. او همچنین در مرداد ۱۳۹۹ و در مرخصی کوتاهِ پنج روزه با همسرش ازدواج کرد و به دلیل عدم موافقت با تمدید مرخصی‌اش در کم‌تر از ۲۴ ساعت بعد از مراسم ازدواج به زندان سمنان بازگردانده شد. فرزند اردشیر در مرداد ۱۴۰۱ متولد شد. او که اکنون ۱۹ ماه دارد به دلیل کارشکنی و بی‌توجهی مسئولین از حضور پدر در کنار خود محروم مانده است.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net