سران گروه ۷ نسبت به گسترش برنامه هسته‌ای ایران هشدار دادند

Print Friendly, PDF & Email

بخش سیاست

سران گروه ۷ در جلسه روز جمعه ۲۵ خرداد / ۱۴ ژوئن خود در مورد توسعه برنامه هسته‌ای ایران هشدار دادند. در این اجلاس گفته شد در صورتی که تهران موشک‌های بالیستیک به روسیه منتقل کند، اعضای این گروه آماده اتخاذ تدابیر جدیدی خواهند بود.

به گزارش رویترز، در بیانیه این گروه کآمده است :

ما از تهران می‌خواهیم تا گسترش [برنامه] هسته‌ای را معکوس و متوقف کند و به ادامه روند فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم که هیچ گونه توجیه معتبر غیرنظامی ندارند پایان دهد.

اجلاس سران گروه ۷ در آپولیا، واقع در جنوب ایتالیا با شرکت هفت کشور صنعتی جهان، شامل ایالات متحده آمریکا، کانادا، ژاپن، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا، در حال برگزاری است.

بر اساس گزارشی که روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۴ خرداد / ۱۳ ژوئن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر کرد، ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود گفت ایران به سرعت سانتریفیوژهای پیشرفته دیگری در تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی فردو نصب کرده و می‌خواهد در تأسیسات نطنز نیز سانتریفیوژهای بیشتری نصب کند.

بر اساس گزارش آژانس ایران در حال حاضر اورانیوم را با خلوص ۶۰ غنی می‌کند و در صورت ادامه این روند مصالح لازم برای ساخت سه سلاح هسته‌ای را خواهد داشت.

در ادامه بیانیه سران گروه ۷ آمده است:

ایران باید راه گفت‌وگوی جدی را در پیش گیرد و ضمانت‌های لازم مبنی بر این که برنامه هسته‌ای این کشور فقط صلح‌آمیز است را در همکاری کامل و با رعایت مکانیسم‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دهد.

سران گروه ۷ همچنین بر لزوم تبعیت ایران از قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کردند.

روز گذشته، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت:

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌روشنی نشان می‌دهد که تهران برنامه هسته‌ای خود را به‌گونه‌ای گسترش می‌دهد که هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین نشست خود قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کرد و از تهران خواست تا با آژانس همکاری کند.

پس از صدور این قطعنامه پیش‌بینی می‌شد که همچون گذشته ایران در واکنش به این قطعنامه به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.

ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای این کشور تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

رهبران گروه هفت علاوه بر مسئله غنی‌سازی اورانیوم، در مورد قراردادی که بر اساس آن قرار است ایران به روسیه موشک بالستیک بفرستد نیز به ایران هشدار دادند. این موشک‌ها به روسیه در جنگ با اوکراین کمک خواهند کرد.

سران گروه ۷ گفتند:

ما از ایران می‌خواهیم دست از کمک به جنگ روسیه در اوکراین بردارد و موشک‌های بالستیک و فن‌آوری‌های مربوط به آن را به این کشور انتقال ندهد، چرا که این کار سبب تشدید تنش خواهد شد و تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا به حساب می‌آید.

اگرچه قرار است گروه ۷ تا روز شنبه ادامه داشته باشد، اما بسیاری از سران این گروه، از جمله جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب ایتالیا را ترک خواهند کرد. روز پایانی اجلاس برای دیدارهای دوجانبه کسانی که در آن باقی می‌مانند و نشست خبری پایانی جورجیا ملونی، میزبان اجلاس، در نظر گرفته شده است.

علاوه بر سران هفت کشور صنعتی برخی از رهبران دیگر کشورهای جهان مانند هند، برزیل، آرژانتین، ترکیه، الجزایر و کنیا نیز در این اجلاس حضور دارند.

روز گذشته سران این ۷ کشور صنعتی موافقت کردند که با وامی به ارزش ۴۷ میلیارد یورو از اوکراین در برابر روسیه حمایت کنند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net