سعدالله امیرشقاقی، از گردانندگان سایت‌های قمار در ترکیه بازداشت شد

بخش خبر

علی یرلی کایا، وزیر کشور ترکیه، در حساب ایکس (توییتر سابق) خود با انتشار ویدئویی از بازداشت سعید امیری (سعدالله امیرشقاقی)، «سرکرده گروه جنایی سازمان‌یافته که در ایران شرط‌بندی‌های غیرقانونی انجام می‌داد»، خبر داد.

وزیر کشور ترکیه ۲۶ اسفند/ ۱۶ مارس با تایید این خبر، نوشت «امیرشقاقی در تدارک فرار از کشور بود. او با هویت شخص دیگری در هتل اقامتش در ازمیر بود که بازداشت شد.»

İran’da Yasa Dışı Bahis Oynatan Organize Suç Örgütünün elebaşı olan ve suç gelirlerini ülkemizde aklamaya çalışan “Sait Emiri", düzenlenen “KARTEL-6” operasyonuyla İzmir’de yakalandı❗
Organize suç örgütünün elebaşının da içerisinde bulunduğu 4⃣ kişi tutuklandı, 6⃣ kişiye ise… pic.twitter.com/Z1QyFsIRc0

— Ali Yerlikaya (@AliYerlikaya) March 16, 2024

علاوه بر امیرشقاقی، سه نفر دیگر در این عملیات دستگیر شدند و برای شش مظنون دستور تعقیب قضایی صادر شده است.

وزیر کشور ترکیه هم‌چنین اعلام کرد که در این عملیات ۹ ساعت مچی به ارزش ۱۲۰ هزار دلار، ۸۰ هزار یورو، ۵۰۰ هزار دلار وجه نقد به علاوه ۱۵ شرکت، ۱۰ دستگاه خودرو، ۱۷ ملک غیرمنقول و ۹ سهم مشارکت شرکتی کشف و توقیف شده است. ‌

امیرشقاقی، گرداننده یکی از شبکه‌های اصلی سایت‌های قمار ایرانی در ترکیه بود. او به «پدر سایت‌های شرط‌بندی» در ترکیه شهرت داشت.

اسدالله امیرشقاقی با همراهی پسرش، فرشید امیرشقاقی (مونتیگو) مدت‌ها در ترکیه در تبلیغات سایت‌های آنلاین شرط‌بندی نقشی بزرگ داشتند و گفته می‌شود در توسعه دادن شبکه‌های قمار، جمع گسترده‌ای از «شاخ‌های مجازی» را برای تبلیغ به کار گرفتند.

امیرحسین مقصودلو (امیر تتلو) و میلاد حاتمی از جمله این افراد بودند که که هم‌اکنون در زندان اوین به‌سر می‌برند.

پیش از این نیز، دولت ترکیه تابعیت سعدالله امیرشقاقی را لغو کرده بود. اقدامی که مقدمه بازداشت و نیز احتمالا استرداد این فرد در روزهای آتی به ایران را کلید زد.

در سوابق اداره مهاجرت، دلیل لغو شهروندی امیرشقاقی به عنوان «جرایم شرم‌آور» ثبت شده است. تعدادی از جرایم مانند اختلاس، سرقت، تقلب و رشوه در دسته فوق الذکر گنجانده شده است.

پیش‌تر خبرگزاری‌های ترکیه این اقدام را مرتبط با سفر ابراهیم رئیسی به ترکیه دانسته بودند.

در ماه‌های اخیر رسانه‌های دولتی در ترکیه از تحت تعقیب قرار گرفتن برخی از گردانندگان سایت‌های شرط‌‌‌‌بندی در این کشور که تابعیت ایرانی دارند، خبر داده بود.

پیش‌تر نیز به دنبال استرداد برخی از گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی به ایران، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران از مسدود شدن دست‌کم ۲۰ هزار حساب و درگاه بانکی مرتبط با سایت‌های شرط‌بندی و قمار با حکم قضایی خبر داده و نوشته بود:

رئیس ‌کل بانک مرکزی به بانک‌ها دستور ویژه داده است مانع فعالیت‌های بانکی قماربازان شوند و تأکید کرده که بانک‌ها باید حداکثر تلاش خود را برای مبارزه با این درگاه‌ها و نظارت بر این تراکنش‌ها انجام دهند.

در رابطه با آخرین استرداد مبلغان سایت‌های قمار و شرط‌بندی، پیش‌تر مجید کریمی، رئیس پلیس بین الملل فراجا، از دستگیری و استرداد فردی ملقب به «مسعود ترکیبی» به اتهام کلاهبرداری و پولشویی خبر داده بود.

به گفته او، فرد بازداشت‌شده «یکی از افراد فعال در حوزه مجازی بود که تعداد فالوئرهای بسیاری داشت و در حوزه کلاهبرداری، پولشویی و اغفال دختران جوان و قاچاق انسان فعال بود… این فرد در یک باند فعالیت می کرد که چند نفر از آنها دستگیر شده‌اند.»

اخیرا با افزایش حساسیت‌ها فشار بر گردانندگان و مبلغان سایتهای شرط‌بندی و قمار در ایران افزایش یافته است.

در سال‌های گذشته سایت‌های شرط‌‌بندی اینترنتی در ایران گسترش زیادی یافته و به گفته برخی از مقامات جمهوری اسلامی مبالغ هنگفتی از طریق این سایت‌ها که در ایران شکل قانونی ندارند، جابه‌جا می‌شود.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net