سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی: صابرین نیوز از کشته‌شدن همه سرنشینان خبر داد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

شبکه خبر تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی گزارش داد که بالگرد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در آذربایجان شرقی دچار «سانحه فرود سخت» شده است. بعد از ۱۶ ساعت جستجو بالاخره این بالگرد ساقط‌شده پیدا شد. پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ایران این خبر را تایید کرد و به شبکه خبر تلویزیون حکومتی ایران گفت: «شرایط خوب نیست».

کمی بعدتر شبکه خبر تلویزیون حکومتی چنین زیرنویس داد: «با کشف محل بالگرد سانحه‌دیده، تاکنون آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است.»

اندکی پس از آن کولیوند هم خبر را تأیید کرد و گفت نیروهای امدادی به بقایای بالگرد رسیدند اما با کشف محل بالگرد سانحه دیده آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است.

کانال خبری امنیتی صابرین نیوز اما اعلام کرد که همه سرنشینان کشته شده اند.

https://www.instagram.com/p/C7LKApEKTlD/

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ (۱۹ مه) ابراهیم رئیسی برای دیدار با رئیس‌جمهوری آذربایجان به آذربایجان شرقی سفر کرده بود. رئیسی همراه با الهام علی‌اف، همتای آذربایجانی‌اش، در نقطه صفر مرزی برای افتتاح سد مشترک «قیز قلعه‌سی» که بر رودخانه ارس زده شده است، حاضر شد. دو رئیس جمهوری این سد را به صورت رسمی افتتاح کردند و سپس رئیسی برای افتتاح پروژه ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز عازم این شهر شد. در این مسیر بود که بالگردش سقوط کرد.

ابراهیم رئیسی و هیئیتی از همراهانش شامل امیر عبدالهیان
از آخرین عکس‌های بارگذاری شده از رئیسی در سایت ریاست‌جمهوری / امیرعبداللهیان هم سرنشین بالگرد بوده است

همزمان کانال تلگرامی رسانه امنیتی صابرین نیوز، از تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت ملی ایران در دفتر رهبری خبر داد، اما دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی اندکی بعد این خبر را تکذیب کرد.

تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی ابتدا این سانحه را «فرود سخت» توصیف کرده بود و در همان حال استاندار آذربایجان گفته بود که از ابعاد این حادثه و مصدومانش اطلاعی در دست نیست.اما به تدریج، در طول روز مشخص شد که بالگرد سانحه دیده را به سادگی نمی‌توان یافت.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم وزاری نیرو و راه، محرابیان و‌ بذرپاش، در دو بالگرد دیگر حضور داشته‌اند و سالم به مقصد رسیده‌اند.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) گزارش کرده است که ابراهیم رئیسی، آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده‌اند.

خبرگزاری امنیتی فارس (نزدیک به سپاه پاسداران) گزارش کرده بود که «برخی افراد توانسته‌اند بعد از وقوع حادثه لحظاتی با آل هاشم صحبت کنند اما در حال حاضر تلفن‌ها در دسترس نیست». کانال تلگرامی سپاه هم نوشته بود که «با توجه به تماس های نصفه نیمه برقرار شده، زخمی بودن بعضی از همراهان قطعی است اما از اینکه آیا کسی شهید شده است یا خیر اطلاعی در دسترس نیست.» و همچنین «برخی منابع غیر رسمی از شهادت برخی همراهان رئیس جمهور خبر می‌دهند، اما منابع رسمی تاکنون هیچ اظهار نظر مشخصی در این مورد نداشته‌اند و چنین اخباری تا ساعت ١۶:۵٠ دقیقه تایید نمی‌شود.» این خبرها اما بعدتر توسط بسیاری دیگر از خبرگزاری‌های داخلی تکذیب شد.

ابراهیم رئیسی، عضو هیئت مرگ و رئیس دولت سیزدهم و هیئت همراه در صبح روز سقوط هلیکوپتر – ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایرنا ابتدا گزارش کرد که بالگرد حامل رئیسی از نوع «بل ۲۱۲» یا «یواچ-۱ان تواین هیویی»‌ست؛ نوعی بالگرد چندمنظوره آمریکایی که شرکت بل آن را طراحی کرده و نخستین نمونه آن در سال ۱۹۶۸ میلادی به پرواز درآمد. این بالگرد هم برای مقاصد نظامی و هم برای مقاصد تجاری تولید شده است. تلویزیون حکومتی اما بعدتر آن را بل ۴۱۲ دانست؛ مدل جدیدتر بل ۲۱۲ که ۱۹۷۹ عرضه شد و دارای دو موتور با چهار ملخ است.

با اینکه تا لحظه نگارش این بند گزارش، ساعت دو نیمه‌شب دوشنبه، جستجو برای بالگرد حدود ۱۲ ساعت‌ ادامه داشته، رسانه‌های ایرانی و مقام‌های مسئول تاکنون نام‌های کامل و دقیق خلبان، کمک خلبان، و خدمه پرواز و حفاظت را ارائه نداده اند. تنها نام کامل یک محافظ ابراهیم رئیسی، «سید مهدی موسوی»، منتشر شده است.

Ad placeholder

روند امدادرسانی و سانسور خبر

بر اساس آخرین تصویرهای پهپادی، نیروهای امدادی می‌گویند مختصات محل سقوط را در منطقه «طویل» شناسایی کرده اند. تسنیم کمی بعدتر گزارش داد که «بعد از اعلام مختصات احمالی محل سانحه بالگرد رئیس جمهور، بلافاصله تیم های امدادی به محل مورد نظر رفتند اما‌ خبری از بالگرد نبود. اما عملیات جستجو در مسیر روستای خویلار به کلم ادامه پیدا کرد.‌» بالگرد در این مسیر یافته شده است.

https://www.instagram.com/p/C7LJItTKX5f/

فارس پیشتر چنین گزارش داده بود: «مشاهدات میدانی خبرنگار فارس حاکی از آن است که در گشت‌زنی پهپادی برای یافتن بالگرد رئیس جمهور مختصات جدیدی به اتاق مدیریت بحران این حادثه در مجتمع مس سرنگون اعلام شده و در حال حاضر چند تیم در حال تلاش برای رسیدن به این منطقه هستند.»

هلال احمر در پنجمین بیانیه‌اش حدود چهار بامداد دوشنبه نوشت:

با توجه به شناسایی ۲ نقطه حرارتی توسط پهپاد ترکیه‌ای در روستای طویل، تیم‌های امدادی هلال‌احمر به سمت محل احتمالی فرود بالگرد حامل رئيس جمهور و همراهانش در حرکت هستند.

https://www.instagram.com/p/C7K49IGIcUO/

در چهارمین بیانیه هلال احمر که بامداد دوشنبه صادر شد، آمده بود:

در حال حاضر تعداد ۶۵ تیم امدادی، در شرق معدن مس سونگون و روستای اوزی در جست‌وجوی بالگرد حادثه‌دیده هستند و به دلیل حساسیت شرایط، تعداد تیم‌های اعزامی آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب) به همراه تجهیزات پیشرفته و تخصصی از تهران و استان‌های مجاور به منطقه وقوع حادثه به ۲۱ تیم افزایش یافته است.

ایرنا گزارش کرده است که به دلیل صعب العبور بودن منطقه، شرایط کوهستانی و جنگلی آن و همچنین شرایط آب و هوایی نامناسب بویژه مه شدید، عملیات جست و جو و نجات زمان‌بر خواهد بود.»

ترکیه و روسیه تیم و تجهیزات امدادی به ایران فرستادند.

وزارت مدیریت فاجعه و بحران ترکیه یکشنبه ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد که ایران از این کشور برای جستجوی بالگرد سانحه‌دیده‌ی ابراهیم رئیسی درخواست کمک کرده است.

ایران خواهان یک بالگرد امداد و نجات مجهز به دید در شب شده است. ترکیه همچنین شش وسیله و ۳۲ نیروی امداد و جستجو به ایران اعزام کرده است.

پهپاد آکینجی ترکیه مجهز به دید در شب بر فراز منطقه پرواز کرد.

توئیتی تصویرهای زنده از آن را نشان می‌دهد. بیش از یک میلیون و دویست هزار بازدیدکننده در حال پیگیری این تصویرهای زنده هستند. شمار بینندگان رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، پهپاد آکینجی مجهز به دید در شب تصاویری را ضبط کرده که می‌گویند منبع گرمای مظنون به لاشه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی است.

ابراهیم رئیسی ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ایران رو جزو ۱۰ کشور برتر هواو فضا معرفی کرده بود ولی نیروهای ایرانی تجهیزات دید در شب کافی ندارند و با تحریم‌ها هم ورود این تجهزیات به ایران به شدت محدود شده است.

روسیه نیز اعلام کرد که تجهیزات و تیم امداد به ایران اعزام خواهد کرد. بنا به گزارش رسانه‌های ایران، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دستور داده که دو فروند هواپیمای ویژه با بالگردهای ویژه و ۵۰ نیروی امداد حرفه‌ای به تبریز اعزام کنند.

یک مقام مسئول جمهوری اسلامی به خبرگزاری رویترز گفته است در پی سقوط بالگرد، جان رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در خطر است. این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت:

ما هنوز امیدواریم، اما اطلاعاتی که از محل سقوط هواپیما به دست می‌آید بسیار نگران‌کننده است.

با فرارسیدن تاریکی هوا، سخنگوی هلال احمر اعلام کرد هیچ تضمینی مبنی بر سالم بودن یا نبودن بالگرد رئيسی وجود ندارد. او افزود:

شرایط جوی و آب هوایی در محل حادثه اینقدر بد است که ۳ مامور امداد ما نیز مفقود شده‌اند.

تیم‌های امدادرسانی در جریان سقوط هلیکوپتر ابراهیم رئیسی و تیم همراه

هنوز ساعتی از انتشار این خبر در رسانه‌ها نگذشته بود که سخنگوی هلال احمر در سیمای جمهوری اسلامی خبر مفقود شدن سه تن از امدادگران را تکذیب کرد.

قبل از آن اداره کل ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی از رسانه‌های این استان خواسته بود «از انتشار اظهارنظر مسئولان محلی و مصاحبه با افراد فاقد اطلاعات دقیق» خودداری کنند.

در همان حال خبرگزاری امنیتی تسنیم گزارش داد که دادستانی تهران به برخی روزنامه‌نگاران که «اخبار کذب» درباره سانحه بالگرد منتشر کرده‌اند هشدار داده است.

تسنیم خبر داده بود که محل دقیق سانحه مشخص شده است و در اطراف روستای اوزی واقع در جنگل‌های ارسباران قرار دارد اما منطقه صعب‌العبور است و نیروهای امدادی با دشواری مواجه‌اند.

اوزی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌ است. به گزارش خبرگزاری دولت (ایرنا) جنگل دیزمار، محل دقیق‌تر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس دولت سیزدهم است که در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا قرار دارد. دیزمار نام منطقه کوهستانی و جنگلی‌ست که در حوزه استحفاظی شهرستان‌های خدافرین، ورزقان و جلفا در شمال استان آذربایجان شرقی واقع شده و در سال ۱۳۹۰ آن را به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام کردند. متصل شدن به مناطق حفاظت شده کیامکی در غرب، ارسباران در شرق منطقه و همچنین پارک ملی زاگاتای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شمال، این منطقه را به عنوان یک کوریدور مهم حیات وحش در سطح محلی، ملی و بین‌المللی تبدیل کرده است. ورزقان یکی از شهرهای آذربایجان شرقی است و مرکز شهرستان ورزقان است. این شهر در ۴۰ کیلومتری غرب اهر و ۷۸ کیلومتری شمال تبریز قرار گرفته است. منطقه وقوع سانحه از مناطق صعب‌العبور است و نیروهای امدادگر به دشواری می‌توانند به یاری مجروحان بشتابند. به همین سبب نیز احتمال نجات ممکن است کاهش بیابد.

خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی گزارش داد که این منطقه در حال حاضر مه‌آلود است و امکان تردد با خودرو هم به سختی میسر است.

خبرگزاری امنیتی تسنیم اما با انتشار ویدیوها و گزارش‌هایی خبر داد که گروه‌های امدادگر به محل سانحه بالگرد رئیسی نزدیک شده‌اند اما با توجه پیش‌بینی هواشناسی و ورود توده جدید هوای به شدت سرد، امکان پیش‌روی امدادگران دشوار است. در همان حال بر اساس گزارش تسنیم وزیران نفت، راه و شهرسازی‌ و نیرو در محل سانحه برای بالگرد حضور دارند و وزیر کشور نیز پس از حضور در تبریز بلافاصله جلسه ستاد مدیریت بحران را تشکیل داده است.

رئیس اتاق عملیات هلال احمر اعلام کرد چهار تیم به مختصات محل سقوط نزدیک شد‌ه‌اند.

با تاریک شدن هوا، ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در دومین اطلاعیه خود از تقویت تیم‌های امدادی و استمرار عملیات جست‌وجو در منطقه وقوع حادثه برای بالگرد خبر داد. بر اساس این اطلاعیه همچنان محل حادثه مشخص نیست و احتمالا در فاصله بین منطقه اردشیر – برازین از توابع ورزقان واقع شده است.

در این اطلاعیه آمده که به دلیل بافت جنگلی و هوای مه‌آلود و بارانی تیم‌های امداد کوهستان به محل اعزام شده‌اند. علاوه بر این به استان‌های مجاور نیز آماده‌باش داده شده و نیروهای امدادی به ۲۴۰ امدادگر و نجاتگر در منطقه وقوع حادثه ارتقا یافته‌اند. همچنین ظاهراً نیروهای مسلح، فراجا و هلال‌احمر برای افزایش سرعت عملیات جست‌‌وجو وظایف را بین خودشان تقسیم کرده‌اند.

بر این اساس روستای اوزی، در حال حاضر محل استقرار تیم‌های پشتیبان، خودروهای امدادی، آمبولانس بیمارستان، تیم پهپادی، ارتباطات رادیویی هلال‌احمر است.

ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در سومین اطلاعیه خود خبرهای درج شده در رسانه‌های محلی مبنی بر دسترسی به بالگرد حامل رئیسی را تکذیب کرد و یک بار دیگر یادآوری کرد که نیم‌های امدادی تقویت شده‌اند و نیروهای امداد و نجات در استان‌های مجاور به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و با وجود فرارسیدن شب همچنان «عملیات جست‌وجو و امدادونجات با استفاده از بالاترین ظرفیت و تمامی امکانات در حال انجام است.»

پیام خامنه‌ای

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با جمعی از خانواده‌های پاسداران که به مناسبت تولد امام هشتم شیعیان برگزار شده بود، اظهار امیدواری کرد که ابراهیم رئیسی و همراهانش از سانحه بالگرد جان سالم به در برده باشند. خامنه‌ای گفت:

ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.

Ad placeholder

درخواست کمک از اتحادیه اروپا

محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهوری اسلامی گفت که ظاهراً در چند مورد افرادی از بالگرد تماس های محدودی داشته‌اند:

از نقاط امیدوار کننده موضوع این بوده که هم با یکی از سرنشینان هلیکوپتر و هم با عزیزان کادر پرواز ارتباط برقرار شده و این نشون میده که میزان سختی حادثه بالا نبوده چون دو تن از عزیزانی که در هلیکوپتر بودند در چند نوبت با عزیزان ما ارتباط برقرار کردند

احمد وحیدی،‌ وزیر کشور هم تأیید کرد که به دلیل شرایط جوی و مه شدید نیروهای امدادگر هنوز به محل سقوط بالگرد نرسیده‌اند. وحیدی گفت:

این منطقه دارای جنگل بوده و به دلیل وجود مه بسیار شدید، دید سخت است ولی نیروها هنوز در منطقه حضور دارند و امیدواریم به نقطه مورد نظر برسند وافراد را پیدا کنند.

در همان حال، با فرارسیدن شب و تاریک شدن هوا یانتس لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در شبکه ایکس اعلام کرد که اتحادیه اروپا به درخواست جمهوری اسلامی برای کمک، سامانه نقشه‌برداری سرویس مدیریت اضطراری کوپرنیک را برای پیدا کردن بالگرد حامل ابراهیم رئيسی فعال کرده است.

شناسایی محل سقوط

مختصات سقوط را تصویرهای پهپاد ترکیه‌ای مشخص کرد. رئیس هلال‌احمر آذربایجان شرقی گفت:

بنا بر آنچه پهپاد ترکیه‌ای گزارش کرده است، نقطه‌ای درحال سوختن شناسایی شده که نیروهای امدادی درحال اعزام به آن منطقه هستند. منطقه مورد نظر طویل نام دارد.

https://www.instagram.com/p/C7K6WWFIRUi/

قبل از این بارها خبر پیدا شدن محل سقوط تکذیب شده است.

ابتدا شمال شرق روستای طویل و بعدتر جنوب روستای طویل را محل سانحه اعلام کردند. به گزارش مشرق، فرمانده سپاه عاشورا گفت:

بر اساس تصاویری که پهپاد ترکیه‌ای مخابره کرده محل حادثه جنوب طویل است؛ ابتدا مختصات اعلامی شرق طویل را نشان می‌داد.

خبرگزاری تسنیم اما در نهایت گزارش کرد که جستجو در مسیر روستای خویلار به کلم به یافتن محل بالگرد ساقط‌شده انجامیده است.

پس از ساعت‌ها جستجو، فرمانده سپاه آذربایجان شرقی اعلام کرده بود: سیگنالی ‌از بالگرد و ‌تلفن همراه یکی از خدمه بالگرد حامل رئیسی در محل سانحه دریافت شده است. او در ادامه خاطرنشان کرد که نیروهای نظامی در حال عزیمت به محل هستند.

این خبر تکذیب شد. تا ساعت ۲:۱۹ بامداد هیچ خبر تاییدشده ای از شناسایی محل سقوط بالگرد منتشر نشد.

همزمان بابک محمودی، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز تأیید کرد که محل احتمالی سقوط بالگرد حامل رئیسی شناسایی شده است. او حرفی از سیگنال ارسالی از سمت بالگرد در میان نیاورد و گفت «تیم‌های عملیاتی اعزام شده به محل پس از ساعت‌ها جست‌وجو، محل احتمالی بالگرد سانحه دیده» را شناسایی کرده‌اند.

به گفته محمودی، عملیات برای یافتن بالگرد حادثه‌دیده همچنان ادامه دارد.

بنا به گفته معاون سازمان امدادونجات خبر داد گستردگی منطقه جغرافیایی که بالگرد در آنجا احتمالا سقوط کرده، حدودا ۲۰ کیلومتر است.

در همان حال خبرگزاری امنیتی تسنیم خبر داد که فرمانده کل سپاه و گروهی از فرماندهان سپاه به منطقه رفته‌اند و هم‌اکنون نشست ستاد بحران با حضور جمعی از وزیران، فرمانده کل سپاه، معاون رئیس جمهوری و جمعی از مسئولان در ستاد مس سونگون در حال برگزاری است.‌

از آخرین عکس‌های رئیسی در سایت ریاست‌جمهوری

واکنش‌های بین‌المللی

در همان حال کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از خبر سقوط بالگرد رئیسی مطلع شده. پیش از آن یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود که مسئولان وزارت خارجه آمریکا خبرهای مربوط به این سانحه را به دقت رصد می‌‌کنند.

وزیرخارجه ایتالیا نیز اعلام کرد که او و نخست‌وزیر کشورش اخبار حادثه سقوط بالگرد رئیسی را دنبال می‌کنند و «شرایط» را تحت نظر دارند.

الهام علی‌‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز با انتشار پیامی در شبکه ایکس از سانحه سقوط بالگرد حامل رئیسی ابراز نگرانی کرد. پیش از وقوع این سانحه، رئیسی و علی‌اف بعد از دیدار در مرز رسمی دو کشور، به محل احداث سد مشترک «قیزقلعه‌سی» رفته بودند و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این سد آن را افتتاح کردند.

رئیس جمهوری آذربایجان در شبکه ایکس نوشت:

امروز پس از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و خداحافظی با او ، از خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیئت عالی در ایران به شدت نگران شدیم. دعای ما از خداوند متعال با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی است.

علی‌اف در در ادامه خاطرنشان کرد که «جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر آماده ارائه انواع حمایت‌ها است.»

آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان نیز اعلام کرد از خبر سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و امیر عبداللهیان نگران است.

عزت الرشق، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس نیز در واکنش به سقوط بالگرد حامل رئیسی با انتشار پیامی در کانال خود در تلگرام نوشت:

قلب ما با ملت برادر ایران است… از خداوند متعال می‌خواهیم به رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه ایران و همه کسانی که با آنها هستند عنایت کند.

به گزارش خبرگزاری امنیتی فارس، سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز از آمادگی کشورش برای «حمایت در جست‌وجوی بالگرد حامل رئیسی و هیأت همراه خبر داد.

به گزارش شبکه روداو، دفتر نخست‌وزیری عراق نیز از وزارت کشور، هلال احمر و دیگر دستگاه‌های مسئول در این کشور خواست در گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی، آمادگی خود را برای شرکت در عملیات امداد و نجات در آذربایجان شرقی اعلام کنند.

وزارت خارجه عربستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که خبر سقوط بالگرد حامل رئیسی و هیأت همراه را با نگرانی دنیال می‌کند. عربستان سعودی نیز در این بیانیه مانند عراق و جمهوری آذربایجان برای ارائه هرگونه کمک به جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کرد. در این بیانیه آمده است:

عربستان بر حمایت خود از جمهوری اسلامی ایران در این شرایط سخت و همچنین آمادگی برای ارائه هر گونه کمک مورد نیاز ایران، تاکید می‌کند.

وزارت خارجه مصر هم در بیانیه‌ای اعلام کرد از شنیدن خبر سقوط بالگرد حامل رئیسی نگران است. اخوان‌المسلمین با انتشار بیانیه‌ای برای رئیسی و همراهانش آرزوی سلامتی کرد. نگرانی خود را در رابطه با اخبار منتشر شده حول سانحه رخ داده برای رئیس جمهور اسلامی ایران ابراز داشت.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد آنکارا تحولات مربوط به سقوط بالگرد حامل رئیسی و هیات همراه او را «با اندوه» دنبال می‌کند. در ادامه این بیانیه وزارت خارجه ترکیه برای رئیسی و همراهانش آرزوی «سلامت» کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در واکنش به سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی و هیئت همراهش در شبکه ایکس نوشت:

از اینکه بالگرد حامل برادرم ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران و هیئت همراهش دچار سانحه شده، بسیار متأسفیم. ما این حادثه را از نزدیک پیگیری می‌کنیم و با مقامات ایرانی در تماس و هماهنگی کامل بوده و آماده ارائه هرگونه حمایت لازم هستیم.

اردوغان در پایان نوشته است:

اینجانب از طرف ملت ترکیه بهترین آرزوها را برای مردم و دولت کشور دوست، همسایه و برادر ایران داریم و امیدوارم هر چه زودتر خبرهای خوشی از جناب رئیس‌جمهور رئيسی و هیئت همراه دریافت کنیم.

در همان حال ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در پیامی اعلام کرد مسکو از نزدیک خبرهای سانحه را دنبال می‌کند:

روسیه از نزدیک اطلاعات مربوط به سرنوشت مسافران بالگرد رئیس جمهوری ایران را زیر نظر دارد، ما صمیمانه امیدواریم که مسافران زنده باشند و جان و سلامت آنها در خطر نباشد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز در شبکه ایکس با انشتار پیامی از سانحه بالگرد حامل رئیسی اظهار تأسف کرد و گفت برای رئیسی و همراهانش «دعا» می‌کند.

از میان شرکای منطقه‌ای جمهوری اسلامی وزارت خارجه سوریه و وزارت خارجه لبنان با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای از وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیسی ابراز نگرانی کردند و برای رئیس جمهوری اسلامی و همراهانش آرزوی سلامتی کردند. حوثی‌های یمن هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند از وقوع این سانحه عمیقاً متأسف‌اند.

‌وزیر خارجه ونروئلا نیز اعلام کرد که نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری آن کشور از نزدیک حوادث مربوط به سقوط بالگرد رئیسی را دنبال می‌کند.

Ad placeholder

در یکی از آخرین حوادث پیش آمده برای مقام‌های رسمی دولتی جمهوری اسلامی ۴ اسفند ۱۴۰۱ در سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش چند نفر کشته و وزیر ورزش وقت بشدت مجروح شد. یک بالگرد متعلق به هلال احمر، حامل حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی وقت در سفر به شهرستان بافت در استان کرمان هنگام نشستن در یک ورزشگاه از ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ متری سقوط کرد. این حادثه یک کشته و ۱۸ مصدوم داشت. اسماعیل احمدی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارتخانه ورزش و جوانان در این حادثه جان خود را از دست داد. مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان، مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد، نماینده بافت در مجلس، جمعی از معاونان و مسئولان وزارت ورزش و چند خبرنگار در این پرواز حضور داشتند.

۱۲ خرداد ۱۳۹۲ بالگرد حامل محمود احمدی‌نژاد، رئیس وقت جمهوری اسلامی، و گروهی از مسئولان اجرایی در دولت او در ارتفاعات البرز دچار سانحه شد که البته آسیبی به سرنشینان این بالگرد نرسید.

مرداد ۱۳۵۹ هم بالگرد حامل ابوالحسن بنی‌صدر، رییس‌جمهوری وقت که برای بازدید از مناطق مرزی به کرمانشاه رفته بود، در نزدیکی اسلام‌آباد غرب سقوط کرد اما سرنشینان آن جان سالم به در بردند.

این گزارش در طول حادثه با آخرین خبرها به‌روز شد

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net