عراق به سازمان ملل شکایت برد، ایران گفت ما حاکمیت ملی عراق را نقض نکرده‌ایم

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

وزارت امور خارجه عراق روز چهارشنبه ۲۷ دی/ ۱۷ ژانویه اعلام کرد که در پی حمله اخیر به اربیل که منجر به کشته شدن چهار غیرنظامی شد، رسماً شکایتی را علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه عراق در ساعات اولیه روز چهارشنبه آمده است: «وزارت امور خارجه دو نامه مشابه را از طریق نماینده دائم عراق در نیویورک به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت ارسال کرده است.»

عراق در نامه‌ای که در سازمان ملل ثبت کرده است نوشت که این حمله «نقض آشکار حاکمیت عراق» است و امنیت مردم آن و همچنین صلح و ثبات منطقه را در کل تهدید می‌کند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه گفت که آنها در مورد حمله ایران «بسیار نگران» هستند و از همه طرف‌ها خواست حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و از هرگونه تشدید تنش خودداری کنند.

او از قول آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت که «تمام نگرانی‌های امنیتی میان ایران و عراق باید به صورت مسالمت‌آمیز و از طریق گفت‌وگو در راستای احترام به حاکمیت ارضی و روابط حسنه همسایگی، حل شود» و هشدار داد که «وضعیت منطقه بسیار شکننده است» و «اشتباه محاسباتی می‌تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد».

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد سه‌شنبه ۱۰ فروند موشک بالستیک به سمت مناطق مختلف استان اربیل به بهانه هدف قرار دادن پایگاه‌های موساد و مقر گروه‌های ضد جمهوری اسلامی شلیک کرد. این حملات حداقل چهار کشته، از جمله یک دختر ۱۱ ماهه، و ۱۷ زخمی بر جای گذاشت. حدود ۱۳ موشک دیگر نیز به سمت اهدافی در ادلب سوریه شلیک شد. ساعاتی پس از این حمله، ایران تعدادی موشک هم به منطقه‌ای در پاکستان شلیک کرد و مدعی شد که مقر جیش‌العدل از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است.

عراق می‌گوید این حملات باید متوقف شود

مقام‌های دولت عراق و اقلیم کردستان حمله مرگبار به اربیل را به طور گسترده محکوم کردند. از جمله وزارت خارجه عراق که هم سفیر ایران در عراق و هم کاردار این کشور را برای اعتراض به تجاوزات سپاه احضار کرد.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان روز سه‌شنبه گفت که این حمله مرگبار نشان می‌دهد که عراق و منطقه همچنان مستعد حملات تروریستی هستند و بنابراین همچنان به کمک ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده علیه دولت اسلامی (داعش) نیاز دارند. این در حالی است که اخیراً بغداد خواستار اخراج تمامی نیروهای خارجی از کشور شده است.

بارزانی که روز گذشته در مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۴ در داووس حضور داشت، به طور جداگانه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آن کشور، گفت‌وگو کرد.

بلینکن در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «دولت اقلیم کردستان یک شریک نزدیک است و ایالات متحده به صراحت تجاوز ایران را محکوم می‌کند».

فواد حسین، وزیر خارجه عراق هم که مانند مسرور بارزانی در داووس حضور داشت روز سه‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت که عراقی‌ها بهای تنش بین واشنگتن و تهران را می‌پردازند:

مایه تأسف است که بین واشنگتن و تهران تنش وجود دارد، معمولاً وقتی بین این دو کشور تنش وجود دارد، عراقی‌ها هزینه آن را پرداخت می‌کنند و جنگ در خاک عراق رخ می‌دهد. اکنون تنش بین اسرائیل و ایران است و وضعیت نیز همین طور است.

وزیر خارجه عراق تأکید کرد که کشورش از طریق سازمان ملل و شورای امنیت آنچه را تجاوز به حاکمیت ملی خودش می‌داند، پیگیری خواهد کرد.

همزمان ایران در نامه‌ای به شورای امنیت در مورد حمله به مواضعی در سوریه و عراق اعلام کرد: «ایران حقوق ذاتی خود را که توسط قوانین بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، برای حفاظت از حاکمیت، امنیت ملی و شهروندان خود در برابر هرگونه تهدید یا حمله، تکرار می‌کند.»

در نامه ایران این ادعا تکرار شده که سپاه پاسداران به «مقر گروه‌های تروریستی» و «مرکز جاسوسی اسرائیل» حمله کرده است:

در ساعات اولیه ۱۶ ژانویه ۲۰۲۴، عملیات ضد تروریستی همزمان با شلیک چند موشک بالستیک، دقیقاً تأسیسات داعش و حیات تحریر‌الشام، دو سازمان تروریستی شناخته شده، در ادلب و منطقه تحت اشغال آن‌ها در شمال شرق جمهوری عربی سوریه انجام شد. علاوه بر این، یک مرکز جاسوسی مورد استفاده گروه‌های تروریستی ضد ایرانی مرتبط با رژیم اسرائیل در اربیل، منطقه کردستان عراق، هدف قرار گرفت. این مرکز به عنوان پایگاهی برای عملیات اطلاعاتی و خرابکارانه در ایران بوده است.

در نامه ایران آمده است که این حملات پاسخی به انفجارهای روز ۱۳ دی در کرمان بود که به کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر منجر شد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net