علی خامنه‌ای مسعود پزشکیان را با تنفیذ حکم ریاست جمهوری به این سمت «منصوب» کرد

Print Friendly, PDF & Email

گروه خبر

آیت‌الله علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی یکشنبه ۷ مرداد/ ۲۸ ژوئیه طی مراسمی که در «حسینیه روح‌الله خمینی» برگزار شد، به طور رسمی حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان را تأیید کرد.

در ابتدای این مراسم احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی گزارشی از انتخابات ارائه کرد و پس از او غلامحسین محمدی مشهور به محمد محمدی گلپایگانی حکم علی خامنه‌ای را در تنفیذ مسعود پزشکیان برای حاضران خواند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی طی حکمی، با تنفیذ رأی ملت ایران در انتخابات، جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند. pic.twitter.com/V1hrOi8KQx

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) July 28, 2024

این چهاردهمین مراسم تنفیذ در تاریخ حکومت جمهوری اسلامی است. در این مراسم بسیاری از مقام‌های حکومتی حضور داشتند.

مسعود پزشکیان، رئيس جمهوری در این مراسم سخنان پیشین خود در جریان رقابت انتخاباتی را تکرار کرد و وعده داد به چشم‌انداز مدنظر خامنه‌ای و سیاست‌های کلی که او ابلاغ کرده و همچنین «قانون برنامه» که در مناظره‌ها بر آن تأکید کرده متعهد باشد.

پزشکیان گفت: «باید چهارچوب‌های سیاست‌های کلی رهبری را در اجرا عملیاتی کنیم این جز با همگرایی وحدت و انسجام ملی امکان‌پذیر نیست.» او به‌طور تلویحی از همه خواست برای دنبال‌کردن سیاست‌های مورد تأیید علی خامنه‌ای «منافع شخصی» را کنار بگذارند و گفت: «آن چیزی که ما را از رفتن باز می‌دارد و باید مواظب باشیم هوای نفس است. تمام اختلافاتی که الان وجود دارد به خاطر هوای نفس است. راه روشن است و سیاست مشخص است و ما باید در چهارچوب آن سیاست و چشم‌انداز حرکت کنیم تا جایی باشیم که شایسته و لایق آن هستیم.»

در ادامه این مراسم رهبر جمهوری اسلامی نیز سخنرانی کرد. او درباره درصد پایین مشارکت مردم که در دور دوم نزدیک به ۵۰ درصد اعلام شد گفت: مشارکت در درجه اول اهمیت قرار ندارد و «انگیزه‌دار بودن مردم»‌ در درجه اول اهمیت قرار دارد. خامنه‌ای سخنرانی پزشکیان را تایید کرد و گفت که اظهارات او حاکی از پایبندی حقیقی او به مبانی مردم‌سالاری اسلامی است.

در عین حال او به دولت آینده توصیه کرد مسائل اقتصادی را که تاکنون زمینه‌ساز اعتراض‌های سراسری مردمی در ایران بوده در اولویت قرار دهد.

خامنه‌ای در سخنان خود به‌طور ضمنی سعید جلیلی و هوادارانش را هم به پذیرفتن نتیجه و آرامش دعوت کرد و گفت: «نباید احساساتی که در دوره انتخابات افراد را وادار به مجادله با یکدیگر می‌کرد ادامه پیدا کند» و موجب اختلاف و شکاف و جدایی شود.

خامنه‌ای در این سخنرانی در قالب چندین توصیه درباره سیاست خارجی، از پزشکیان خواست تا در چهارچوب سیاست خارجی مورد تأیید او عمل کند. رهبر جمهوری اسلامی خواستار اقدام فعال ایران از جمله در زمینه هوش مصنوعی، کار بر روی روابط با همسایگان خارجی و کشورهایی که به گفته او میدان دیپلماسی ایران را گسترش می‌دهند شد. او همچنین گفت باید ارتباط مستحکم با کشورهایی برقرار کرد که مقابل فشارها از جمهوری اسلامی در سازمان ملل و خارج از آن حمایت کرده‌اند.

علی خامنه‌ای همچنین افزود ایران با کشورهای اروپایی دشمنی ندارد اما به نوعی از این‌که آن‌ها در سال‌های اخیر با جمهوری اسلامی خوب رفتار نکرده‌اند اظهار دلخوری کرد.

علی خامنه‌ای که حکومت او از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان به‌شمار می‌رود در این اظهارات «حقوق بشر» را جزو «عناوین جعلی»‌ خواند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net