عملیات اسرائیل در رفح: دو گروگان آزاد و ۳۷ فلسطینی در حمله هوایی کشته شدند

بخش خبر

نیروهای ویژه اسرائیل عملیاتی در رفح انجام دادند که به آزادی دو نفر از گروگان‌های در اختیار حماس منجر شد. این عملیات در بامداد روز دوشنبه ۲۳ بهمن/ ۱۲ فوریه انجام شد. در حمله هوایی که همزمان با این اقدام در جریان بود ۳۷ فلسطینی در رفح کشته و ده‌ها نفر زخمی‌ شدند.

ارتش اسرائیل گفت که عملیات مشترک ارتش، سرویس امنیت داخلی شین بت و واحد پلیس ویژه در رفح منجر به آزادی فرناندو سیمون مارمان ۶۰ ساله و لوئیس هار ۷۰ ساله شد.

ارتش اسرائیل گفت که حماس این دو مرد را در روز ۷ اکتبر از کیبوتص «نیر یتزاک» ربوده بود.

ریچارد هچت، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «این یک عملیات بسیار پیچیده بود. ما مدت زیادی روی این عملیات کار کرده‌ بودیم. ما منتظر شرایط مناسب بودیم.»

هچت گفت که گروگان‌ها در طبقه دوم ساختمانی نگهداری می‌شدند که در جریان این حمله با بمب منفجر شد. او همچنین گفت که در زمان عملیات، تبادل آتش شدید با ساختمان‌های اطراف در جریان بود.

این دو نفر پس از انتقال به اسرائیل راهی بیمارستان شدند. آرنون افک، مدیر بیمارستان عمومی شبا، گفت:

بسیار خوشحالم که اعلام کنم این دو گروگان آزاد شده در مرکز پزشکی شبا، بزرگ‌ترین بیمارستان اسرائیل پذیرش شدند. معاینات اولیه توسط کارکنان اورژانس ما انجام شد و وضعیت آنها پایدار است و تحت مراقبت هستند.

ارتش اسرائیل گفت که حمله هوایی به رفح همزمان با حملات متقابل در زمان رهایی این دو گروگان و خروج نیروهایش انجام شد.

با این حال رویترز به نقل از ساکنان فلسطینی در رفح نوشت که حملات هوایی باعث وحشت گسترده در رفح شد زیرا بسیاری از مردم هنگام شروع حملات در خواب بودند. برخی نگران بودند که اسرائیل حمله زمینی خود را به رفح آغاز کرده باشد.

به گفته ساکنان، هواپیماها، تانک‌ها و کشتی‌های اسرائیلی در این حملات شرکت کردند و به گفته ساکنان، دو مسجد و چندین خانه هدف قرار گرفتند.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله به رفح ادامه «نسل‌کشی» و کوشش‌های اسرائیل برای کوچ اجباری مردم فلسطین است.

کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که اسرائیل نباید بدون برنامه‌ای معتبر برای تضمین امنیت حدود یک میلیون نفری که در رفح پناه گرفته‌اند، عملیات نظامی را در آنجا آغاز کند.

آژانس‌های امدادی می گویند حمله به رفح فاجعه‌بار خواهد بود. این آخرین مکان نسبتاً امن در منطقه‌ای است که در اثر حمله نظامی اسرائیل ویران شده است.

بایدن و نتانیاهو حدود ۴۵ دقیقه صحبت کردند، آن هم چند روز پس از اینکه رهبر ایالات متحده گفت که پاسخ نظامی اسرائیل در نوار غزه «بیش از حد» بوده است و نگرانی شدید خود را نسبت به افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه ابراز کرد.

دفتر نتانیاهو گفته است که به ارتش دستور داده است تا طرحی را برای تخلیه رفح و انهدام چهار گردان حماس که می‌گوید در آنجا مستقر هستند، تهیه کند.

بر اساس آمار اسرائیل، در روز ۷ اکتبر شبه نظامیان حماس ۱۲۰۰ نفر را در جنوب اسرائیل کشتند و حداقل ۲۵۰ نفر را ربودند. به گفته وزارت بهداشت حماس، اسرائیل با حمله نظامی به نوار غزه که منجر به کشته شدن بیش از ۲۸ هزار فلسطینی شده، پاسخ داده است.

نتانیاهو در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد، گفت که «به اندازه کافی» از ۱۳۲ گروگان اسرائیلی باقی مانده در غزه زنده هستند تا جنگ اسرائیل در منطقه را توجیه کنند.

تلویزیون الاقصی وابسته به حماس روز یکشنبه به نقل از یکی از رهبران ارشد حماس گفت هرگونه حمله زمینی اسرائیل به رفح، مذاکرات مبادله گروگان را نابود خواهد کرد.

مصر روز یکشنبه نسبت به «عواقب وخیم» حمله نظامی احتمالی اسرائیل به رفح، که در نزدیکی مرز این کشور قرار دارد، هشدار داد.

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مصر خواهان تمرکز همه تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بر جلوگیری از هدف قرار دادن شهر رفح است».

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net