قتل کسیرا آبرامیدزه تنها ساعاتی پس از تصویب قانون استعماری علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی در گرجستان

Print Friendly, PDF & Email

رامتین شهرزاد

تنها ساعاتی پس از تصویب قانون «ارزش‌های خانوادگی و حمایت از اطفال» در پارلمان گرجستان، یک مُدل نام‌آشنای این کشور، کسیرا آبرامیدزه به قتل رسید. در ژوئن امسال هم پارلمان گرجستان قانون «تأثیرگذاری‌های خارجی» را تصویب کرد و هر دو قانون تحت‌تأثیر قوانین روسیه نوشته شده‌اند.

کسیرا آبرامیدزه (Kesaria Abramidze) ۳۷ ساله، یک فرد ترنس، مدل، هنرپیشه، چهره تلویزیونی که در اینستاگرام ۵۰۸ هزار فالور دارد، در خانه‌اش در شهر تفلیس به قتل رسید.

https://www.instagram.com/p/C_4Z9EjoA6c/

مظنون به قتل او یک فرد مذکر به نام بِکا دجیانی (Beka Djaiani) ۲۶ ساله، توسط پلیس محلی بازداشت شده است. دوربین‌های ساختمان محل زندگی آبرامیدزه نشان می‌دهند که دجیانی حوالی ساعت دو بامداد جلوی آسانسور دیده می‌شود و پانزده دقیقه بعد، از پله‌های ساختمان متواری می‌گردد. پلیس محلی همچنین می‌گوید چاقویی را یافته که آبرامیدزه با آن به قتل رسیده است.

لِوان آیاسلیانی (Levan Ioseliani)، دادستان به رسانه‌ها گفت:

این قتل هولناک نشان دیگری از عدم آگاهی نهادهای مجری قانون و عموم جامعه از جنایاتی است که به دلیل نفرت و یا هویت جنسی رخ می‌دهند. پاسخ به این جنایت باید به‌کل جدی باشد. امیدوارم عامل این قتل به سرعت به اشد مجازات محکوم شود.

Ad placeholder

قانون استعماری روسی به نام حمایت از کودکان

پس از نخستین انقلاب فرانسه و همزمان جدایی دین از سیاست، از رابطه با همجنس جرم‌زدایی شد. در مقابل، بخصوص در قرن نوزدهم میلادی، دولت بریتانیا قوانین سخت‌گیرانه‌ای علیه رابطه با همجنس وضع کرد و مشابه این قانون را به متن قوانین کشورهایی برد که آنها را در استعمار خود داشت یا در آنها نفوذ داشت. حالا روسیه روندی مشابه را در کشورهای نزدیک به حکومت استبدادی آن در پیش گرفته است و قوانین روسی را به بهانه مقابله با غرب و به نام حمایت از کودکان به تصویب می‌رساند.

قانون تازه گرجستان که حزب حاکم «رؤیای گرجستانی» عرضه و تصویب کرد، ازدواج همجنس را ممنوع می‌کند، به زوج‌های همجنس اجازه داشتن فرزند را نمی‌دهد، حمایت از افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی را ممنوع می‌کند و طبق این قانون، رابطه افراد همجنس نمی‌بایست در جامعه یا رسانه‌ها دیده شود.

این قانون همچنین حمایت‌های درمانی «تطبیق جنسیت» (که به اشتباه در ایران «تغییر جنسیت» خوانده می‌شود) و تغییر مدارک هویت افراد ترنس و نان‌باینری برابر جنسیت واقعی آنها را در تضاد با جنسیتی که در زمان تولد به آنها نسبت داده‌اند، ممنوع می‌کند.

تغییر قانون به نفع پروپاگاندای روسی و کلیسای ارتدکس

همانند روسیه، کلیسای ارتدکس که در جامعه نفوذ گسترده‌ای دارد از این قانون به اسم «ارتقاء ارزش‌های خانواده سنتی» حمایت می‌کند. منظور از خانواده سنتی، ازدواج مذهبی یک مرد و یک زن است که در آن قوانین مردسالاری، مرد را در جایگاه بالاتر از زن قرار دهد. «ارزش‌های خانواده‌های سنتی» همچنین بخشی از پروپاگاندای روسیه در دهه‌های اخیر در مدیریت استبدادی ولادیمیر پوتین در این کشور است.

در سومین دور بررسی، قانون «ارزش‌های خانوادگی و حمایت از اطفال» با رأی موافق ۸۴ نفر از اعضای پارلمان ۱۵۰ نفری گرجستان به تصویب رسید. این قانون در صورتی می‌تواند اجرایی شود که رئیس‌ جمهوری گرجستان آن را امضا کند اما سالومه زورابیشویلی (Salome Zourabichvili)، نخستین رئیس‌جمهوری زن این کشور با ارزش‌های حزب «رؤیای گرجستانی» همسو نیست. سازمان‌های حقوق بشری از او خواسته‌اند این قانون را امضا نکند و آن را وتو کند.

این قانون همچنین در تضاد با قانون اساسی گرجستان قرار می‌گیرد که «ازدواج را بر پایه برابری قانونی و اراده آزاد زوج‌ها» معرفی می‌کند و از هویت جنسی و یا گرایش جنسی افراد صحبتی نمی‌کند.

حزب «رؤیای گرجستانی» را بیدزینا ایوانیشویلی (Bidzina Ivanishvili) یک میلیاردر گرجستانی تأسیس کرده است. او در فعالیت‌های تجاری در روسیه به این ثروت دست یافته است و خواستار روابط گسترده با مسکو است. روسیه و گرجستان در سال ۲۰۰۸ میلادی به جنگ همدیگر رفتند.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net