محاکمه ضارب سلمان رشدی ممکن است به تعویق بیفتد

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دیوید فولی، قاضی شهرستان چاوتاکوا در نیویورک در یک نشست خبری گفت که هادی مطر، متهم به اقدام به سوءقصد به سلمان رشدی حق دارد دست‌نوشته خاطرات و هر گونه مطالب مرتبط را به عنوان بخشی از روند آماده‌سازی برای محاکمه ببیند و بخواند.

قرار است انتخاب اعضای هیأت منصفه از ۱۸ دی / ۸ ژانویه سال جاری آغاز شود. سلمان رشدی ۲۱ مرداد / ۱۲ اوت سال ۲۰۲۲ در چاوتاکوا در غرب ایالت نیویورک در یک برنامه ادبی با چاقو مورد حمله قرار گرفت و از ناحیه گردن، چشم، ران و سینه مجروح شد. رشدی به مدت شش هفته در بیمارستان تحت درمان قرار داشت و یک چشم خود را از دست داد و دست چپش هم آسیب دید.

انتشارات «رندوم هاوس» در ۱۶ آوریل سال جاری خاطرات رشدی درباره سوءقصد را در ۲۵۶ صفحه با عنوان «چاقو: مراقبه‌های پس از یک قتل» منتشر می‌کند. ناتانیل بارون، وکیل هادی مطر در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت:

نه فقط کتاب، بلکه هر یادداشت کوچکی را که رشدی درباره این حادثه نوشته یا ضبط کرده باید قبل از آغاز محاکمه ببینیم. ما این حق را داریم.

به گفته جیسون اسمیت، دادستان منطقه وکیلان رشدی درخواست دادگاه را با استناد به قانون کپی‌رایت رد کرده‌اند. اکتبر سال گذشته دادستان گفته بود قصد دارد از رشدی برای شهادت در دادگاه دعوت کند. رشدی گفته بود مردد است. از یک طرف مایل است به دادگاه برود و به چشمان ضارب نگاه کند از طرف دیگر مایل نیست سبب رنج و آزار او شود.

مدتی پس از صدور فتوای مرگ علیه رشدی توسط روح‌الله خمینی در سال ۱۹۸۹ به دلیل توهین به مقدسات در رمان «آیات شیطانی»، این نویسنده مدت‌ها در انزوا و تحت امنیت شبانه‌روزی زندگی می‌کرد.

هادی مطر، متهم به حمله با چاقو به سلمان رشدی در مصاحبه‌ای با نیویورک پست گفته بود به آیت‌الله روح‌الله خمینی احترام می‌گذارد اما نمی‌گوید پیروی فتوای بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است. هادی مطر همچنین به نیویورک پست گفته بود تنها چند صفحه از رمان «آیات شیطانی» رشدی را خوانده است. او هنگام دستگیری گواهینامه رانندگی جعلی با نام «یکی از فرماندهان حزب‌الله» را استفاده می‌کرد. دادستان‌های فدرال در حال «بررسی ارتباطات او» با «حزب‌الله و یا جمهوری اسلامی» هستند.

هادی مطر، فرزند مهاجران لبنانی، پس از سفر به لبنان در سال ۲۰۱۸، دچار دگرگونی فکری شد و به صورت افراطی به «مذهب شیعه» گروید و از انقلاب اسلامی ایران حمایت می‌کند.

رشدی درباره انتشار کتاب خاطراتش از سوءقصد در بیانیه‌ای گفته بود:

نگارش این کتاب برای من ضروری بود تا به اوضاع مسلط شوم و با هنر به خشونت پاسخ دهم.

محمد اسماعیل زارعی، مسئول دبیرخانه اجرای حکم قتل سلمان رشدی ضمن اعلام حمایت از هادی مطر، به او «هزار متر زمین باارزش» اهدا کرده است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net