موج جدید مبارزات کارگران در ایران

سایت پیام

Print Friendly, PDF & Email

 

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت از تداوم اعتصابات و مبارزات نفتگران گزارش داد. بنا به این منبع کارگران رسمی نفت به طرزی هماهنگ در عسلویه در شرکت نفت و گاز پارس در سایت یک و شرکت نفت و گاز پارس، شرکت نفت و گاز پارس کنگان (سایت ۲) گردهمائی اعتراضی برگزار کردند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیررسمی نفت (ارکان ثالث) در روز ۱۷ مرداد از تداوم اعتراضات کارگران (ارکان ثالث) در مجتمع گاز پارس جنوبی خبر داد. بنا به این خبر نفتگران ارکان ثالث و کارگران پروژه در بیانیه ای مشترک نوشتند:

” ما کارگران پارس جنوبی، بر خلاف موارد قبل که عده ای با عنوان نمایندگان کارگری در بهمن ماه سال گذشته اعتراضات ما را به تعویق انداختند، اعلام می‌کنیم، تا تحقق کامل خواسته هایمان و پاسخگو کردن مدیران چپاول گر نفت و حذف کامل شرکتهای پیمانکاری مفتخور و افزایش مزد، دوش به دوش کارگران پروژه ای و رسمی و قراردادی در نفت ایستاده ایم.”

کارگران افزودند برخلاف ادعای اتحادیه دولت ساخته کانون انجمن صنفی کارگران پالایشگاه های گاز استان بوشهر، اعتراضات ما در اعتراض به فساد موجود در پارس جنوبی و زد و بند های عوامل این اتحادیه با کارفرما و پیمانکاران است و بیانیه های فرمایشی کانون انجمن صنفی هیچگونه ارتباطی با مطالبات برحق ما کارگران ندارد”.

در پایان بیانیه مطالبات کارگران بیان شده است:

اصلاح کامل مصوبه ناعادلانه مزدی شورای‌عالی کار، حذف کامل شرکتهای پیمانکاری، بازگشت به کار حجت رضایی کارگر رسمی اخراجی پالایشگاه ششم، اجرای توافقات قبلی در زمینه مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ، اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل برای همه کارگران پیمانکاری، تغییر شرایط تردد و دستمزد رانندگان استیجاری و اجرای طرح طبقه‌بندی برای رانندگان غیرمالک، اجرای بدون تبعیض تردد ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت برای کارگران اداری و پشتیبانی. کارگران شعار می دادند: « نه به بردگی مزدی»،« انحاد، اتحاد، علیه فقر و فساد» «معیشت،منزلت، حق مسلم ماست».

شورای سازماندهی (ارکان ثالث) در روز سه شنبه 16 مرداد گزارش داد که کارگران ارکان ثالث و پروژه ای مشترکا در پالایشگاه پنجم، نهم، دهم و یازدهم برای تامین مطالباتشان گرد هم آمدند.این مطالبات در روز یکشنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ در تداوم اعتراضات کارگران شرکت نفت و گاز عسلویه چنین بیان شده بود. پیمانکار نیروی انسانی اخراج باید گردد؛ امنیت شغلی تامین باید گردد؛ آنها  خواستار اصلاح کف حقوق کارکنان اخیرالاستخدام، حذف کامل سقف بازنشستگی و پرداخت سنوات کارکنان، اجرای کامل ماد۱۰ و پرداخت معوقات مزدی، عدم ادغام‌صندوق بازنشستگی نفت و گاز با سایر صندوقهای ورشکسته، شدند.

آکسیون ها و اعتراضات چندی که به آنها اشاره گردید نشان می دهد که نفتگران در دست زدن به اعتراض و اعتصاب پیشتازند. اما کارگران در بخش های دیگر صنعتی و خدماتی نیز برای تحقق خواست هایشان در حال اعتصاب و اعتراض بوده اند. روز یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳، کارگران اخراجی گروه ملی فولاد ایران در اهواز مقابل استانداری خوزستان تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار بازگشت به کار شدند. در روز 20 مرداد در پی اعتراض و اعتصاب کادر درمان بیمارستان حاج حیدر لامِرد در استان فارس، برخی از بخش‌های بیمارستان از سرویس‌دهی خارج شد.. پرستاران در بیمارستان نمازی اهواز نیز به جز در بخش اورژانس در بقیه قسمت ها کار را متوقف کردند. پرستاران بیمارستان خمینی، شهرستان آباده و پرستاران درمانگاه فسا هم به اعتصابات مذکور پیوستند. این اعتصابات در ادامه وعده‌های عملی نشده مسئولین استانی و کشوری نسبت به اجرا نشدن فوق‌العاده خاص، عدم پرداخت به موقع مطالبات و اضافه‌کاری اجباری انجام گرفت. پرستاران شعار دادند:

“نه به اضافه کاری اجباری ، با کرونا جنگیدیم حمایتی ندیدیم ، پرستار داد بزن حقتو فریاد بزن ، وعده وعید کافیه سفره ما خالیه،”

کارگران کارخانه واگن‌پارس اراک روز ۱۵ مرداد در هشتمین روز از اعتصاب خود از کارخانه خارج شدند و با عبور از پل شهرصنعتی، روبروی استانداری مرکزی تجمع اعتراضی برگزار کردند. پایان کار پیمانکاران، همسان‌سازی حقوق و مزایای کارگران با دیگر کارخانجات همجوار و گروه مپنا، رسمی شدن قرارداد کارگران و دست کم یکساله‌شدن قراردادها و بازگشت به کار همکاران اخراجی از خواسته های این کارگران است.

کارگران شهرداری های چندین شهر نسبت عدم پرداخت ها اعتصابات و اعتراضات متعددی راه انداختند. بازنشستگان کارگری نیز در یکشنبه اعتراضی به طرزی سراسری، مشترک و متحدانه با بازنشستگان تامینی، کشوری و مخابرات کرمانشاه گردآمدند. آنها شعار دادند:

روسری را رها کن، فکری بحال ما کن! تا بیداد پابرجاست، خیابان جای ماست! تجمع، تشکل، اعتراض، حق مسلم ماست!

مبارزات و اعتصابات کارگران برای تامین مطالبات فوریشان ضروری است و باید تقویت شوند. ا این مبارزات و اعتصابات می توانند و بستری گردند جهت پرورش فعالین و رهبران بیشتر، متحد کردن آن رهبران،  تقویت شوراها و تشکل های مستقل موجود و ایجاد تشکل های طبقاتی و مدنی جدید.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net