مکرون، میشل بارنیه، کمیسر سابق اتحادیه اروپا را به‌عنوان نخست‌وزیر منصوب کرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

تقریبا دو ماه پس از انتخابات سراسری، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، میشل بارنیه، کمیسر سابق اتحادیه اروپا را به‌عنوان نخست‌وزیر منصوب کرد. کاخ الیزه پنج‌شنبه ۱۵ شهریور / ۵ سپتامبر این خبر را اعلام کرد.

یکی از نزدیکان میشل بارنیه پیشتر به رویترز گفته بود که با تیم ریاست جمهوری تماس‌هایی وجود داشته است. مکرون در هفته‌های اخیر چندین نفر را برای این پست در نظر گرفته بود. در مورد هیچ یک از آن‌ها انتظار نمی‌رفت که از اکثریت پارلمانی کافی برای تضمین یک دولت باثبات برخوردار شود. در مورد بارنیه نیز چنین است.

با این حال، حزب راست افراطی «مجمع ملی» (RN) به رهبری مارین لوپن، نشان داده‌اند که تحت شرایط خاصی از میشل بارنیه حمایت خواهند کرد.

میشل بارنیه ۷۳ ساله از حزب راست جمهوری‌خواهان (LR)، یک حزب بسیار اقلیت در مجلس ملی جدید فرانسه است. او سالمندترین نخست‌وزیر جمهوری پنجم است و جانشین گابریل اَتال می‌شود که جوان‌ترین نخست‌وزیر فرانسه بود.

مارین لوپن در باره انتصاب بارنیه گفت: «ما منتظریم ببینیم سخنرانی و سیاست کلی بارنیه چیست و چگونه مصالحه‌هایی را که در مورد بودجه آینده لازم است انجام می‌دهد.» ژوردن باردلا، رهبر جوان «مجمع ملی» نیز افزود: «ما براساس شواهد موجود در سخنرانی او درباره سیاست‌های کلی، تصمیمات بودجه‌ای و عملکرد او، قضاوت خواهیم کرد.»

در سمت چپ نیز واکنش‌ها واضح بود. پیر اوزولیاس، نماینده حزب کمونیست در مجلس سنای فرانسه گفت: «میشل بارنیه کاندیدای اقلیت یک حزب اقلیت است که توسط یک رئیس‌جمهوری شکست‌خورده منصوب شده و در خدمت یک سیاست لیبرال و ضداجتماعی است. بارنیه لیبرال، اروپا‌گرا، ضداجتماعی و ضد پیامی است که فرانسوی‌ها با انتخابات پارلمانی فرستادند».

حزب سوسیالیست فرانسه (PS) در این‌باره گفت: «امانوئل مکرون با انتصاب میشل بارنیه از یک نیروی سیاسی که در انتخابات پارلمانی شکست خورده بود، آرای فرانسوی‌ها را زیر پا گذاشته است و این کار او با روح جمهوری ما مغایرت دارد.» اولیویه فور، دبیر اول حزب سوسیالیست در واکنش به انتصاب بارنیه گفت او : «نخست‌وزیری است از حزبی که [در انتخابات] در جایگاه چهارم قرار گرفت و حتی در جبهه جمهوری‌خواهان شرکت نکرد. ما وارد یک بحران حکومتی می‌شویم.»

مارین توندلیه، دبیراول حزب اکولوژیست‌ها (اروپ اکولوژی – سبزها) (EELV)، از احزاب سبز چپ میانه نیز در شبکه‌های اجتماعی به انتصاب بارنیه اعتراض کرد و نوشت: «امانوئل ماکرون به‌دنبال راهی بود که بتواند سیاستی را که هفت سال است دنبال می‌کند، ادامه دهد و آن را با میشل بارنیه پیدا کرد.»

ژان لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» (FI) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «میشل بارنیه پیش از این یک انتخابات را دزدیده است. پس از رأی مخالف به قانون اساسی اروپا در سال ۲۰۰۵، رأی‌گیری در مورد همین متن را در کنگره پارلمان تدارک دید. او علیه جرم‌زدایی از همجنس‌گرایی رأی داد. معنای چنین پیامی چیست؟»

میشل بارنیه در سال ۱۹۹۳ وزیر محیط زیست و سپس سه بار تحت ریاست ژاک شیراک و نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری‌های سابق فرانسه، وزیر امور اروپا در سال ۱۹۹۵، وزیر امور خارجه در سال ۲۰۰۴ و وزیر کشاورزی در سال ۲۰۰۷ بود.

او در سال ۲۰۲۱ در انتخابات مقدماتی حزب خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ شرکت کرد و از جمله شرکت‌کنندگان در مذاکرات برگزیت با بریتانیا بود که منجر به خروج این کشور از اتحادیه اروپا شد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net