نظام‌های اقتصادی، شیوه‌های تولید، و هماهنگی

Print Friendly, PDF & Email

مهرداد وهابی

مطالب این بخش برگرفته از «تریبون زمانه» هستند. تریبون زمانه، آنچنان که در پیشانی آن آمده است، تریبونی است در اختیار شهروندان. همگان می‌توانند با رعایت اصول دموکراتیک درج شده در آیین‌نامه تریبون آثار خود را در آن انتشار دهند. زمانه مسئولیتی در قبال محتوای این مطلب ندارد.

مرکز توجه این کتاب هماهنگی ویرانگر و روابط آن با نهادهای مرتبط با حکومت اسلامی، و سرمایه داری سیاسی در مقابل سرمایه‌داری بازار است. در فصل دوم، با دیدگاهی نهادگرا، به شیوه‌های هماهنگی به عنوان میانجی بین نهادهای اساسی و عملکرد اقتصادی، برای توضیح نظم و بحران اجتماعی خواهیم پرداخت. در حالی که یک نظام اقتصادی را نمی‌توان تنها به یک شکل هماهنگی (نمونه: بازار، دستوری، تعاونی یا ویرانگر) تقلیل داد، شکل غالبی از هماهنگی وجود دارد که امکان درهم‌آمیزی همه‌ی اشکال هماهنگی را فراهم می‌کند. بحران اجتماعی زمانی به وجود می‌آید که مکانیسم‌های هماهنگی نتوانند نقش میانجی خود را ایفا کنند.

در وضعیت بحران اجتماعی، هیچ یک از مکانیسم‌های هماهنگی غالب نیست. بحران با از‌هم‌گسیختگی میان شیوه‌های مختلف هماهنگی مشخص می‌شود. تحت چنین شرایطی، نوع ویژه‌ای از هماهنگی می‌تواند برخیزد که به شکلی مشخص با بحران سازگار است: “هماهنگی ویرانگر”، آنجا که بحران و نظم آشتی‌پذیرند. هماهنگی ویرانگر مبتنی بر ادغام حاکمیت و مالکیت، نهادهای موازی و رژیم مصادره‌گر است. از منظر اقتصادی، هماهنگی ویرانگر رژیمی غارتگر مبتنی بر سودآوری از طریق مجراهای غیربازاری را تقویت می‌کند. سرمایه‌داری سیاسی اسلامی نظامی اقتصادی است که با این نوع هماهنگی سازگار است.

مطالعه و دانلود نسخه PDF و کامل فصل دوم کتاب

Ad placeholder

لینک این مطلب در تربیون زمانه

منبع: ایران آکادمیا

سفارش نسخه چاپی

نوشتار حاضر ترجمه فصل دوم کتاب مهرداد وهابی با عنوان «انفال و اقتصادیات اسلامی» است که درسال ۲۰۲۳ به انگلیسی انتشار یافت و منبع مرجع (reference) آن به قرار زیر است:

Vahabi, Mehrdad, 2023, Destructive Coordination, Anfal and Islamic Political Capitalism: A New Reading of Contemporary Iran, Palgrave Macmillan.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net