همزمان با ادامه مذاکرات در قطر، آمریکا با پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه بر اسرائیل فشار می‌آورد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

حملات هوایی اسرائیل در سراسر غزه همچنان ادامه دارد. در حملات جداگانه به خانه‌هایی در رفح و خان ​​یونس در مجموع ۱۱ نفر کشته شدند.

به‌گفته پزشکان، حملات اسرائیل به بخش‌های شمالی و شرقی رفح، حداقل هشت نفر را کشته و چندین نفر را زخمی کرد.

این حملات باعث تخریب زیاد در مناطق اطراف خانه‌ها در رفح شده است و امدادگران تلاش می‌کنند مردم را از زیر آوار خانه‌ها خارج کنند.

همچنین در حمله به یک خانه مسکونی در روستای کوچکی در بخش شرقی خان یونس، سه نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند.

حمله اسرائیل به بیمارستان الشفاء نیز در حالی وارد پنجمین روز خود شده است که ارتش اسرائیل به صدها بیمار، آواره‌ جنگی و کادر پزشکی دستور تخلیه بیمارستان را داده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید به «عملیات دقیق» در بیمارستان الشفاء ادامه می‌دهد و نیروهایش در روز گذشته ۱۵۰ جنگجو را در داخل یا اطراف این مرکز کشته و «صدها مظنون» را دستگیر کرده‌اند.

یک بیمار ۶۰ ساله که نام خود را یونس اعلام کرد به خبرگزاری فرانسه گفت او را بدون لباس به بیرون از ساختمان بیمارستان آورده‌، چشم‌بند زده و پیش از آزادی مورد بازجویی قرار داده‌اند.

او افزود سربازان «همه‌ی مردان جوان را کتک زدند و آن‌ها را دستگیر کردند.»

اسرائیل ادعا می‌کند که جنگجویان فلسطینی در این مجتمع بیمارستانی وسیع پنهان شده‌اند. دولت غزه این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید حمله به مناطق مملو از بیماران و پناهجویان جرم است.

مذاکرات آتش‌بس

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پنج‌شنبه ۲ اسفند / ۲۱ مارس در قاهره گفت که معتقد است مذاکرات با میانجیگری آمریکا، قطر و مصر همچنان می‌تواند به توافق بر سر آتش‌بس میان حماس و اسرائیل بینجامد.

مذاکرات در قطر حول محور آتش‌بس، حدود شش هفته‌ می‌شود که جریان دارد. این مذاکرات بر سر آزادی ۴۰ گروگان اسرائیلی در ازای آزادی صدها فلسطینی بازداشت‌شده در زندان‌های اسرائیل و همچنین ورود کمک‌های بیشتر به مناطقی که در آن‌ها به دلیل کمبود شدید مواد غذایی قحطی وجود دارد، انجام می‌شود.

آنتونی بلینکن گفت:

مذاکره‌کنندگان به کار خود ادامه می‌دهند. شکاف‌ها در حال کاهش است و ما همچنان به فشار برای رسیدن به توافق در دوحه ادامه می‌دهیم. هنوز کار دشواری برای رسیدن به توافق وجود دارد. اما من همچنان معتقدم که این امکان در دسترس است.

مشکل اصلی در مذاکرات این است که حماس می‌گوید گروگان‌ها را تنها در چارچوب توافقی که به جنگ پایان ‌دهد آزاد می‌کند، در حالی که اسرائیل تنها به توقف موقت جنگ معتقد است.

یک مقام فلسطینیِ آگاه به مذاکرات که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت که حماس انعطاف‌پذیری از خود نشان داده است. این مقام گفت اسرائیل بر توقف موقت جنگ پای می‌فشارد و نمی‌خواهد زیر بار تعهد به پایان جنگ برود.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای گفته است که دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) جمعه ۳ اسفند / ۲۲ مارس برای دیدار با میانجیگران مذاکرات به قطر سفر خواهد کرد.

فشار بیشتر آمریکا بر اسرائیل

واشنگتن که به‌طور سنتی در سازمان ملل از اسرائیل حمایت می‌کند، اکنون به‌شکل فزاینده‌ای فشار بر متحد دیرینه خود را بیشتر کرده و پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده که در آن از «آتش‌بس فوری» سخن رفته است.

این تغییر دیدگاه همزمان با افزایش محکومیت جهانی جنگ پنج ماهه در غزه، مرگ غیرنظامیان فلسطینی، مخالفت داخلی با موضع جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و چشم‌انداز قحطی در غزه مشهود است.

رویترز نوشته است متن پیش‌نویس قطعنامه‌ی ارائه‌شده به شورای امنیت سازمان ملل «آتش‌بس فوری و پایدار» به مدت تقریباً شش هفته، محافظت از غیرنظامیان و امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه را فراهم می‌سازد.

در اوایل جنگ غزه، ایالات متحده آمریکا از به‌کارگیری واژه «آتش‌بس» پرهیز می‌کرد و قطعنامه‌هایی را که خواهان آتش‌بس فوری بودند وتو می‌کرد.

قطعنامه جدید که قرار است روز جمعه شورای امنیت درباره آن تصمیم بگیرد، خواهان حمایت از مذاکرات قطر، آزادی گروگان‌های اسرائیلی و آزادی فلسطینی‌های بازداشت‌شده در زندان‌های اسرائیل است.

برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل به حداقل ۹ رأی موافق و عدم وتوی آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه یا چین نیاز است. رهبران اتحادیه اروپا نیز روز گذشته (پنج‌شنبه) خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند.

بریتانیا و استرالیا نیز با انتشار بیانیه مشترکی خواستار «توقف فوری جنگ در غزه» شدند. این دو کشور همچنین از ارسال «کمک‌های بیشتر به غزه و آزادی گروگان‌ها» حمایت کردند.

از سوی دیگر وزیران خارجه مصر، عربستان سعودی، اردن، قطر و امارات متحده عربی نیز خواستار «برداشتن تمامی موانع تحمیل‌شده توسط اسرائیل» و باز شدن همه‌ی گذرگاه‌های مرزی اسرائیل و غزه برای ارسال کمک‌ها به مردم غزه شدند.

وزیران خارجه کشورهای عربی روز پنج‌شنبه در قاهره، پایتخت مصر با آنتونی بلینکن دیدار و درباره مذاکرات جاری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس گفت‌وگو کردند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net