واشنگتن پست: آمریکا ۱۲ کشتی جنگی در خاورمیانه مستقر کرده است

Print Friendly, PDF & Email

یک مقام آمریکایی در وزارت دفاع این کشور که نخواست نامش فاش شود به روزنامه واشنگتن پست گفت که این کشتی‌ها شامل ناو هواپیمابر «یواس‌اس تئودور روزولت»، کشتی‌های جنگی همراه آن و گروه عملیاتی خاکی-آبی «وسپ» شامل سه فروند کشتی و بیش از چهار هزار تفنگدار دریایی و ملوان هستند.

این مقام افزود که افزایش تنش‌ها در خاورمیانه پنتاگون را وادار نکرده است که استقرار بیشتر نیروهای خود را اعلام کند، اما نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا دست‌کم ۱۲ کشتی جنگی را در نزدیکی منطقه گرد آورد.

ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس تئودور روزولت» چهارشنبه ۱۰ مرداد / ۳۱ ژوئیه با شش ناوشکن آمریکایی در خلیج فارس مستقر بود.

واشنگتن پست افزوده است که در شرق مدیترانه نیز سه کشتی آبی-خاکی «یو‌اس‌اس وسپ»، «یو‌اس‌اس اوک‌هیل» و «یو‌اس‌اس نیویورک» و همچنین دو ناوشکن «یو‌اس‌اس باکلی» و «یو‌اس‌اس روزولت» مستقر شده‌اند.

اما هیچ کشتی جنگی آمریکایی در دریای سرخ مستقر نشده است در حالی که ارتش آمریکا در روزهای اخیر با حوثی‌های یمن که در ماه‌های گذشته حملات متعددی به کشتی‌‌های تجاری و نظامی در این منطقه انجام داده‌اند درگیر است.

تلاش‌های دیپلماتیک

به گزارش فایننشال تایمز، دیپلمات‌های غربی در تلاش‌اند تا از یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه جلوگیری کنند و در این‌باره گفت‌وگوهای فوری خود را آغاز کرده‌اند.

براساس گزارش‌هایی که در روزهای گذشته رسانه‌های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز منتشر کرده‌اند، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در پی قتل اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران، دستور حمله مستقیم به اسرائیل را صادر کرده است. در سوی دیگر، حزب‌الله لبنان نیز از انتقام کشتن فواد شکر، فرمانده خود در بیروت خبر داده است. اسرائیل به‌طور رسمی مسئولیت قتل هنیه را به‌عهده نگرفته اما گفته که حمله به بیروت کار ارتش این کشور بوده است.

یک دیپلمات غربی گفته است: «از چهارشنبه شب همه به تهران فشار می‌آورند تا پاسخی ندهد و جلوی آن را بگیرد».

گفته می‌شود که انریکه مورا، یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه در تهران گفت‌وگو کرده است.

همزمان، برت مک گورک، مقام ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه، در یک سفر از پیش برنامه‌ریزی‌شده برای گفت‌وگو در عربستان سعودی به‌سر می‌برد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۱ مرداد / یکم اوت از «تمام طرف‌ها» در منطقه خاورمیانه خواست تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنند.

روز گذشته همچنین وب‌سایت اکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت: «دولت بایدن متقاعد شده است که ایران در روزهای آینده در پاسخ به ترور هنیه، اسرائیل را مورد حمله قرار خواهد داد».

این مقام‌های آمریکایی افزوده‌اند که اسرائیل نیز خود را برای مقابله با پاسخ ایران آماده می‌کند و انتظار می‌رود که حمله ایران مشابه حمله ۱۳ آوریل باشد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net