«واگنر» در ونزوئلا: از حفاظت شخصی مادورو تا حفاظت از «بُت» چاوز؟

Print Friendly, PDF & Email

بخش سیاست

در روزهای اخیر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده که نشان می‌دهد فردی که لباسی نظامی با لوگو گروه شبه‌نظامی «واگنر» به تن دارد، در میان نیروهای پلیس حاضر است.

ارتش خصوصی واگنر یک گروه شبه نظامی یا شرکت نظامی خصوصی است که به طور غیرمستقیم به ارتش روسیه وابستگی دارد و با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی شرکت می‌کند. مشارکت در جنگ داخلی سوریه، جنگ در دونباس و حمله روسیه به اوکراین از جمله فعالیت‌های این گروه بوده است.

حالا رسانه‌ی Conflicts News Worldwide با تحلیل فیلم‌های به‌دست‌آمده از گروهی از نظامیان که از آخرین مجسمه هوگو چاوز در شهر پورلامار جزیره‌ی مارگاریتا محافظت می‌کنند، نشان داده که یک مرد در میان آنان علامتی را به بازوی یونیفورمش داشت که ظاهراً مربوط به مزدوران روسی «واگنر» است.

Footage from Porlamar, Nueva Esparta, Venezuela shows a man wearing what appears to be a Wagner PMC patch alongside members of the national guard. (Note – this doesn’t necessarily mean the man is a part Wagner) #Venezuela https://t.co/xYoRzYlAOd pic.twitter.com/t0gciwqmra

— CNW (@ConflictsW) July 31, 2024

به نوشته‌ی رسانه‌ی لاپاتیلا، پورلامار مقصدی محبوب برای گردشگران روسی است و هر ده روز یک بار پروازهای منظم به مسکو دارد. این رسانه می‌گوید احتمال آن نیز وجود دارد که یک فرد روس عادی آن علامت را بدون اینکه عضو واگنر باشد، استفاده کند. هرچند حضور این فرد در میان نیروهای پلیس می‌تواند مسئله‌ساز باشد.

به گفته منبع آگاه زمانه، مردم معترض در شهر پورلامار تمام مجسمه‌های هوگو چاوز، به جز یک مورد را که محل استقرار این نیروها بوده تخریب کرده‌اند. شخصی که در فیلم در حال صحبت است می‌گوید: «این تنها مجسمه چاوز است که تخریب نشده و تخریب هم نخواهد شد. دیروز نشد، امروز هم نخواهد شد.»

هنوز رسانه‌های جریان اصلی این مسئله را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند. اما پیش از این گزارش‌هایی درباره‌ی حضور گروه واگنر در ونزوئلا منتشر شده بود، اما تاکنون اطلاعات جدیدی در این رابطه بیرون نیامده است. رسانه‌ی لاپاتیلا می‌نویسد فرض بر این بود که سایر پیمانکاران نظامی روسی وظیفه آموزش واحدهای ویژه ونزوئلایی را بر عهده گرفته‌اند. حال حضور فردی با این علامت دوباره توجه‌ها را به نقش این گروه در ونزوئلا، به‌ویژه در میان موج سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم، دوباره برانگیخته است.

خبرگزاری رویترز پیشتر در ژانویه‌ی ۲۰۱۹ و در جریان اعتراض‌های مخالفان دولت، در گزارشی اختصاصی خبر داده بود که «پیمانکاران نظامی خصوصی که مأموریت‌های مخفی برای روسیه انجام می‌دهند» آن زمان وارد ونزوئلا شدند «تا امنیت رئیس‌جمهور نیکلاس مادورو را تأمین کنند.» رویترز این گزارش را به نقل از سه منبع نزدیک به پیمانکاران روسی منتشر کرد.

رویترز همچنین به نقل از یوگنی شابایف، رهبر یکی از شاخه‌های محلی گروه شبه‌نظامی قزاق‌ها که با پیمانکاران نظامی روسی ارتباط دارد، می‌نویسد که تعداد پیمانکاران روسی در ونزوئلا ممکن است حدود ۴۰۰ نفر باشد.

Ad placeholder

این پیمانکاران به نوشته رویترز با گروه شبه‌نظامی واگنر مرتبط بودند. شابایف نیز با ارجاع به مرتبطانش در دستگاه امنیتی روسیه، شابایف گفت که واگنر در همان ژانویه ۲۰۱۹، یکی دو روز قبل از شروع اعتراضات، به ونزوئلا پرواز کرده بود.

شابایف همچنین گفته بود که آنان ابتدا با دو پرواز چارتر به هاوانا در کوبا و از آنجا با پروازهای عادی به ونزوئلا رفتند.

این منبع همچنین به رویترز گفته بود که وظیفه‌ی اصلی این پیمانکاران محافظت از نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا بود: «آدم‌های ما مستقیماً برای حفاظت از او در آنجا هستند.»

یکی از دو منبع ناشناس روسی، که به گروه واگنر نزدیک بودند و در درگیری‌های خارجی که این گروه حضور داشته‌اند، به رویترز گفته بود که پیمانکاران برای اولین بار قبل از انتخابات ریاست جمهوری مه ۲۰۱۸ ونزوئلا به آن کشور رفته بودند، اما یک گروه دیگر در ژانویه‌ی ۲۰۱۹ وارد ونزوئلا شد. او نیز در پاسخ به این سوال رویترز که آیا اعزامشان به محافظت از مادورو مرتبط است، گفته بود که «مستقیماً [به همین قضیه] مرتبط است.»

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net