پزشکیان نیز از آتش خشم مردم در امان نخواهد بود

سایت پیام

Print Friendly, PDF & Email

ترکیب اعضاء کابینه دولت  مسعود پزشکیان صدای یاران نزدیک وی را نیز در آورده است. مدت سه هفته تمام نزدیک به ۴۵۰ نفر از «کارشناسان» را دور هم جمع کرد، تا به یاری آنها  ترکیب  گویا متفاوتی، برای تعیین همکاران خود در کابینه و تحقق وعده های انتخاباتی خود برگزیند. اما باصرف این همه وقت و انرژی، ماحصل آن چیزی جز جلب رضایت بیت خامنه ای و هسته سخت قدرت از آب درنیامد. اکنون کسانی که از ارکان اصلی کمپین انتخاباتی او بودند، یکی بعد از دیگری ابراز پشیمانی می کنندد. برای مثال «محمد جواد ظریف» شب قبل از ارائه لیست وزراء به مجلس از پست معاونت راهبردی رئیس جمهور استعفا داد و و نوشت که در دالان های قدرت جائی برای ابراز وجود او باقی نمانده بود.  «محسن رونانی»  روزنامه نگار و ازنزدیک ترین افراد به پزشکیان بود که در چیدن نام وزراء و معاونین به عنوان مشاور  فعالانه شرکت داشت، وقتی نتیجه را بر خلاف آن چیزی دید که ازجمله با وی مشورت شده بود، در نهایت سرخوردگی در این زمینه نوشت:

« آقای پزشکیان آبروی ما را بردی! امید ما را ناامید کردی! هنوز رئیس‌جمهور نشده رفوزه شدی!» و در اشاره به امیر کبیر، مصدق و میرحسین موسوی می گوید : « ای کاش می‌دانستی که در ایران رئیس‌الوزرای عاقبت به‌خیر فقط کسی است که یا در حمام رگش را بگشایند یا با تبعید به روستا دق مرگش کنند و یا در حصر، گرد مرگ بر سر و رویش بپاشند.»

البته آنچه که روز نامه نگاری چون دکتر محسن رنانی از دست آن می نالد برای ۸۰ درصد از مردم ایران که این باصطلاح انتخابات را تحریم کردند، از قبل روشن بود. حداقل از سال ۱۳۹۶ به این سو، اکثریت مردم ایران هر گونه امیدی به اصلاح این رژیم از طریق صندوق رای را از دست داده بودند، کسانی که این حقیقت ساده را در نیافته اند، بازندگان مفلوک تاریخ اند.

پزشکیان که برای کشاندن بخشی از مردم به پای صندوق رای از لزوم بازگردندان حرمت به زن ایرانی سخن می گفت، قاتلان بیش از ۶۰۰ تن ، زخمی کردن و ناقص عضو کردن  هزاران جوان و نوجوان دختر و پسر ، به زندان افکندن  و شکنجه دهها هزار انسان را در طول مدت کمتر از ۴ ماه، در جریان انقلاب « زن، زندگی، آزادی» را در پست هایشان إبقاء کرده است. با وجود این، هنوز باصطلاح روشنفکران ماله کشی هم پیدا می شوند که به مردم امیدواری می دهند که  شاید «نهج البلاغه خواندن پزشکیان»  و فوت کردن آن به سرو روی این جنایتکاران حرفه ای معجزه خواهد کرد و می گویند: « پیشداوری نکنید و کابینه را از روی عملکردش ارزیابی کنید، صبر کنید ببینیم چه می شود!»

مروری بر اسامی وزرای پیشنهادی پزشکیان به مجلس نشان می دهد که وی کمترین  استقلال رای را در گزینش وزرای همکارش داشته است. وی در واقع علیرغم ادا و اطوارهای نمایشی یک ماه گذشته، در انتخاب وزرای کابینه اش در حد میرزا بنویس فرمان بیت رهبری عمل کرده است.

بر اساس ليست تحويل داده شده به مجلس، تقريبا يك چهارم وزراي پيشنهادي پزشكيان در دولت رئیسی حضور داشته‌اند  و مهم‌ترين وزارتخانه‌ها به جريان اصولگرا داده شده است. در واقع ۹ نفر از اعضای اصلی کابینه از میان لیست ارائه شده توسط بیت خامنه ای انتخاب شده اند. یعنی حل و فصل سیاست خارجی و سروسامان دادن به فروپاشی اقتصادی و مسائل امنیتی، سیاسی و فرهنگی تمامآ در اختیار مرتجع ترین بخش حاکمیت قرار گرفته است. از این لحاظ دولت پزشکیان حتی در مقایسه با دولت روحانی هم ضعیف تر عمل کرده است.

اصلاح طلبان که تمام سرمایه خود را برای گرم کردن تنور انتخابات هزینه کردند ، اکنون دست خالی و انگشت به دهان مانده اند. استعفای محمد جواد ظریف در روز ارائه لیست وزرا به مجلس و عذرخواهی از مردم، بیان این سرخوردگی اصلاح طلبان و بخشی از روشنفکرانی است که در دور دوم انتخابات مردم را به دادن رای تشویق کردند، با این امید که گویا از سوی سکانداران قدرت، سیاست جدید و “گشایشی” پذیرفته شده است. اما ترکیب کابینه پزشکیان بوضوح نشان می دهد که هسته اصلی قدرت قصد ندارد به اعتراضات مردم توجهی داشته باشد، کماکان بر سیاست سرکوب پای می فشارد و بر این نظر است که یک گام عقب نشینی می تواند عواقب غیرقابل جبرانی به دنبال داشته باشد. پیش بینی می شود که پزشکیان سرنوشت اسفناکی پیدا کند، زیرا از یک سو از جانب بیت رهبری به عنوان ابزاری به کار گرفته شده است که ارزش مصرف موقتی دارد و از سوی دیگر سرنوشت خود را به سرنوشت بیت رهبری گره زده است و آنگونه خود بارها گفته است « در آن ذوب شده است» از اینرو از آتش خشم مردم نیز در امان نخواهد بود.

سایت پیام
0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net