پلیس آمریکا ده‌ها دانشجوی ضد جنگ را بازداشت کرد

Print Friendly, PDF & Email

اعتراض دانشجویان به جنگ اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه گسترده‌تر شد. در آمریکا و فرانسه پلیس به دانشجویان معترض حمله و ده‌ها تن را بازداشت کرد. دانشجویان خواستار توقف فوری جنگ هستند.

بامداد جمعه ۳ مه/ ۱۴ اردیبهشت پلیس ضد شورش لس‌آنجلس به دانشگاه کالیفرنیا هجوم برد تا چادرهای برپا شده دانشجویان معترض به جنگ اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه را جمع کند. ماموران پلیس با شوکرهای برقی به دانشجویان حمله کردند. چند ویدئو منتشر شده نشان می‌دهد ماموران با خشونت دانشجویان را مورد ضرب‌وشتم قرار داده و بازداشت می‌کنند.

رسانه‌ها از شنیده شدن صدای انفجار مرتبط با تجهیزات نظامی استفاده شده ماموران پلیس علیه دانشجویان خبر دادند.

پلیس لس‌آنجلس بازداشت ۲۱۰ دانشجوی معترض در دانشگاه کالیفرنیا را تایید کرد.

پلیس آمریکا پیش از این به دانشجویان دانشگاه‌های دیگر نیز حمله و بیش از ۲۵۰۰ تن را بازداشت کرده بود. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که از حامیان سرسخت اسرائیل است، دانشجویان را به «تخریب اموال عمومی» و «خرابکاری» متهم کرد و گفت «این اعتراض مسالمت‌آمیز نیست».

در پورتلند هم پلیس ۲ مه/ ۱۳ اردیبهشت دانشجویان متحصن در کتابخانه را با خشونت به بیرون راند. ده‌ها دانشجوی متحصن به دست ماموران پلیس بازداشت شدند.

در نیوهمپشایر هم پلیس دست‌کم ۱۰۰ دانشجوی معترض را در دو دانشگاه بازداشت کرد.

اعتراض دانشجویان به حمایت سیاستمداران غربی از اسرائیل که به ارتکاب نسل‌کشی و جنایت جنگی علیه فلسطینی‌ها متهم است و احتمال دارد حداقل نخست وزیر، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش آن تحت تعقیب دادگاه بین‌المللی کیفری قرار بگیرند، از اوایل آوریل آغاز شد و به بیش از ۱۳۰ دانشگاه تسری یافت.

دوم مه به وقت محلی آمریکا پلیس به چند دانشگاه، از جمله ییل، استونی بروک، ویسکانسین، تگزاس دالاس یورش برد. در دانشگاه تگزارس دالاس حداقل ۱۷ دانشجوی معترض را بازداشت کردند. پلیس در دانشگاه استونی بروک علاوه بر دانشجویان، شماری از اعضای هیئت علمی را بازداشت کرد. شمار بازداشتی‌ها در این دانشگاه ۳۹ نفر گزارش شد که چهار تن از آنها به زندان فرستاده شده‌اند.

پلیس در دانشگاه ییل هم بیش از ۲۰۰ معترض به تداوم جنگ را بازداشت کرد. شاهدان عینی به رسانه‌ها گفتند پلیس از خشونت بیش از حد برای بازداشت دانشجویان استفاده کرد.

Ad placeholder

حمله پلیس به دانشگاه پاریس

اعتراضات دانشجویان به جنگ و ارسال اسلحه برای دولت اسرائیل در روزهای گذشته به دانشگاه پاریس کشیده شد. پلیس فرانسه صبح ۳ مه برای پایان دادن به تحصن دانشجویانی که ساختمان اصلی دانشگاه را اشغال کرده بودند، به آنها حمله کرد.

مدیران دانشگاه همزمان با اشغال ساختمان مرکزی، کلاس‌های حضوری را تعطیل و اعلام کردند آموزش به صورت غیرحضوری ادامه خواهد یافت. هنوز مشخص نیست این تصمیم موقت و تنها برای روز جمعه سوم مه بود یا ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری فرانسه ظهر جمعه از ورود پلیس به ساختمان مرکزی دانشگاه خبر داد. شاهدان عینی گفتند پلیس برخی از دانشجویان متحصن را بر روی زمین کشید و از ساختمان اصلی بیرون آورد.

گابریل اتل، نخست وزیر فرانسه در حمایت از ورود پلیس به دانشگاه گفت با چنین اعتراضاتی «با سخت‌گیری کامل» برخورد خواهد شد.

کمیته دانشجویان برای فلسطین دانشگاه پاریس که بزرگترین مدرسه عالی علوم اجتماعی و سیاسی است پیش از این از برخورد نامناسب پلیس و ممانعت آنها از «کمک پزشکی» به هفت دانشجویی که اعتصاب غذا کرده‌اند، خبر داده بودند.

Ad placeholder

پیوستن دانشجویان استرالیا به تحصن

در سیدنی استرالیا نیز صدها دانشجو در یکی از بزرگترین دانشگاه‌ها تجمع کردند تا خواستار قطع همکاری علمی و فرهنگی با دولت اسرائیل شوند.

به گزارش خبرگزاری‌ها اقدام مشابهی در دانشگاه‌های ملبورن، کانبرا و چند شهر دیگر شکل گرفته است.

خبرگزاری رویترز در گزارش تحصن دانشجویان استرالیایی، نوشت بر خلاف آمریکا تجمع در این دانشگاه‌ها مسالمت‌آمیز و با حضور کم نیروهای پلیس همراه بود.

موج اعتراض ضد جنگ در دانشگاه‌های جهان از آغاز حمله‌های اسرائیل بلندتر شده و در یک ماه اخیر گسترده‌تر شده است. سیاستمداران حامی اسرائیل اما این اعتراض‌ها را به جریان‌های «اسلام‌گرا» و «یهودستیز» نسبت می‌دهند و دانشجویان معترض را به نقض قوانین متهم می‌کنند.

دانشجویان معترض خواستار افزایش فشارها بر اسرائیل برای توقف فوری جنگ، توقف ارسال اسلحه به اسرائیل و قطع روابط علمی و فرهنگی با دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و دولت اسرائیل هستند.

اسرائیل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که خواستار توقف فوری حمله‌ها به غزه شده بود، نادیده گرفته است و در مسیر کمک‌های بشردوستانه اختلال ایجاد می‌کند. از آغاز حمله به نوار غزه، بیش از ۳۴ هزار و ۶۰۰ تن به دست نیروهای اسرائیلی کشته شدند که بخش زیادی از آنان زن و کودک بودند. زیرساخت‌های غزه به شکل گسترده‌ای بر اثر بمباران‌های پیاپی تخریب شده‌اند و بالغ بر ۸۰ درصد ساکنان باریکه‌ای که به «بزرگترین زندان روباز جهان» معروف بود، به جنوب آواره شده‌اند. اسرائیل با نادیده گرفتن هشدار سازمان‌های بین‌المللی قصد دارد حمله به رفح که محل تجمع آواره‌گان است را تشدید کند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net