کاخ سفید: روسیه با موشک‌های بالستیک کره شمالی به اوکراین حمله کرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

پس از دیدار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از مسکو، این کشور ظاهراً تسلیحات در اختیار روسیه قرار داده است. ایالات متحده آمریکا اکنون اطمینان دارد که روسیه از این تسلیحات در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا، روسیه از موشک‌های بالستیک کره شمالی علیه اوکراین استفاده کرده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت که از چندین موشک بالستیک کره شمالی در حمله شبانه‌روز سه‌شنبه گذشته روسیه علیه اوکراین استفاده شده است. افزون بر این، دست‌کم یک موشک دیگر از این نوع نیز ۳۰ دسامبر به سمت اوکراین شلیک شده است.

ایالات متحده آمریکا در حال ارزیابی خسارت‌های ناشی از این موشک‌ها است. برد این موشک‌ها در حدود ۸۸۵ کیلومتر است.

آمریکا، نگران توافق مسکو با تهران

جان کربی همچنین گفت براساس داده‌های سازمان‌های اطلاعاتی، روسیه خواهان دستیابی به موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایران است اما توافق بین روسیه و ایران هنوز منعقد نشده است. با این حال، ایالات متحده آمریکا نگران است که در این زمینه پیشرفت حاصل شود.

دولت آمریکا معتقد است که روسیه برای جنگ در اوکراین به کره شمالی و ایران وابسته است. این دو کشور به دلیل برنامه‌های هسته‌ای و پیشینه حقوق بشری تا حد زیادی در سطح بین‌المللی منزوی هستند. به‌گفته کربی، ایالات متحده می‌خواهد نگرانی‌های خود را در مورد استفاده از تسلیحات در شورای امنیت سازمان ملل بیان کند و در حال بررسی تحریم‌های بیشتر علیه افراد و نهادهای کره شمالی و ایران است.

سفر رهبر کره شمالی به روسیه

در سپتامبر ۲۰۲۳، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رهبر کرملین به روسیه سفر کرد. در اکتبر سال گذشته، کاخ سفید اعلام کرد کره شمالی بیش از یک‌هزار کانتینر تجهیزات نظامی و مهمات به روسیه تحویل داده است.

در نوامبر همان سال، ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی احتمالاً شمار نامشخصی موشک بالستیک کوتاه‌برد، موشک‌های ضد تانک و موشک‌های ضدهوایی قابل حمل انسان و همچنین تفنگ، راکت‌انداز، خمپاره و نارنجک به روسیه ارسال کرده است.

منابع اطلاعاتی آمریکا گفتند که کره شمالی می‌خواهد در ازای تسلیحات خود از روسیه فن‌آوری مانند هواپیما، موشک‌های زمین به هوا، خودروهای زرهی و تأسیسات تولید موشک‌های بالستیک دریافت کند.

« کیم خواستار توسعه تولید پرتابگر موشک است»

خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) جمعه ۱۵ دی / ۵ ژانویه گزارش داد که کیم جونگ اون روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه در جریان بازدید از کارخانه نظامی خواستار گسترش تولید پرتابگرهای موشک برای آماده‌سازی در «مسابقه تسلیحاتی» با کره جنوبی و ایالات متحده شد.

روسیه در جنگ علیه اوکراین از مقادیر زیادی سلاح و مهمات استفاده می‌کند و به‌گفته کارشناسان، نمی‌تواند تمامی آن را در داخل کشور تولید کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا شهریور (سپتامبر) گذشته به کره شمالی درباره توافق احتمالی و صادرات سلاح به روسیه هشدار داده بود.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net