کامالا هریس: آیا حزب دموکرات پشت او متحد خواهد شد؟

Print Friendly, PDF & Email

بخش سیاست

خبر کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده پس از چند هفته گمانه‌زنی و مقدمه‌سازی رخ داد. با وجود این، کنار رفتن رئیس جمهوری و نامزد اصلی دموکرات‌ها کماکان زلزله‌ای سیاسی است و اردوگاه دموکرات‌ها را در رقابت با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین، آشوبناک کرده است.

هرچند بایدن در بیانیه‌ی کناره‌گیری‌اش که ابتدا در «ایکس» (توئیتر سابق) منتشر شد، از کامالا هریس، معاون اولش حمایت نکرد، دقایقی بعد در پست دیگری در همان شبکه گفت که از کامالا هریس در رقابت‌ها حمایت می‌کند.

کدام دموکرات‌ها تاکنون از هریس حمایت کرده اند؟

پس از بایدن، شمار دیگری از دموکرات‌ها نیز تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش ــ عصر دوشنبه ۲۲ ژوئیه، یکم مرداد ــ از هریس حمایت کرده اند: ۱۰ فرماندار دموکرات ایالت‌های آمریکا، ۱۵۳ نماینده مجلس نمایندگان، و ۳۲ سناتور.

بر این اساس، تا کنون ۱۳ فرماندار، ۱۵ سناتور و ۵۹ نماینده مجلس دموکرات هنوز حمایت علنی از هریس نشان نداده‌اند یا اساساً اظهارنظری نکرده‌اند.

در میان کسانی که از هریس حمایت علنی کرده‌اند، همانقدر چهره‌ی برجسته وجود دارد که در میان دسته‌ی دیگر، یعنی آنهایی که هنوز علناً از هریس حمایت نکرده‌اند.

در میان حامیان هریس می‌توان به چنین افراد و گروه‌هایی اشاره کرد: گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، که شماری او را یکی از نامزدهای جانشینی بایدن می‌دانستند؛ الکساندریا اوکاسیو‌ـ‌کورتز و الهان عمر و کوری بوش، نمایندگان پیشروی گروه موسوم به «اسکوآد»؛ امی کلوبوچار و الیزابت وارن، دو سناتور مطرح که ۲۰۲۰ نامزد ریاست جمهوری بودند؛ گروه پارلمانی دموکرات نمایندگان سیاه و گروه پارلمانی «دموکرات‌های نو» که شماری از دموکرات‌های میانه‌رو را در خود دارد.

هیلاری کلینتون و بیل کلینتون نیز از هریس حمایت کرده‌اند.

در میان کسانی که هنوز از هریس حمایت نکرده‌اند، چنین چهره‌هایی در کارند: برنی سندرز، سناتور مستقلی که رقیب اصلی هیلاری کلینتون و جو بایدن در دو انتخابات گذشته برای نامزدی دموکرات‌ها بود؛ چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا و حکیم جفریز، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان؛ نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس؛ کوری بوکر، سناتور مشهوری که می‌گفتند برخی دموکرات‌ها او را برای ریاست جمهوری در نظر داشتند؛ و ….

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده نیز هنوز علناً از کامالا هریس حمایت نکرده است. رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع نزدیک به او گفته‌اند که اوباما همچون ۲۰۲۰ بی‌طرفی‌اش نسبت به نامزدهای دموکرات را حفظ می‌کند و از نامزد نهایی حزب همه‌ی حمایتش را خواهد کرد.

Ad placeholder

پیچیدگی‌های این مسیر چیست؟

کامالا هریس وقتی از حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد، تأکید کرد که نامزدی دموکرات‌ها را «به دست خواهد آورد» و آن را ازپیش‌مفروض ندانست.

حمایت نکردن علنی عده‌ای از کامالا لزوماً به معنای مخالفت با نامزدی او نیست. با وجود این، دودستگی بر سر این است: آیا باید فرآیند کوتاهی همچون یک انتخابات مقدماتی رقابتی بین کامالا و دیگر افرادی که می‌خواهند نامزد شوند، در کار باشد و اعضای عادی حزب دموکرات در آن شرکت کنند؟ یا اینکه باید همگی بلافاصله پشت سر هریس متحد شوند؟

مسأله‌ی مالی

پیچیدگی‌های فنی نیز در این انتخاب تأثیرگذار خواهند بود. یکی از آنها امکان انتقال پول‌های جمع‌شده برای کارزار انتخاباتی بایدن به نامزد جانشین اوست؛ چیزی حدود ۹۱ میلیون دلار.

اگر این نامزد هریس باشد، به دلیل اینکه بایدن و هریس همراه با یکدیگر در حال رقابت بوده‌اند، به احتمال بسیار زیاد مشکلی برای انتقال پول وجود نخواهد داشت. با وجود این، رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که جمهوری‌خواهان علیه این انتقال پول دست به شکایت قضایی خواهند زد. اگر این نامزد هریس نباشد، باز هم امکان انتقال پول وجود دارد، اما پیچیده‌تر و سخت‌تر خواهد شد.

مسأله‌ی گزینشگرها و کنوانسیون

مسأله دیگر درباره انتقال «گزینشگران» (electors) نامزد رئیس جمهوری مربوط به هر ایالت به نامزد بعدی است. هر ایالتی شمار مشخصی گزینشگر دارد و آنها رأی‌شان را باید در نهایت به نامزد منتخب اختصاص دهند. بایدن می‌تواند با استفاده از نفوذ خود از آنها بخواهد که به هریس رأی دهند، اما پس از خروج از رقابت‌ها کنترلی بر آنها ندارد و گزینشگرها آزادند به هر کس که می‌خواهند رأی دهند.

انتقال این گزینشگرها به نامزد بعدی که قرار بود در کنوانسیون انتخاباتی حزب دموکرات (۱۹ تا ۲۲ اوت) به بایدن رأی بدهند، دو حالت دارد: یا باید در یک رأی‌گیری مجازی همگی پیش از برگزاری کنوانسیون هریس را برگزینند، یا کنوانسیون به صورت باز برگزار شود و گزینشگرها در آنجا رأی به نامزد منتخب‌شان بدهند.

بنا به گزارش‌ها، حزب دموکرات قصد داشت در نخستین هفته پس از یک اوت، رأی‌گیری مجازی کند تا گزینشگرها رأی‌شان به بایدن را بدهند و از آشوب در صحن کنوانسیون جلوگیری شود. با کنار کشیدن بایدن، کماکان ایده‌ی رأی مجازی مطرح است.

گزینشگرها دو دسته‌اند: «گزینشگرهای مقید» که بر اساس انتخابات مقدماتی در هر ایالت انتخاب می‌شوند و گزینشگرهایی که «گزینشگرهای خودبه‌خودی» یا «ابرگزینشگر» خوانده می‌شوند. دسته‌ی دوم شامل دموکرات‌هایی می‌شود که یا مقام‌های منتخب فعلی و سابق‌اند و یا اکنون در کمیته‌ی ملی دموکرات‌ها (DNC) مشغول به کار.

بایدن در مقدماتی توانست سه هزار و ۸۹۶ گزیشنگر کسب کند چون در تمام رقابت‌های مقدماتی (به جز یکی از آنها، ساموآی آمریکایی) برنده انتخابات مقدماتی بود.

در ۲۰۲۴، حزب دموکرات سه هزار و ۹۳۳ گزینشگر مقید و ۷۳۹ ابرگزیشنگر دارد. کسی که در دور اول رأی از گزینشگرها رای یکهزار و ۹۶۸ گزیشنگر مقید را به دست آورد، نامزد حزب خواهد شد. اگر کسی به این حداکثر دست نیابد و کنوانسیون چالشی باشد، در دور دوم رأی‌گیری ابرگزینشگرها هم می‌توانند شرکت کنند و هر کس به دو هزار و ۲۵۸ رأی برسد، نامزد نهایی خواهد بود.

پس از اختلاف‌هایی که در انتخابات مقدماتی ۲۰۱۶ بین کارزار کلینتون و سندرز رخ داد و موضوع جانبداری کمیته ملی دموکرات‌ها از کلینتون (و به تبع آن، ابرگزینشگرها) فاش شد، حزب دموکرات با تجدیدنظر در قوانین انتخاباتی، ابرگزینشگرها را از رأی‌‌گیری در دور اول برای انتخاب نامزد نهایی دموکرات‌ها منع کرد. اما دموکرات‌ها در کنوانسیون‌ می‌توانند قاعده‌ها را تغییر دهند و اگر اعضای حزب دموکرات بخواهند نظر ابرگزینشگرها را در همان دور اول ــ به دلیل تجربه و نیز موقعیت سیاسی ــ در نظر بگیرند، می‌توانند آنها را در رأی‌گیری دور اول دخالت دهند.

بر اساس قوانین فعلی، هر کس که بتواند ۳۰۰ گزینشگر از ایالت‌های مختلف را همراه خود کند (به این شرط که از هیچ ایالتی بیش از ۵۰ گزینشگر همراهش نباشند)، در فهرست نامزدها در رای‌گیری از گزینشگرها قرار گرفت ــ حال چه رأی‌گیری مجازی انجام شود و چه در صحن کنوانسیون.

مسأله‌ی اوهایو

ضرب‌الاجل قرارگرفتن نام یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بر برگه رأی در انتخابات اوهایو هفتم اوت است. با توجه به اینکه کنوانسیون دموکرات‌ها ۱۹ اوت برگزار می‌شود، اوهایو قانون را تغییر داد و ضرب‌الاجل را به یک سپتامبر منتقل کرد اما قانون جدید از یک سپتامبر اجرایی می‌شود.

هرچند وزیر ایالتی اوهایو گفته که دموکرات‌ها باید تا یکم سپتامبر نامزدشان را برگزینند، دموکرات‌های اوهایو می‌گویند برای محکم‌کاری باید تا ضرب‌الاجل هفتم اوت نامزد مشخص شود. آنها از شکایت قانونی جمهوری‌خواهان نگرانند. مشکل اجرایی‌شدن قانون از یک سپتامبر به جمهوری‌خواهان امکان خواهد داد که اگر نامزد دموکرات‌ها دیرتر از هفتم اوت مشخص شود، برای برداشتن نامش از برگه رأی‌‌گیری در آن ایالت دست به شکایت بزنند.

همین مسأله یکی از دلایل اصرار برخی دموکرات‌ها برای برگزاری رأی‌‌گیری مجازی بین گزینشگرها بین ۱ تا ۷ اوت بود.

اوهایو یکی از ایالت‌های موسوم به «ایالت‌های چرخشی» است. اگر نامزد دموکرات‌ها در برگه‌ی رأی آن حاضر نشود ــ که احتمالی بسیار اندک دارد ــ شانس پیروزی آنها کمتر هم خواهد شد.

Ad placeholder

کارنامه‌ی هریس و پیشروها

یک مسأله‌ی هریس برای رسیدن به نامزدی، کارنامه‌ی شخصی اوست. بخشی از بدنه‌ی پیشرو دموکرات‌ها منتقد او هستند و او را میانه‌رو، بخشی از نظم موجود و نیز دارای کارنامه‌‌ی نامطلوب قضایی به‌ویژه در مورد حقوق سیاهان و اقلیت‌ها می‌دانند.

هریس متهم شده که به عنوان دادستان عمومی ایالت کالیفرنیا، از پیگیری پرونده‌ی پلیس‌هایی که هنگام دستگیری افراد غیرمسلح به آنها شلیک کردند و به قتل‌شان رساندند، امتناع کرده است. در یک پرونده معروف، قربانیان خشونت پلیس را دو مرد جوان فیلیپینی ــ آمریکایی و لاتین تشکیل می‌دادند.

هریس همچنین متهم به پیگیری سیاست سختگیرانه‌ای علیه مواد مخدر در زمان دادستانی خویش است. به علاوه، منتقدان او را به جلوگیری از پرداخت جریمه برای آزادی متهمانی که به اشتباه محکوم شده بودند، جلوگیری از جراحی تطبیق جنسیت برای متهمان ترنس، جلوگیری از آزادی زندانیان غیرخشن، و تلاش برای باطل کردن پرونده‌ای قضایی برای پایان دادن به حبس انفرادی در کالیفرنیا، متهم کردند.

با وجود این، هریس هم در مواضعش تغییر ایجاد کرده ــ همانطور که بایدن مواضعش را در ۲۰۲۰ تغییر داد ــ و هم تا کنون پشتیبانی برخی از چهره‌های پیشرو همچون اوکاسیو کورتز و الهان عمر را از آن خود کرده است.

به علاوه، هریس نخستین زنی است که به دادستانی سان فرانسیسکو، سپس دادستانی کالیفرنیا و در نهایت معاون اولی رئیس جمهوری رسیده است. او همچنین نخستین زن سیاهپوستی است که به عنوان سناتور از کالیفرنیا انتخاب شد. و بالاخره او به همه‌ی این مقام‌ها در حالی دست یافته که از خانواده‌ای با پیشینه‌ی مربوط به جامائیکا و جنوب آسیا می‌آید. پدر او افروـ‌جامائیکایی و مادرش هندی تامیلی است.

به نظر می‌رسد هریس سرراست‌ترین و آسان‌ترین نامزد جانشین برای جو بایدن باشد. با وجود این، باید دید لابی‌های دموکرات‌ها در هفته‌های آینده به چه نتیجه‌ای خواهد رسید.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net