گران شدن نان یعنی گرسنه تر کردن مردم

سایت پیام

Print Friendly, PDF & Email

 

روز ۱۷ مرداد و در آخرین روزهای تغییر و تحولات کابینه ۱۴رسانه های حکومتی از گران شدن نان به میزان ۲۵ درصد در ده استان کشور خبر دادند. انتظار می رود که افزایش قیمت نان به تدریج به  استان دیگر هم برسد . با تجربه ای که از گذشته هم وجود دارد گران شدن نان در حد ۲۵ درصد متوقف نمی شود و به تدریج این کالای حیاتی اکثریت مردم ایران گرانتر نیز خواهد شد. در کنار گزارش افزایش قیمت نان زمینه برای گران تر کردن هر چه بیشتر کالاهای دیگر هم هموار می شود.

بر اساس آمارهای سازمان خواروبار جهانی وابسته به سازمان ملل متحد، ایران سالانه ۵/۱۶ میلیون تن مصرف گندم دارد. آمارهای دولتی ایران نیز نشان می‌دهد ۱۰ میلیون تن از این رقم تحویل نانوایی‌های سنتی می‌شود و بقیه به قیمت آزاد به بخش‌های مصرفی دیگر مانند نان فانتزی، واحدهای تولیدی ماکرونی غیره فروخته می‌شود.

تلاش رژیم این است که به تدریج یارانه نان را کم و سرانجام بطور کلی آنرا حذف کند. روزنامه اعتماد در این زمینه می نویسد:« در نانوایی‌های سنتی ۸۰ درصد قیمت نهایی نان توسط یارانه‌های دولتی پرداخت می‌شود و مردم ۲۰ درصد قیمت واقعی نان را پرداخت می‌کنند. به عبارتی اگر قیمت نان واقعی شود؛ یک سنگک ماشینی که هم اکنون ۳ هزار تومان فروخته می‌شود باید به قیمت ۱۵ هزار تومان عرضه شود.». واقعیت این است در شرایطی که نان یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی کالری اقشار کم در آمد در ایران است اگر قیمت آن واقعی شود فشارش برای مردمی است که زیر خط فقر قرار دارند و حذف چنین یارانه‌ای، بنا به گفته روزنامه اعتماد تبعات سنگین اجتماعی در پی خواهد داشت.

مقامات جمهوری اسلامی مردم را به اسراف در مصرف نان متهم می کنند و می‌گویند برای کاهش مصرف نان، بایستی قیمت آن افزایش یابد.اما اگر بطور سنتی نان در سفره‌های مردم ایران و تغذیه آنها همواره سهم قابل توجهی دارد علت آن در فقر شدیدی است که به اکثریت مردم ایران تحمیل شده است. برای نمونه بنا به بررسی رادیو صدای آلمان، ایران و آلمان جمعیت مشابهی دارند. اما مصرف نان مردم ایران ۲.۵ برابر شهروندان آلمان است. و در مقابل مصرف گوشت و لبنیات آلمانی‌ها ۱۳ برابر ایرانی‌ها است. و البته همگان با عواقب مصرف اندک مواد پروتئینی خصوصا بر سلامت کودکان آشنا هستند.

یک کارشناس اقتصادی، که افزایش قیمت نان را در یک چشم انداز بزرگتر اقتصادی قرار داده است، از احتمال خیزش مردم در ابعادی بسیار بزرگتر از جنبش انقلابی ژینا سخن می گوید. زاغری، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا روز شنبه ۲۰ مرداد بعد از ملاقات با پزشکیان در گفتگوئی با رویداد ۲۴ شرکت کرد. از او پرسیده شد چرا با تک نرخی شدن ارز مخالفید؟ او در جواب گفت:

این کار نه تنها به ضرر اقشار محروم است بلکه اصلا در موقعیت کنونی ممکن نیست‌. علت آن هم ناتوانی در عرضه ارز کافی در بازار است‌. نتیجه آن هم جز به ضرر طبقات متوسط و پایین نیست. قدرت خرید آن‌ها را کاهش می‌دهد. درواقع  نوعی جیب‌‌بری دولت از سفره مردم است و کسری بودجه دولت را از آن جبران می‌کنند. قیمت ارز اگر بالا برود مردم کف خیابان می‌آیند. دیگر مثل بار قبل هم نیست و بدتر از هرچیزی خواهد بود که مسئولان فکر می‌کنند. زاغری با ارائه مثال های مشخص به افراد و خانواده هائی اشاره میکند که از رانت بری و غارت مردم پول پارو کرده و اقتصاد ایران را به فساد عمیق کشیده اند. از نظر زاغری آنها هستند که مسبب افزایش تورم و گران کردن کالا ها هستند. او معتقد است که از کابینه کنونی هم آبی برای مردم گرم نخواهد شد، زیرا همان اشخاص فاسد و گسترش دهنده فساد پیرامون پزشکیان را گرفته اند.

البته زاغری به مسایل درست و مهمی اشاره میکند، اما او متوجه نیست که دلایل شکست محتوم کابینه ۱۴ مانند بقیه کابینه ها در ساختار حکومت اسلامی ریشه دارد و نه فقط در فساد، اختلاس و رانت خواری. یک حکومت مذهبی با اندیشه عصر ماقبل فئودالی نتوانسته و نمی تواند اقتصاد سرمایه داری کشوری مانند ایران را اداره کند. تداوم جنبش انقلابی ژینا و برآمد آن و سرانجام سرنگونی جمهوری اسلامی تنها راه رهائی از فلاکتی است که رژیم اسلامی به مردم این کشور تحمیل کرده است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net