یک میلیون پزشک در اعتراض به تجاوز و قتل یک پزشک زن در هند دست به اعتصاب زدند؛ شعار «ژن، ژیان، ئازادی» در میان پلاکاردها بود

Print Friendly, PDF & Email

بخش زنان

هشدار: این مطلب حاوی محتوای خشونت‌آمیز است.

امروز شنبه ۱۷ اوت بیش از یک میلیون پزشک و پرستار هندی در اعتراض به تجاوز و قتل یک پزشک جوان در کلکته دست به اعتصابی ۲۴ ساعته زدند. معترضان خواستار اجرای عدالت و افزایش امنیت زنان در مراکز درمانی و مکان‌های عمومی شدند. بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها از پذیرش بیماران، به جز موارد اورژانس، امتناع کردند.

یک پزشک کارآموز ۳۱ ساله، جمعه هفته گذشته ۱۹ مرداد/۹ اوت در محل کار خود در یک کالج دولتی پزشکی در کلکته، مورد تجاوز قرار گرفت و سپس به قتل رسید. این زن‌کشی زمانی رخ داد که این پزشک کارآموز پس از یک شیفت کاری طولانی و بعد از صرف شام به اتاق سمینار رفته و در آنجا در حال استراحت بوده است. جسد این پزشک جوان با حالت کبود و مجروح پیدا می‌شود و کالبد شکافی تجاوز جنسی و قتل را تأیید کرده است.

این زن‌کشی اعتراضات سراسری پزشکان و زنان کلکته را برانگیخت و فوراً با جنایت و تجاوز گروهی به یک دانشجوی ۲۳ ساله در یکی از اتوبوس‌های دهلی در ۲۰۱۲ مقایسه شد. اعتراضات سپس از کلکلته به دیگر شهرهای هند نیز کشیده شد. نیشا آلوم، یک پرستار در بیمارستان دهلی، به روزنامه گاردین گفت:

ما هیچ درسی از تجاوز گروهی و قتل ۲۰۱۲ نگرفته‌ایم. اینکه شب‌ها در خیابان‌ها امنیت داشته باشیم را اصلاً فراموش کنید. زنان حتی در محل کارشان هم امنیت ندارند.

همزمان تظاهرات‌هایی گسترده‌ای ازسوی زنان با مطالبه محوری «عدالت» برپا شده است. هزاران نفر روز جمعه در شهرهای مختلف هند در اعتراض به پرونده پزشک کارآموز راهپیمایی کردند و خواستار اجرای عدالت و افزایش امنیت در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها شدند. بنا به گزارش خبرگزاری کُردی AFNews در یکی از تظاهرات‌ امروز، زنان شعار «ما عدالت می‌خواهیم» را سر می‌دهند و گرافیتی «ژن ژیان ئازادی» به لاتین و هندی با حروف درشت روی زمین درج و حک شده است.

تظاهرات زنان و پزشکان هند؛ ۱۷ اوت ۲۰۲۴

معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی که خواستار پاسخگویی در مورد تجاوز و قتل بودند، در نزدیکی پارلمان در دهلی نو تجمع کردند. در کلکته، پزشکان معترض شعار «ما عدالت می‌خواهیم» سر دادند و پلاکاردهایی با عبارت «بدون امنیت، خدماتی نیست» را به نمایش گذاشتند. اعتراضات مشابهی در شهرهای دیگر هند مانند بمبئی و حیدرآباد نیز برگزار شده است.

پدر قربانی شش ماه پیش برای دخترش یک خودرو خریده بود چراکه نگران ساعات کاری طولانی و رفت‌وآمد‌های شبانه او بود. او به خبرنگاران گفت:

می‌خواستم دختر در در جاده‌ها شب‌هنگام امنیت داشته باشد، اما او حتی در حال انجام وظیفه در بیمارستان به‌عنوان یک پزشک هم امنیت نداشت.

پلیس یک داوطلب بیمارستانی را در ارتباط با تعرض بازداشت کرد، اما پس از طرح اتهاماتی مبنی بر پنهان‌کاری و اهمال، پرونده به اداره تحقیقات مرکزی منتقل شد.

فدراسیون پزشکان در بیانیه‌ای در خصوص تظاهرات و اعتصابات اعلام کرد:

این تصمیم به راحتی گرفته نشده است، اما برای اطمینان از شنیده شدن صدای ما ضروری است.

این فدراسیون خواستار محاکمه هرچه سریعتر و همچنین تحقیقات لازم برای شناسایی متجاوزان و قاتلان شدند. آنها همچنین خوهان اقدامات فوری برای بهبود امنیت پزشکان، به‌ویژه زنان، در بیمارستان‌ها را مطرح کردند.

خشونت جنسی و آزار جنسیتی علیه زنان در هند یک مسئله اجتماعی گسترده و عمیق است. در ۲۰۲۲، پلیس ۳۱,۵۱۶ گزارش تجاوز را ثبت کرد که طبق گزارش اداره ملی ثبت جرایم، این آمار نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net