سی‌ و چهارمین «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» با بزرگداشت جانباختگان و «سربداران» اعتراضات ۱۴۰۱

Print Friendly, PDF & Email

بخش جامعه و حقوق

بر مبنای گزارش منابع موثق «زمانه» زندانیان معترض به مجازات اعدام سه‌شنبه ۲۷ شهریور، همزمان با دومین سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ۲۱ زندان ایران دست به اعتصاب غذا زدند.

طبق بیانیه کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» این اعتصاب غذای جمعی برای سی و چهارمین هفته پیاپی در زندان‌های اوین (بندزنان، بند۴ و ۶)، قزل‌حصار (واحد۳ و ۴)، زندان مرکزی کرج، زندان تهران بزرگ، زندان خرم‌آباد، زندان نظام شیراز، زندان بم، زندان اسدآباد اصفهان، زندان مشهد، زندان لاکان رشت (بند زنان و مردان)، زندان قائم‌ شهر، زندان اردبیل، زندان تبریز، زندان ارومیه، زندان خوی، زندان نقده، زندان سلماس، زندان سقز، زندان بانه، زندان مریوان، زندان کامیاران ادامه پیدا کرده است.

فعالان این کارزار ضمن اعتصاب غذا علیه مجازات غیرانسانی، یاد تمام جانباختگان اعتراضات سراسری در سال ۱۴۰۱ به ویژه «سربداران» این قیام را گرامی داشته و با تمام خانواده‌های دادخواه ابراز همدردی و همبستگی کردند.

در بیانیه کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» آمده است:

زندانیان سیاسی در ۲۱ زندان کشور، امروز سه‌شنبه ۲۷ شهریور ضمن گرامیداشت یاد همه جانباختگان اعتراضات ۱۴۰۱، به یاد ده‌ها شهروند معترضی دست به اعتصاب غذا زدند که طی اعتراضات آن سال و پس از آن توسط دستگاه سرکوب حکومت ولایت‌فقیه و با هدف ارعاب مردم جان به لب رسیده، با نقض تمام موازین حقوق‌بشری، مظلومانه به دار آویخته شدند. از زنده‌یاد محسن شکاری، محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، مجیدرضا رهنورد و ده‌ها زندانی دیگر از جمله زنده‌یاد رضا رسایی که چندی پیش با نقض تمام حقوق بنیادین و بدون برخورداری از حق دادرسی منصفانه، مظلومانه به دار کشیده شد.

برگزاری مراسم سالگرد «زن زندگی آزادی» در زندان قزلحصار: «پیام ما در زندان به‌رخودان (مقاومت)، سه‌رهه لدان (مبارزه)»

زندانیان اعتصابی در این بیانیه همچنین با تأکید بر این‌که حکومت ایران از زمان بر سر کار آمدن «رئیس جمهوری جدید ولایت فقیه» تاکنون بیش از ۱۷۰ نفر را اعدام کرده است، نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، به‌ویژه آن‌هایی که با خطر صدور و اجرای احکام اعدام مواجه اند، هشدار جدی داده و خواستار توجه بیشتر فعالان سیاسی وحقوق‌بشری، رسانه‌ها و عموم مردم ایران به وضعیت این زندانیان سیاسی قیام «ژینا» و تلاش برای توقف «ماشین اعدام و کشتار استبداد دینی حاکم بر ایران» شدند.

در این بیانیه ضمن اشاره به حمایت ۱۰۰ نفر از زندانیان سیاسی سابق و ۱۵۰ نفر از فعالان مدنی و سیاسی از کارزار علیه اعدام، و دعوت از زندانیان برای پیوستن به این کارزار، از عموم نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های حقوق‌بشری، سیاسی، صنفی و کنشگران سیاسی و مدنی و رسانه‌های آزاد خواسته شده مسئله «نه به اعدام» را در صدر فعالیت‌های خود قرار دهند و از حق حیات شهروندان برای رسیدن به «ایرانی آزاد، آباد و بدون سرکوب و اعدام» دفاع کنند.

Ad placeholder

«سه‌شنبه‌های اعتصابی نه به اعدام» از سوی زندانیان سیاسی در ایران از سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. سه‌شنبه هر هفته شمار بیشتری از زندانیان زندان‌های مختلف ایران که با اتهام‌های گوناگون در حبس‌اند به این کارزار اعتصابی می‌پیوندند. «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» به یک صدای اعتراضی و حق‌خواهانه رسا و پایدار بدل شده است از سوی زندانیان دربندی که بسیاری از آن‌ها شاهد اعدام هم‌بندی‌های خود بوده‌‌اند.

همزمان با اعتصاب غذای زندانیان سیاسی، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی سحرگاه سه‌شنبه ۲۷ شهریور یک زندانی دیگر را که با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر حکم اعدام دریافت کرده بود در زندان بندرعباس اعدام کرد.

بیانیه ۶۸ سازمان و نهاد حقوق بشری در حمایت از «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

«حال‌وش» هویت او را «حمیدرضا حسن زهی ثانی، ۶۰ ساله، فرزند محمد، متاهل و پدر هشت فرزند، اهل و ساکن زاهدان» اعلام کرده است. طبق گزارش حال‌وش این زندانی سال ۱۴۰۰ از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر در رودان بازداشت و سپس از سوی دادگاه انقلاب این شهرستان به اعدام محکوم شده بود. ماموران قضایی او را هفته گذشته به زندان بندرعباس منتقل کرده و روز یکشنبه برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی انتقال داده بودند.

اعدام این زندانی اعلام رسمی نشده است.

به تأیید سازمان حقوق بشر ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی تنها درصد بسیار کمی از اعدام‌ها را اعلام رسمی می‌کنندو رسانه‌ها و مراجع رسمی ایران از مجموع ۱۰۰ اعدام ثبت‌شده در ماه اوت سال جاری میلادی، تنها شش مورد (شش درصد) را اعلام کرده‌ اند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی سحرگاه یکشنبه ۲۵ شهریور هم جان دو زندانی دیگر بلوچ را در زندان عادل‌آباد شیراز گرفت. حال‌وش هویت این دو زندانی را ساسان بن(بزرگزاده) ۳۳ ساله، مجرد، اهل سرباز و ساکن ایرانشهر و سعید خواجه حیدری ۳۰ ساله فرزن مجرد، اهل و ساکن کهنوج واقع در استان کرمان اعلام کرد. هر دو زندانی سال ۹۸ از بابت اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر به اعدام در شیراز بازداشت و با حکم دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بودند.

Ad placeholder

اکثر دولت‌های جهان مجازات اعدام را به‌عنوان یک مجازات غیرانسانی و ابزاری برای گرفتن جان انسان‌ها، به‌طور کامل کنار گذاشته‌اند. تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی دست‌کم ۱۱۲ کشور به‌طور کامل در قانون و عمل و ۱۴۴ کشور در عمل مجازات اعدام را لغو کرده‌اند. پاکستان هم سال گذشته مجازات اعدام را برای جرایم مرتبط با مواد مخدر لغو کرد.

حکومت ایران اما همچنان به‌رغم اعتراض‌ها صدور و اجرای حکم اعدام‌ را افزایش می‌دهد و به تأیید نهادهای حقوق بشری از این مجازات برای سرکوب و انتقام‌جویی از معترضان و مخالفان خود استفاده می‌کند.

متن کامل بیانیه سی و چهارمین هفته «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

بزرگداشت یاد سربدران اعتراضات ۱۴۰۱؛ سی‌وچهارمین هفته کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در ۲۱ زندان مختلف کشور با بزرگداشت یاد اعدام‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱
کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در سی‌وچهارمین هفته خود با دومین سالگرد اعتراضات سراسری مردم ایران پس از کشته شدن مظلومانه ژینا [مهسا] امینی در ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ توسط نیروی سرکوب استبداد دینی حاکم بر ایران مصادف شده است. زندانیان سیاسی در ۲۱ زندان کشور، امروز سه‌شنبه ۲۷ شهریور ضمن گرامیداشت یاد همه جانباختگان اعتراضات ۱۴۰۱، به یاد ده‌ها شهروند معترضی دست به اعتصاب غذا زدند که طی اعتراضات آن سال و پس از آن توسط دستگاه سرکوب حکومت ولایت‌فقیه و با هدف ارعاب مردم جان به لب رسیده، با نقض تمام موازین حقوق‌بشری، مظلومانه به دار آویخته شدند. از زنده‌یاد محسن شکاری، محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، مجیدرضا رهنورد و ده‌ها زندانی دیگر از جمله زنده‌یاد رضا رسایی که چندی پیش با نقض تمام حقوق بنیادین و بدون برخورداری از حق دادرسی منصفانه، مظلومانه به دار کشیده شد.
کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» که جهت لغو حکم اعدام و سرکوب، و اجرای عدالت با حسابرسی از عاملان و آمران تمام قربانیان اعدام در این سال‌ها، از بهمن ماه ۱۴۰۲ توسط زندانیان سیاسی و زندانیان عمومی به راه انداخته‌ شده و تاکنون به ۲۱ زندان در سراسر کشور گسترش پیدا کرده است.فعالان این کارزار در سی‌ و چهارمین سه‌شنبه پیاپی علاوه بر اینکه علیه مجازات غیرانسانی اعدام دست به اعتصاب غذا زدند؛ یاد تمام جانباختگان اعتراضات سراسری در سال ۱۴۰۱ به ویژه «سربداران» این قیام را گرامی داشته و با تمام خانواده‌های دادخواه ابراز همدردی و همبستگی کردند. فعالان این کارزار با اشاره به اینکه آمار اعدام‌ها از زمان بر سر کار آمدن رئیس جمهوری جدید ولایت فقیه تاکنون بیش از ۱۷۰ نفر بوده، نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که اکنون با خطر احکام اعدام مواجه هستند، هشدار جدی داده و خواستار توجه بیشتر فعالان سیاسی وحقوق‌بشری، رسانه‌ها و عموم مردم ایران به وضعیت این زندانیان سیاسی قیام «ژینا» و تلاش برای توقف ماشین اعدام و کشتار استبداد دینی حاکم بر ایران شدند.
زندانیان کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در ۲۱زندان مختلف امروز سه‌شنبه ۲۷شهریور ، برای سی و چهارمین هفته پیاپی علیه حکم اعدام دست به اعتصاب غذا می‌زنند، که شامل زندانیان زندانهای اوین (بند زنان، بند ۴ و بند ۸)، زندان قزلحصار (واحد ۳ و واحد ۴)، زندان تهران بزرگ، زندان مرکزی کرج، زندان خرم آباد، زندان نظام شیراز ، زندان اسد آباد اصفهان، زندان بم کرمان، زندان مشهد، زندان لاکان رشت، زندان قائم‌شهر ، زندان اردبیل، زندان تبریز ، زندان ارومیه ، زندان سلماس ، زندان خوی ، زندان نقده ، زندان سقز ، زندان بانه، زندان مریوان و زندان کامیاران است. فعالان این کارزار بار دیگر از تمامی زندانیان در زندان‌های سراسر کشور می‌خواهند که، برای لغو حکم اعدام و نهادینه شدن و سراسری شدن مطالبه لغو حکم اعدام در جامعه، به کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» بپیوندند. و ضمن اشاره به حمایت ۱۰۰ نفر از زندانیان سیاسی سابق و ۱۵۰ نفر از فعالان مدنی و سیاسی از کارزار، مکرراً از عموم نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های حقوق‌بشری، سیاسی، صنفی و کنشگران سیاسی و مدنی و رسانه‌های آزاد خاضعانه می‌خواهند، مساله «نه به اعدام» را در صدر فعالیت‌های خود قرار داده و با کمک به این کارزار و دفاع از «حق حیات» شهروندان، رسیدن به آینده روشنی را برای این سرزمین که همان «ایرانی آزاد، آباد و بدون سرکوب و اعدام» است میسر سازند؛ آینده‌ای که تنها در سایه اتحاد و عمل جمعی ممکن خواهد شد.
#کارزار_سه‌شنبه‌های_نه_به_اعدام
هفته ۳۴
۲۷ شهریور

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net