شرکت فن‌آوری تایوانی ساخت پیجرهای منفجرشده حزب‌الله را تکذیب کرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

پس از انفجار همزمان هزاران پیجر اعضای گروه حزب‌الله لبنان در روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور / ۱۷ سپتامبر که منجر به کشته شدن ۱۱ نفر و زخمی شدن سه هزار نفر شد، گفته شد که این پیجرها ساخت شرکت فن‌آوری تایوانی «گُلد آپولو» (Gold Apollo) است.

این شرکت تایوانی چهارشنبه ۲۸ شهریور / ۱۸ سپتامبر تولید پیجرهای منفجرشده را که مدل آن‌ها «ای‌آرـ۹۲۴» (AR-924) بود تکذیب کرد و گفت این پیجرها توسط یک شرکت اروپایی به نام BAC Consulting KFT که در بوداپست، پایتخت مجارستان مستقر است، از طریق صدور مجوز به آن ساخته شده است.

پیجر یا «پی‌جو» دستگاه قابل‌ حملی است که از آن برای دریافت پیام‌های متنی (حرف و عدد) و شنیداری با کمک امواج رادیویی استفاده می‌شود. با پیجر تنها می‌توان پیام را دریافت کرد و فرستادن پیام به آن با تلفن انجام می‌شود.

«گُلد آپولو» در بیانیه‌ای گفت:

طبق توافق، ما به BAC اجازه می‌دهیم از علامت تجاری برند ما برای فروش محصولات در مناطق خاص استفاده کند، اما طراحی و ساخت محصولات کاملاً توسط BAC انجام می‌شود.

این شرکت افزود:

ما تنها مجوز علامت تجاری را ارائه می‌دهیم و هیچ دخالتی در طراحی این محصول نداریم.

Ad placeholder

روز سه‌شنبه صدها نفر از اعضای حزب‌الله در جنوب لبنان و حومه جنوبی بیروت و همچنین در دمشق بر اثر انفجار پیجرهایی که از آن‌ها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کردند، به‌شدت مجروح شدند.

گفته می‌شود اسرائیل با هک پیجرهای اعضای حزب‌الله لبنان آن‌ها را منفجر کرده است. خبرگزاری‌های داخل ایران از زخمی‌شدن مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان خبر دادند.

نیویورک تایمز و خبرگزاری رویترز به‌نقل از مقامات ناشناس گزارش دادند که مقامات اسرائیلی پیش از انفجار مقادیر کمی مواد منفجره را در پیجرها قرار داده بودند.

وزارت امور اقتصادی تایوان نیز اعلام کرد هیچ پیشینه‌ای مبنی بر صادرات مستقیم پیجر به لبنان ندارد و ممکن است این دستگاه‌های ارتباطی پس از ساخت تغییراتی کرده باشند.

روز چهارشنبه واشنگتن‌پست نوشت:

مقامات آمریکایی روز گذشته (سه‌شنبه) به‌شکل غیرمستقیم با ایران در تماس بودند تا تأکید کنند که واشنگتن، در این حمله نقشی نداشته است.

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی افزود در صورت حمله حزب‌الله، اسرائیل ممکن است بتواند تا حدودی جلوی خسارت را بگیرد. آن‌ها همچنین گفته‌اند که ایالات متحده آمریکا در صورت لزوم، در دفاع از اسرائیل در برابر حزب‌الله، کمک خواهد کرد.

سه‌شنبه شب، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که واشنگتن دخالتی در این انفجارها نداشته و از آن آگاه نبوده است.

حدود دو سوم صادرات تایوان که حدود ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، به ماشین آلات و لوازم الکترونیکی تعلق دارد که از تراشه‌های پیشرفته آیفون تا قطعات کوچک مانند پیچ ​‌های مورد استفاده در موتور خودروها را شامل می‌شود.

افزون بر فن‌آوری پیشرفته، کارخانه‌های تایوان تجهیزات قدیمی‌تر مانند پیجر را هم تولید می‌کنند که بر روی تراشه‌های کمتر پیشرفته‌تر از گوشی‌های هوشمند کار می‌کنند.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net