جنگ غزه و اوضاع لبنان: برگزاری نشست دیپلماتیک در پاریس، سفر محمود عباس به مادرید

Print Friendly, PDF & Email

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، پنج‌شنبه ۲۹ شهریور / ۱۹ سپتامبر نمایندگان دیپلماسی آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا برای بررسی مذاکرات آتش‌بس در غزه و وضعیت لبنان در پاریس دیدار خواهند کرد.

این نشست یک روز پس از سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به قاهره، به‌منظور از سرگیری مذاکرات آتش‌بس در جنگ اسرائیل و حماس در غزه برگزار می‌شود. همچنین موضوع موج انفجار دستگاه‌های ارتباطی حزب‌الله لبنان در دو روز گذشته که به‌گفته وزارت بهداشت لبنان دست‌کم ۳۳ کشته و سه هزار و ۲۵۰ نفر زخمی در این کشور برجای گذاشت و بیم گسترش بیشتر جنگ در منطقه، در دستور کار این نشست قرار دارد. حزب‌الله لبنان این انفجارها را به اسرائیل نسبت می‌دهد.

محمود عباس در مادرید

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز قرار است روز پنج‌شنبه ۱۹ سپتامبر در اولین سفر خود به اسپانیا از زمان به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط مادرید، با پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا دیدار خواهد کرد.

به‌گفته یک منبع آگاه در دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، سفر محمود عباس به مادرید به دعوت اسپانیا انجام شده است و عباس پس از این دیدار برای شرکت در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل به نیویورک خواهد رفت.

این دیدار به‌دنبال به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط اسپانیا در ۲۸ مه گذشته صورت می‌گیرد. این اقدام در هماهنگی با ایرلند و نروژ انجام شد و پس از آن دولت اسپانیا از «نخستین نشست دوجانبه بین اسپانیا و فلسطین تا پایان سال» خبر داد.

حماس: اسرائیل ثبات منطقه را تهدید می‌کند

همزمان با این رویدادها گروه حماس اسرائیل را متهم به موج جدیدی از انفجارهای مرگبار دستگاه‌های ارتباطی حزب‌الله در لبنان کرد و گفت اسرائیل تهدیدی برای منطقه است.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تجاوزات مکرر و مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم برادر لبنان را به‌شدت محکوم می‌کنیم». حماس اسرائیل را مسئول این انفجارها دانست و گفت این کشور ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

از سوی دیگر جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که واشنگتن در حملاتی که لبنان در دو روز شاهد آن بود، شرکت نداشته است.

کربی گفت: «ما دوست داریم شاهد پایان جنگ باشیم و هر آن‌چه که انجام داده‌ایم، در راستای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه بوده است.»

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا دستیابی به آتش‌بس در غزه را بهترین راه پیش ‌رو دانست و افزود واشنگتن به تلاش‌های خود برای تحقق این امر، ادامه خواهد داد.

کربی گفت: «ما نمی‌خواهیم شاهد هرگونه تشدید تنش در منطقه باشیم و باور داریم که حل بحران با دیپلماسی صورت می‌گیرد نه از طریق عملیات نظامی.»

شرکت ژاپنی: دیگر از این نوع بی‌سیم تولید نمی‌کنیم

آی‌کام، شرکت ژاپنی سازنده بی‌سیم‌هایی که در انفجارهای روز چهارشنبه سبب کشته شدن دست‌‌کم ۲۲ نفر در لبنان شد، اعلام کرد که ساخت این مدل را «حدود ۱۰ سال پیش» متوقف کرده است.

آی‌کام در بیانیه‌ای از این مدل بی‌سیم نوشت و افزود: « IC-V82 دستگاهی قابل حمل است که از سال ۲۰۰۴ تا اکتبر ۲۰۱۴ تولید و از جمله به خاورمیانه صادر شد. اما حدود ۱۰ سال پیش [صادرات آن] متوقف شد و از آن زمان تاکنون [این دستگاه] توسط شرکت ما صادر نشده است.»

شرکت آی‌کام با بیان این‌که دولت ژاپن برای صادرات محصولات این کشور فرایند نظارتی سخت‌گیرانه‌ای تعیین کرده است، افزود: «نمی‌توان تأیید کرد که آیا شرکت ما محصولات بی‌سیم مرتبط با انفجارهای لبنان را به این کشور ارسال کرده است یا خیر.»

شرکت تایوانی «گُلد آپولو» نیز روز گذشته درباره دستگاه‌های پیجر خود اعلام کرد که این دستگاه‌های منفجرشده در لبنان ساخت این شرکت نیست و توسط یک شرکت اروپایی که در بوداپست، پایتخت مجارستان مستقر است ساخته شده‌اند.

ایران حمله علیه سفیر خود در لبنان را پیگیری می‌کند

در انفجارهای روز سه‌شنبه در لبنان، مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان نیز مجروح و برای درمان و به تهران منتقل شد.

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل چهارشنبه شب در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران حمله علیه سفیر خود در لبنان را به‌طور جدی پیگیری خواهد کرد و پاسخ به آن را برای خود محفوظ می‌دارد.

ایروانی در این نامه اسرائیل را مسئول این انفجارها دانست و این اقدامات را «نقض آشکار اصول و قواعد اساسی حقوق بین‌الملل» خواند.

ایروانی همچنین کشورهای غربی، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا را «متحد استراتژیک» اسرائیل نامید و گفت این کشورها «مسئولیت بین‌المللی تمامی اعمال غیرقانونی» اسرائیل را بر عهده دارند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net