حملات اسرائیل به جنوب لبنان؛ آمریکا و بریتانیا خواستار خویشتن‌داری شدند

Print Friendly, PDF & Email

بخش سیاست

هواپیماهای جنگی اسرائیل در ساعات پایانی پنج‌شنبه ۲۹ شهریور / ۱۹ سپتامبر سنگین‌ترین حملات یک سال گذشته خود به جنوب لبنان را انجام دادند. همزمان کاخ سفید، نهاد ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد که دستیابی به یک راه‌ حل دیپلماتیک ممکن و ضروری است و بریتانیا خواستار آتش‌بس فوری بین اسرائیل و حزب‌الله شد. کارین ژان-پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، در یک نشست خبری گفت که آمریکا «نگران و مضطرب از احتمال تشدید تنش‌ها» است.

این حملات شدید پس از انفجارهای هفته جاری انجام شد که لبنان و حزب‌الله آنها را به اسرائیل نسبت دادند. انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های حزب‌الله منجر به کشته شدن ۳۷ نفر و زخمی شدن حدود ۳۰۰۰ نفر در لبنان شد.

در عملیات اواخر پنج‌شنبه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که هواپیماهای جنگی‌اش در مدت دو ساعت، صدها بشکه پرتابگر راکت را در جنوب لبنان که آماده شلیک فوری به سمت اسرائیل بودند، هدف قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان (NNA) بمباران‌ها شامل بیش از ۵۲ حمله به سراسر جنوب لبنان بعد از ساعت ۹ شب به وقت محلی بود.

سه منبع امنیتی لبنانی به خبرگزاری رویترز گفتند که این شدیدترین حملات هوایی از زمان آغاز درگیری‌ها در اکتبر بود. گزارشی فوری از تلفات منتشر نشده است.

حزب‌الله نیز گفته که دست‌کم ۱۷ بار به مناطق شمالی اسرائیل حمله کرده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید به حملات خود به حزب‌الله ادامه می‌دهد و اعلام کرد که حملاتش در طول پنج‌شنبه حدود ۱۰۰ پرتابگر راکت و سایر اهداف در جنوب لبنان را هدف قرار داده است.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، پنج‌شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که انفجار دستگاه‌های ارتباطی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه «همه خطوط قرمز را نقض کرده است». نصرالله گفت «دشمن از تمامی قوانین، مقررات و اخلاق فراتر رفته است» و افزود که این حملات «می‌تواند به عنوان جنایات جنگی یا اعلام جنگ محسوب شود».

اسرائیل به‌طور مستقیم در مورد انفجارهای بی‌سیم و رادیو اظهار نظری نکرده است، اما منابع امنیتی می‌گویند که احتمالاً این انفجارها کار سازمان جاسوسی موساد بوده است؛ سازمانی که سابقه طولانی در انجام حملات پیچیده در خاک خارجی دارد.

هیئت لبنانی مستقر در سازمان ملل روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به شورای امنیت، همراه با نظریاتی که از زمان این انفجارها منتشر شده است اعلام کرد که اسرائیل مسئول انفجار این دستگاه‌ها از طریق پیام‌های الکترونیکی و مواد منفجره کاشته‌شده در آنها قبل از ورود به لبنان است.

شورای امنیت قرار است بعدازظهر جمعه درباره این انفجارها جلسه‌ای برگزار کند. نخست‌وزیر لبنان، نجیب میقاتی، از شورای امنیت خواست تا موضع قاطعی در برابر «تجاوز» اسرائیل و «جنگ تکنولوژیکی» آن اتخاذ کند.

Ad placeholder

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در ساعات پایانی پنج‌شنبه گفت که اسرائیل به عملیات نظامی علیه حزب‌الله ادامه خواهد داد. او در بیانیه‌ای گفت:

در مرحله جدید جنگ، فرصت‌های قابل توجهی وجود دارد اما خطرات قابل توجهی نیز هست. حزب‌الله احساس می‌کند که تحت فشار است و توالی اقدامات نظامی ادامه خواهد داشت.

گالانت افزود «هدف ما اطمینان از بازگشت ایمن جوامع شمالی اسرائیل به خانه‌هایشان است. با گذشت زمان، حزب‌الله بهای بیشتری خواهد پرداخت».

حزب‌الله یک روز بعد از حمله ۷ اکتبر شبه‌نظامیان فلسطینی تحت رهبری حماس به اسرائیل، به اسرائیل موشک شلیک کرد.

از آن زمان، تبادل آتش بین طرفین به طور مداوم ادامه داشته است. اگرچه هیچ‌یک از طرفین اجازه نداده‌اند که این تبادل آتش به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شود، اما باعث تخلیه ده‌ها هزار نفر از منطقه مرزی در هر دو طرف شده است.

نصرالله گفت که حزب‌الله امیدوار است نیروهای اسرائیلی وارد جنوب لبنان شوند زیرا این امر یک «فرصت تاریخی» برای این گروه تحت حمایت ایران ایجاد خواهد کرد. او افزود: «هیچ تشدید نظامی، کشتار، ترور یا جنگ تمام‌عیار ساکنان اسرائیلی را به منطقه مرزی بازنخواهد گرداند.»

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، نیز روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به حسن نصرالله گفت که اسرائیل با «پاسخ کوبنده جبهه مقاومت» روبه‌رو خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در پاریس خواستار خویشتن‌داری شد و افزود که نمی‌خواهد هیچ اقدامی توسط هر طرفی که رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه را دشوارتر کند، انجام شود.

حملات به تجهیزات ارتباطی حزب‌الله وحشت را در سراسر لبنان پخش کرد، به‌طوری‌که مردم به دلیل ترس از حمل بمب در جیب‌هایشان، دستگاه‌های الکترونیکی خود را کنار گذاشتند.

نصرالله گفت که هزاران بی‌سیم به‌طور همزمان هدف قرار گرفته‌اند و برخی از این انفجارها در بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، بازارها، فروشگاه‌ها و خیابان‌های شلوغ با حضور غیرنظامیان، زنان و کودکان رخ داده است.

اسرائیل می‌گوید که درگیری‌اش با حزب‌الله، مانند جنگش در غزه علیه حماس، بخشی از یک رویارویی منطقه‌ای گسترده‌تر با ایران است که حامی هر دو گروه و همچنین جنبش‌های مسلح در سوریه، یمن و عراق است. اسرائیل همچنین متهم به انجام ترورهایی است از جمله انفجاری در تهران که منجر به کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس و انفجاری دیگر در حومه‌های بیروت در ماه ژوئیه که یک فرمانده ارشد حزب‌الله را به قتل رساند.

بر اساس آخرین اخبار از جنگ در غزه مقام‌های این منطقه اعلام کردند که در پی حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در اردوگاه پناهجویان نصیرات دست‌کم هشت تن کشته شدند. شش نفر نیز در حمله‌ای دیگر به آپارتمانی در شهر غزه به قتل رسیدند. از آغاز جنگ غزه در اکتبر سال گذشته، نیروهای اسرائیلی دست‌کم ۴۱ هزار و ۲۷۲ نفر را کشته‌اند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net