در حمله اسرائیل به بیروت یکی از رهبران حزب‌الله کشته شد

Print Friendly, PDF & Email

ارتش اسرائیل بعد از ظهر جمعه ۳۰ شهریور / ۲۰ سپتامبر اعلام کرد که حمله دقیقی را در بیروت، پایتخت لبنان انجام داده‌ است.

رویترز به نقل از منابع امنیتی نوشت حمله اسرائیل به منطقه‌ای نزدیک به تأسیسات اصلی حزب‌الله صورت گرفته است.

وب‌سایت اسرائیلی والا براساس گزارش‌های اولیه نوشته است که حمله اسرائیل هنگام نشست فرماندهان حزب‌الله لبنان انجام شده است.

خبرگزاری لبنان هم اعلام کرد هواپیمای جنگنده اف-۳۵ اسرائیل با دو موشک آپارتمانی را در منطقه الجاموس در جنوب بیروت هدف قرار داد. گزارش‌های محلی در شبکه‌های اجتماعی از انفجار مهیب و بلند شدن دود در این منطقه خبر دادند.

الجزیره نیز از شنیده شدن صدای انفجار در بیروت خبر داد و نوشت در پی این انفجار دود از محل حمله برخاسته شد.

تا لحظه تنظیم گزارش وزارت بهداشت لبنان از کشته‌شدن هشت نفر و زخمی شدن ۵۹ نفر در این حمله خبر داده است.

هاآرتص به‌نقل از مقامات دفاعی اسرائیل نوشته است که هدف حمله ارتش این کشور به بیروت یکی از مقامات ارشد حزب‌الله به نام ابراهیم عقیل بوده است. اسرائیل اکنون منتظر تأیید نهایی خبر کشته شدن او در این حمله است.

خبرگزاری فرانسه نیز به‌نقل از یک منبع آگاه در حزب‌الله تأیید کرد که یک مقام ارشد این گروه در حمله اسرائیل به بیروت کشته شد.

ابراهیم عقیل، رئیس عملیات حزب‌الله است که تحت تعقیب ایالات متحده آمریکا قرار دارد. وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این هفت میلیون دلار جایزه برای اطلاعات درباره عقیل که در بالاترین نهاد نظامی حزب‌الله موسوم به «شورای جهاد» فعالیت می‌کرد، تعیین کرده بود.

او یکی از اعضای اصلی گروهی به نام «سازمان جهاد اسلامی» بود که مسئولیت بمب‌گذاری آوریل ۱۹۸۳ در سفارت آمریکا در بیروت که منجر به کشته شدن ۶۳ نفر شد و انفجار در پادگان تفنگداران دریایی آمریکا در اکتبر ۱۹۸۳ که منجر به کشته شدن ۲۴۱ پرسنل آمریکایی شد را برعهده داشت.

افزون بر این عقیل گروگانگیری آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها را در لبنان هدایت کرده است.

هم وزارت خزانه‌داری و هم وزارت امور خارجه آمریکا عقیل را به دلیل اقداماتش در گروه حزب‌الله به‌عنوان «تروریست بین‌المللی» می‌شناسند.

در همین حال جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه گفت که ایالات متحده هیچ دخالتی در حمله اسرائیل به بیروت نداشته است. کربی گفت:

ما به ارتش اسرائیل اجازه می‌دهیم در مورد عملیات خود اطلاع‌رسانی کند. مطمئناً از هیچ‌گونه اطلاع قبلی درباره این حمله مطلع نبودیم.

کربی افزود:

ما هر روز با همتایان اسرائیلی خود در مورد آن‌چه در غزه می‌گذرد و قطعاً در مورد افزایش تنش در امتداد خط آبی بین اسرائیل و لبنان صحبت می‌کنیم. تلاش‌های دیپلماتیک فشرده ما ادامه دارد. ما همچنان بر این باوریم که راه حل دیپلماتیک بهترین راه پیش رو است.

از سوی دیگر شامگاه جمعه پس از حمله هوایی اسرائیل به بیروت، آژیر خطر در شهرهای شمال اسرائیل از جمله در سافد، کریات شمونا و روش پینا به صدا درآمد.

پیش از آن، حدود ۱۴۰ موشک از سمت لبنان به سوی مناطق شمالی اسرائیل شلیک شد. ارتش اسرئیل گفته است که برخی از این موشک‌ها رهگیری شدند و برخی دیگر در مناطق باز سقوط کردند و ترکش‌های موشک‌ها در مکان‌های متعددی در منطقه یافت شده‌اند.

حمله اسرائیل به بیروت پس از انفجارهای هفته جاری انجام شد که لبنان و حزب‌الله آن‌ها را به اسرائیل نسبت دادند. انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های حزب‌الله منجر به کشته شدن ۳۷ نفر و زخمی شدن حدود ۳۰۰۰ نفر در لبنان شد.

گفته می‌شود که ابراهیم عقیل در حملات چند روز اخیر پیجر مورد استفاده‌اش منفجر شده و مجروح شده بود و پس از مداوا به‌تازگی از بیمارستان مرخص شده بود.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net