کره شمالی موشک مافوق صوت با سوخت جامد آزمایش کرد ـ سفر وزیر خارجه کره شمالی به روسیه

بخش خبر

خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) دوشنبه ۲۵ دی / ۱۵ ژانویه اعلام کرد که این کشور روز یکشنبه یک موشک جدید مافوق صوت با سوخت جامد و برد متوسط آزمایش کرده است. ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی و ژاپن این اقدام را محکوم کردند.

براساس گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، این آزمایش موشکی با هدف آزمودن قابلیت اطمینان موتورهای با سوخت جامد چند مرحله‌ای جدید، با رانش بالا و کلاهک کنترل‌شده مافوق صوت با برد متوسط انجام شد. خبرگزاری دولتی گفت این آزمایش موشکی تهدید امنیتی علیه کشورهای همسایه محسوب نمی‌شود.

ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای پرتاب موشک توسط پیونگ‌یانگ را به‌عنوان نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مورد انتقاد قرار داد و گفت تحریکات مستقیم کره شمالی با «پاسخ قاطع» مواجه خواهد شد.

اولین آزمایش موشکی کره شمالی در سال جدید میلادی توسط ناظران هسته‌ای کره‌جنوبی، آمریکا و ژاپن محکوم شد و این کشورها پس از تماس تلفنی سه‌جانبه گفتند که تحریکات کره شمالی عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، این آزمایش در همان روزی انجام شد که هیئتی به رهبری چو سون هوی، وزیر امور خارجه این کشور برای گفت‌وگو با سرگئی لاوروف به مسکو رفت.

این سفر به‌منظور تعمیق روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی بین دو کشور انجام می‌شود.

روسیه پس از جنگ در اوکراین به طور فزاینده‌ای روابط خود با کره شمالی را گسترش داده است و حتی کشورهای غربی می‌گویند پیونگ‌یانگ تسلیحات در اختیار مسکو قرار می‌دهد.

به‌گفته وزارت امور خارجه روسیه، سفر وزیر امور خارجه کره شمالی تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

پرتاب موشک و سفر وزیر خارجه کره شمالی به روسیه در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین دو کره پس از پرتاب‌ موشک‌های قاره‌پیمای پیونگ‌یانگ و اولین ماهواره جاسوسی نظامی آن و همچنین تعمیق روابط پیونگ‌یانگ و مسکو، واشنگتن و متحدانش را نگران کرده است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی روز دوشنبه در تفسیر جداگانه‌ای سئول را به تشدید تنش‌ها در منطقه با انجام مانورهای نظامی و تماس‌های تسلیحاتی، متهم کرد.

در این تفسیر آمده است: «حتی یک جرقه کوچک می‌تواند کاتالیزوری برای درگیری‌های فیزیکی عظیم بین دو کشور متخاصم باشد.»

کره شمالی به‌تازگی تغییراتی را در سیاست‌های گذشته خود در قبال کره جنوبی ایجاد کرده و کیم جونگ اون رهبر این کشور گفته است که صلح با سئول دیگر امکان‌پذیر نیست.

تحلیلگران گفته‌اند این اقدام به‌طور بالقوه می‌تواند به توجیه استفاده از سلاح هسته‌ای علیه سئول در جنگ آینده کمک کند.

ارتش کره جنوبی اعلام کرد موشک آزمایش‌شده در روز یکشنبه حدود ساعت دو و ۵۵ دقیقه بعد از ظهر از منطقه پیونگ‌یانگ پرتاب شد و حدود یک‌هزار کیلومتر در سواحل شرقی این کشور پرواز کرد. وزارت دفاع ژاپن گفت که حداکثر ارتفاع پرواز آن ۵۰ کیلومتر بوده است.

موشک‌های مافوق صوت معمولاً کلاهکی پرتاب می‌کنند که با سرعتی بیش از پنج برابر سرعت صوت یا حدود شش هزار و ۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند و اغلب در ارتفاعات نسبتاً پایین مانور می‌دهد.

به‌رغم نام آن‌ها، تحلیلگران می‌گویند ویژگی اصلی تسلیحات مافوق صوت، سرعت نیست – که گاهی می‌تواند مشابه با کلاهک‌ موشک‌های بالستیک یا فراتر از آن باشد – بلکه قابلیت مانور آن‌ها است که می‌تواند از دفاع موشکی بگریزد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net