آموزش در تمام سطوح باید رایگان باشد

سایت پیام

 

دانشجویان جدیدا پذیرفته شده ی دانشگاه آزاد در رشته پزشکی، دندان پزشکی و دارو سازی علیه سه برابر و بیشتر شدن شهریه این رشته ها تجمعات اعتراضی بر کردند. به قول گزارشگر روزنامه هم میهن تجمعات از ۲۲ مهرماه، در مقابل مجلس شورای اسلامی شروع شد، به شورای عالی انقلاب فرهنگی کشیده شد، در ادامه در مقابل نهاد ریاست‌جمهوری هم حاضر شدند، به وزارت علوم و وزارت بهداشت هم رفتند، نامه‌نگاری کردند و به نماینده‌های شهرشان هم شکایت بردند، اما تاکنون کسی به آنها جوابی نداده است. بعضی از خانواده های این دانشجویان در اعتراضات فرزندان خود شرکت داشته و دارند. 

روزنامه هم میهن در گزارشی مفصل تحت عنوان “پزشک شدن به بهای 3 میلیارد تومان” دلایل اعتراض دانشجویان جدید الورود و خانواده هایشان را بیان کرده است.

معترضین پذیرفته‌شدگان رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد هستند که از ۲۰ مهرماه که نتایج انتخاب رشته‌شان آمده، بلاتکلیف‌اند. شهریه‌های ۳۲ میلیون تومانی به ۹۰ و حتی به ۱۱۲ تا ۱۳۵ میلیون تومان رسیده و ۲۰۰ درصد افزایش داشته است. پذیرفته‌شده‌ها در شوک به‌سر می‌برند، خانواده‌هایشان مستأصل مانده‌اند. بعضی نه خانه دارند، نه زمینی برای فروش و مستاجرند.

آنها که خانه دارند و زمین، می‌گویند باید بفروشیم تا فرزندمان پزشکی بخواند. بسیاری از معترضین از شهرهای دور و نزدیک می‌آیند نظیر شیراز، سنندج، شهرکرد، اردبیل، قم، مشهد، اصفهان و… می‌آیند. 

پذیرفته شدگان جدید به این مسئله معترضند که افزایش مورد اشاره از قبل به این افراد اطلاع داده نشده بود و مطابق پیش‌بینی داوطلبان نبوده است. تعدادی زیادی از پذیرفته شدگان به هیج وجه توان پرداخت آن شهریه را ندارند. از سوی دیگر آنها نه‌تنها قادر به تغییر رشته یا دانشگاه نیستند بلکه مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در صورت انصراف از شرکت در کنکور سراسری در سال بعد نیز محروم خواهند شد.

تنها راه حل مسئولین برای اینگونه دانشجویان توصیه گرفتن وام است. آن دانشجویان و والدینشان توان بازپراخت وام و سود بالای آن به بانکها را هم ندارند. بعضی از معترضین یادآوری میکنند که نان آوران خانواده هایشان به زودی بازنشسته خواهند شد و وام شامل حالشان نمیشود. معترضین میگویند وقتی در پیگیرهایشان موضوع را با مسئولین در میان میگذارند گاه با توهین و تهدید روبرو میشوند. به عقیده آنها یک کلاهبرداری اتفاق افتاده. اما مسئله بسیار عمیق تر از کلاهبرداری است.

از دوره ریاست جمهوری رفسنجانی نظام آموزشی در جمهوری اسلامی پروسه کالائی و پولی شدن را آغاز کرد. از همین زمان محرومیت فرزندان کارگران بیکار و بی ثباتکار و حتی درصدی از شاغلان کم درآمد ایرانی و یا مهاجران افغانستانی مخصوصا در میان دختران، سرعت گرفت.

به قول یک کارشناس از آن زمان ببعد و با پولی و کالائی شدن تحصیل در مراکز آموزشی با کودکان و جوانان و داوطلبان تحصیل به عنوان مشتری معامله شده است.

سه برابر و بیشتر شدن شهریه دانشگاه آزاد، که مدت هاست در اشکال خفیف تر در دانشگاههای دیگر برقرار شده، ادامه همان سیاست کالائی کردن آموزش در مقیاسی بالاتر می باشد. این امر، در عین حال به این معناست که در رشته های درآمد زا نظیر پزشکی و نظایر آن تنها فرزندان بورژوا ها، رانت خواران، اختلاصگران و قاچاقچیان مورد حمایت هیئت حاکمه امکان کسب دانشنامه داشته باشند. در دانشگاههای رژیم، گذشته از سفارشات شخصی، سهمیه های قابل توجهی در بعضی رشته ها و بویژه پزشکی به خانواده کشته شدگان جنگ ایران و عراق اختصاص داده شده است.  یکی از دلایل اینکه بخشی از اطبا کسب درآمد را بر تندرستی بیمار ترجیح داده و فساد مبتنی بر زیر میزی را معمول کرده اند همین شیوه ی پذیرش و از جمله مسئله کالائی کردن آموزش در رشته های مربوط به پزشکی میباشد.

مشکل علوم و آموزش پزشکی و خود امر طبابت تنهابه گرانی شهریه و حتی طبقاتی کردن تحصیل آن در دانشگاههای ایران منحصر نمی شود. ورود خرافات به این عرصه و نظرات کسانی نظیر مصباح یزدی و میرباقری نیز هست. آنها که نظراتشان در جمهوری اسلامی پراتیک شده مسئله طب النبی و طب اسلامی را در برابر طب مدرن مطرح میکردند که گویا غربی و شیطانی هستند و با خود مصائب بیشمار می آورند. آنها در ضمن در صورت وجود پزشک مراجعه زنان مریض به پزشک مرد را جایز نشمرده اند. حتی در صورت نبودن پزشک زن دکتر مرد باید نگاه مستقیم به مریض زن نداشته و او را از طریق آینه و یا مانیتور معالجه کند. اما فاجعه وقتی عمیق تر میشود که آخوندهای در قدرت چون خامنه ای و هم پالکی های آنان در موارد مشخص تر پزشکی دخالت کرده و میکنند. در آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران خامنه ای آنرا ساخته آمریکا نامید و ورود واکسن های تولید شده در آن کشور به ایران را قدغن کرد. مسئولین مربوطه به دنبال حکم خامنه ای ورود پزشکان داوطلب کمک به مبتلایان به کرونا را ممنوع کرده و پزشکان بدون مرز را اخراج نمودند. این جنایت تاریخی موجب جانباختن چه جمعیتی از شهروندان ایران شد؟ ابعاد این جنایت، نظیر جنایات بیشمار دیگر فقط پس از سرنگونی انقلابی مردم معلوم خواهد شد. در آن شرایط امکان رایگان شدن آموزش در تمام سطوح برای کلیه شهروندان کشور فراهم خواهد شد. 

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net