
دادگاه ضدتروریسم پاکستان در شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان، روز دوشنبه 1 تیرماه چهار فعال بلوچ از جمله دکتر «مهرنگ بلوچ»، از چهرههای شناختهشده مدنی و از رهبران “بلوچ یکجهتی کمیته” را در پروندهای مرتبط با کشته شدن یک نیروی مرزی به حبس ابد محکوم کرد.
بر اساس اعلام مراجع قضایی پاکستان، این پرونده به رویدادهای مرتبط با یک گردهمایی اعتراضی در شهر گوادر بازمیگردد. دادستانی پاکستان مدعی است که یک نیروی مرزی به نام «شبیر بلوچ» در جریان این تجمع زخمی شده و بعداً بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داده است. دادگاه نیز با استناد به مستندات ارائهشده در پرونده، چهار متهم را مجرم شناخته و برای آنان حکم حبس ابد صادر کرده است. علاوه بر دکتر مهرنگ بلوچ،«صبغتالله شاهجی» از رهبران و اعضای مرکزی این کمیته و «بالاچ قادر» رئیس سازمان دانشجویان بلوچ، «ابوبکر کلانچی» نیز در این پرونده به حبس ابد محکوم شدهاند. همزمان، شماری از نهادهای حقوق بشری بینالمللی و فعالان مدنی بلوچ در ماههای گذشته نسبت به بازداشت، روند رسیدگی قضایی و محاکمه برخی اعضای «بلوچ یکجهتی کمیته» ابراز نگرانی کرده و خواستار رعایت کامل اصول دادرسی عادلانه، دسترسی متهمان به وکلای منتخب و شفافیت بیشتر در روند قضایی شدهاند.