پاکستان در آستانه انتخابات: دست کم ۲۴ کشته در انفجارهای خارج از دفاتر ستادهای انتخاباتی

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

پاکستان در آستانه انتخابات سراسری روز پنج‌شنبه، با موجی از خشونت‌ها مواجه شده است.

به گفته مقام‌های محلی در پاکستان، چهارشنبه ۱۸ بهمن/ ۷ فوریه در دو انفجار در جنوب‌غربی پاکستان در نزدیکی دفترهای ستاد دو نامزد انتخابات پارلمانی این کشور دست‌کم ۲۴ نفر کشته شدند.

اولین حمله که منجر به کشته شدن ۱۴ نفر شد، مقابل دفتر یک نامزد مستقل انتخابات در منطقه پیشین در بلوچستان رخ داد. خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که این انفجار با استفاده از یک بمب مغناطیسی دست‌ساز رخ داده و مواد انفجاری در یک وسیله نقلیه جاسازی شده بود. بی‌بی‌سی هم گزارش داد که بمب در لحظه‌ای رخ داد که این نامزد مستقل انتخابات به جمع هوادارانش پیوسته بود.

به گفته وزیر اطلاعات این ایالت، دومین انفجار در قلعه سیف‌الله، شهرکی در نزدیکی مرز افغانستان، در نزدیکی دفتر جمعیت علمای اسلام (JUI)، یک حزب مذهبی که قبلاً هدف حملات شبه نظامیان قرار گرفته بود، منفجر شد.

هیچ فرد یا گروهی هنوز مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

چندین گروه از جمله طالبان پاکستان و گروه‌های جدایی طلب بلوچستان مخالف دولت پاکستان هستند و در ماه‌های اخیر حملات زیادی را انجام داده‌اند.

در حدود یک هفته گذشته حوادث خشونت‌آمیزی در دو ایالت بلوچستان و خیبر پختونخوا رخ داده است.

پلیس در تلاش است تا علت این انفجار‌ها را مشخص کند و مجروحان به بیمارستان‌های اطراف منتقل شده‌اند.

دولت بلوچستان گفته است که رأی‌گیری طبق برنامه پیش خواهد رفت.

جان اچکزی، وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

مطمئن باشید، ما به تروریست‌ها اجازه نخواهیم داد که این روند مهم دموکراتیک را تضعیف یا خراب کنند.

این حملات علی‌رغم استقرار ده‌ها هزار نیروی پلیس و نیروهای شبه‌نظامی در سراسر پاکستان برای ممانعت از بروز خشونت و حملات شبه‌نظامیان مخالف دولت پاکستان، به‌ویژه در بلوچستان، انجام شد.

روز دوشنبه هم دست‌کم ۱۰ نیروی پلیس در حمله قبل از سپیده‌دم ستیزه جویان به یک ایستگاه پلیس در شمال غربی پاکستان و در منطقه درابان در ایالت خیبر پختونخوا کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.

هفته گذشته هم یک نامزد مجلس ملی پاکستان در ایالت خیبر پختونخوا به ضرب گلوله کشته شد و یک رهبر سیاسی دیگر در همان روز در دفتر انتخاباتی حزبش در بلوچستان ترور شد.

یک روز قبل هم در حمله‌ با بمب دست‌ساز به یک تجمع انتخاباتی، چهار نفر در بلوچستان کشته شدند. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

انتخابات پارلمانی پاکستان قرار است روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن/ ۸ فوریه برگزار شود. ۴۴ حزب و گروه سیاسی در این انتخابات برای تصاحب ۲۶۶ صندلی پارلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند. براساس قانون انتخابات پاکستان زنان باید ۲۲ درصد کرسی‌های پارلمان را در اختیار داشته باشند.

پیش از این، دفتر ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، با انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های پاکستان خواسته بود تا اطمینان حاصل کنند که انتخابات پارلمانی به صورت «آزاد و منصفانه» برگزار می‌شود.

در این بیانیه آمده است که ۲۴ مورد آزار و اذیت هدفمند گروه‌ها و احزاب سیاسی در کارزارهای انتخاباتی‌شان گزارش شده است که «گروه‌های مسلح» عامل آن بوده‌اند. همچنین نسبت به سرکوب سیاسی در پاکستان و پرونده‌های قضایی که برای رقبای سیاسی و مخالفان ارتش پاکستان گشوده شده، ابراز نگرانی شده است.

فشارهای امنیتی و قضایی بر حزب تحریک پاکستان که عمران خان، نخست‌وزیر سابق و زندانی کنونی، رهبر آن است یکی از مواردی است که در این بیانیه به آن پرداخته شده است.

موانعی که بر سر راه حضور زنان در انتخابات و کسب کرسی‌های پارلمان به وجود آمده هم در گزارش کمیسر حقوق بشر سازمان ملل اشاره شده است:

به رغم اینکه ۲۲ درصد از کرسی‌های مجلس ملی برای زنان اختصاص یافته است، برخی احزاب سیاسی به نظر می‌رسد که سهمیه قانونی وجود پنج درصد نامزدهای زن در لیست‌های حزبی خود را برآورده نکرده‌اند.

این نهاد سازمان ملل می‌گوید اقلیت‌های قومی هم که باید حقوق آن‌ها در انتخابات پارلمانی رعایت می‌شد، مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net