ادعای تکراری سخنگوی قوه قضاییه: «خانواده حمید نوری سه ماه است از او خبر ندارند»

بخش خبر

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در سخنانی تکراری ادعا کرد که خانواده حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در زمان اعدام زندانیان عضو سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های چپ در تابستان ۱۳۶۷ «سه ماه است از او خبر ندارند».

حمید نوری به حکم دادگاهی در استکلهم به حبس ابد محکوم شده است. این حکم را دادگاه تجدیدنظر نیز تأیید کرده است. مجید نوری، فرزند حمید نوری پیش از این مدعی شده بود که پای پدرش را در زندان شکسته‌اند. ستایشی با تکرار این ادعا، گفت:

از طریق جراید کشور سوئد مطلع شدیم که حدود یک ماه قبل پای حمید نوری در سلول انفرادی دچار شکستگی شده است و وی مورد عمل جراحی قرار گرفته است.

او مدعی شد به دلیل قطع تماس تلفنی حمید نوری «علت این حادثه مشخص نیست». ادعای قطع تمام ارتباطات حمید نوری با خارج از زندان را در ۱۲ بهمن / یکم فوریه ۲۰۲۴ فرزند او ناخواسته تکذیب کرده بود. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: «روزنامه اکسپرسن سوئد تأیید می‌کند که پای پدرم شکسته است. پدرم در تماس با سفارت از عدم پیگیری پزشکی خبر دادند. برای پیگیری وضعیت به بازداشتگاه ایمیل زدم، در جواب گفتند که اطلاعات محرمانه است.»

«اکسپرسن» سوئد ۱۱ بهمن / ۳۱ ژانویه خبر شکسته شدن پای حمید نوری را که نخستین بار روزنامه انگلیسی زبان «تهران تایمز» منتشر کرده بود، تأیید کرد اما نوشت: «گفته می‌شود [این رویداد] به دلیل بالا و پایین پریدن نوری در سلولش رخ داده است و پس از این حادثه، او را به بیمارستان منتقل کرده‌اند.»

سخنگوی قوه قضاییه بار دیگر حبس ابد برای حمید نوری را که در شکنجه و اعدام صدها زندانی مخالف جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ مشارکت داشته است، «ظالمانه» توصیف کرد و افزود: «درخواست فرجام خواهی حمید نوری نسبت به دادنامه صادر شده در دیوان عالی کشور سوئد انجام شده، منتظر تصمیم‌گیری دیوان این کشور هستیم که آیا این درخواست را خواهد پذیرفت یا خیر».

او حمید نوری را فردی «مظلوم» خواند و با تکرار ادعای ایجاد محدودیت برای او در زندان، مدعی شد که این محدودیت‌ها «به دلیل ترس از شنیده شدن صدای او است».

نوری پیش از این هم مدعی شده بود در زندان به او «چای نمی‌دهند» و او را با زندانیانی که «زبانشان را نمی‌فهمد» در یک سلول حبس کرده‌اند.

نوری آبان ۱۳۹۸ هنگام ورود به سوئد بازداشت شد. دادگاه استکلهم در ۹۲ جلسه پس از شنیدن شکایت ۳۴ شاکی و ۲۶ شاهد که از زندانیان جان به در برده از اعدام‌های دهه ۶۰ و به صورت خاص تابستان ۱۳۶۷، خانواده زندانیان اعدام شده و کارشناسان حقوقی و وکلا بودند، او را به حبس ابد محکوم کرد.

جمهوری اسلامی ایران از آغاز بازداشت حمید نوری تلاش کرده است دولت سوئد را برای مبادله او تحت فشار قرار دهد و در همین راستا همزمان با محاکمه دادیار زندان گوهردشت در زمان اعدام زندانیان عضو گروه‌های چپ و سازمان مجاهدین خلق، دو شهروند سوئدی را به نام‌های یوهان فلودروس، کارمند اتحادیه اروپا و سعید عزیزی، بازداشت کرده است.

دادگاه انقلاب تهران سعید عزیزی را به پنج سال زندان محکوم و برای فلودروس به اتهام «جاسوسی به نفع دولت اسرائیل» درخواست اشد مجازات کرده است؛ کیفرخواستی که موجب افزایش نگرانی خانواده فلودروس بابت صدور محکومیت قضایی سنگین برای همکار اتحادیه اروپا شده است.

احمدرضا جلالی، شهروند سوئدی ـ ایرانی هم از اردیبهشت ۱۳۹۵، پس از سفر به ایران برای شرکت در یک سمینار علمی بازداشت و زندانی شده است. دادگاه انقلاب تهران او را با دو اتهام «محاربه» و «همکاری با دولت اسرائیل» به اعدام محکوم کرد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net