حملات متقابل حوثی‌های یمن و نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در دریای سرخ ادامه دارد

بخش خبر

به‌گزارش رویترز، «امبری» شرکت امنیت دریایی بریتانیایی یکشنبه ۲۹ بهمن / ۱۸ فوریه اعلام کرد که یک کشتی باری با پرچم بلیز، ثبت‌شده در بریتانیا و تحت مدیریت لبنان در تنگه باب‌المندب مورد حمله قرار گرفت.

به‌گفته «امبری» این کشتی از سواحل خورفکان در امارات متحده عربی به سوی سواحل وارنا در بلغارستان حرکت می‌کرد.

«امبری» گزارش داد:

ناو نیمه‌بارگیری‌شده برای مدت کوتاهی سرعت خود را به ۱۰ تا شش گره دریایی کاهش داد و از مسیر خود منحرف شد و با نیروی دریایی جیبوتی تماس گرفت و پس از مدتی به مسیر و سرعت قبلی خود بازگشت.

الجزیره نیز به نقل از سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا نوشت این حادثه در ۳۵ مایل دریایی جنوب بندر موخا در یمن رخ داده است.

این رویداد در حالی رخ داد که روز یکشنبه ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا و اورزولا فون‌ درلاین، رئیس کمیسیون اروپا از عملیات دریایی برای بازگرداندن ثبات در دریای سرخ استقبال کردند.

آن‌ها ضمن تأکید بر اهمیت آزادی دریانوردی در دریای سرخ، ادامه حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در این دریا را محکوم کردند.

روز یکشنبه همچنین ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج حمله هوایی به اهداف حوثی‌های یمن از جمله به یک زیردریایی، دو شهپاد و سه موشک کروز انجام داده است.

سنتکام گفته است که این اهداف تهدیدی نزدیک علیه کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا و کشتی‌های تجاری در منطقه بودند.

سنتکام همچنین افزود که این نخستین بار از آغاز حملات ۲۳ اکتبر است که حوثی‌ها از زیردریایی بدون سرنشین استفاده می‌کنند.

شبه‌نظامیان حوثی پیش از این اعلام کرده بودند که آمریکا و بریتانیا شامگاه شنبه ۲۸ بهمن / ۱۷ فوریه به بندر «راس عیسی» در استان الحدیده یمن حمله کردند.

این حملات در پی حمله حوثی‌ها در روز شنبه به یک نفتکش بریتانیایی در دریای سرخ انجام شد. آمریکا اعلام کرد که این کشتی دانمارکی بود.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها گفت، نفتکش بریتانیایی «ام‌تی پولوکس» در دریای سرخ با چندین موشک نیروی دریایی مورد هدف قرار گرفت.

به‌گفته سنتکام چهار موشک بالستیک ضدکشتی بعد از ظهر جمعه و ساعت یک بامداد شنبه به وقت محلی از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها شلیک شد که سه موشک کشتی تجاری «ام‌تی پولوکس» با پرچم پاناما و تحت مالکیت دانمارک را هدف قرار داد اما آسیبی به آن وارد نشد.

حملات آمریکا در دریای سرخ در حالی صورت می‌گیرد که «پولیتیکو» روز یکشنبه به نقل از چهار منبع آگاه نوشت برخی از کشورهای عربی، آمریکا را در استفاده از تأسیسات نظامی در اراضی خود برای حمله هوایی در منطقه محدود می‌کنند.

«پولیتیکو» نوشت بسیاری از کشورهای عربی به‌ویژه کشورهایی که در پی بهبود روابط با ایران هستند، به‌شکل فزاینده‌ای، آمریکا و شرکای آن را در عملیات به اصطلاح دفاع از خود محدود می‌کنند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت این محدودیت‌ها شامل حملات تلافی‌جویانه در عراق، سوریه و دریای سرخ است.

حوثی‌های یمن از اواسط ماه نوامبر گذشته بارها به کشتی‌ها تجاری و نفتکش‌ها در دریای سرخ و تنگه باب المندب حملات پهپادی و موشکی کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند این حملات به پشتیبانی از فلسطینی‌ها در جنگ غزه صورت می‌گیرد. آمریکا و کشورهای اروپایی می‌گویند این حملات بر چرخه تجارت بین‌المللی آسیب می‌رساند و حوثی‌ها اجازه ندارند که به نام دفاع از فلسطین به تجارت جهانی صدمه بزنند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net