پوتین به غرب هشدار داد: روسیه آماده جنگ هسته‌ای است

بخش خبر

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه ۲۲ اسفند/ ۱۲ مارس به غرب هشدار داد که روسیه از نظر فنی برای جنگ هسته‌ای آماده است و اگر آمریکا به اوکراین نیرو بفرستد، تشدید قابل توجه درگیری تلقی خواهد شد.

پوتین که تنها چند روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ۱۵ تا ۱۷ مارس صحبت می‌کرد، گفت که فعال شدن سناریوی جنگ هسته‌ای «فوری» نیست و او نیازی به استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین نمی‌بیند.

پوتین ۷۱ ساله در پاسخ به این سؤال که آیا این کشور واقعاً برای جنگ هسته‌ای آماده است، به تلویزیون و خبرگزاری RIA گفت: «از نقطه‌نظر نظامی-فنی، ما البته آماده هستیم.»

پوتین گفت که ایالات متحده می‌داند که اگر نیروهای آمریکایی را در خاک روسیه – یا در اوکراین مستقر کند – روسیه این اقدام را به عنوان یک مداخله نظامی تلقی خواهد کرد.

پوتین، تصمیم گیرنده نهایی در بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان گفت:

(در ایالات متحده) متخصصان کافی در زمینه روابط روسیه و آمریکا و در زمینه محدودیت استراتژیک وجود دارد. بنابراین، من فکر نمی‌کنم که (جنگ هسته‌ای) گزینه‌ای عاجل باشد، اما ما برای این کار آماده هستیم.

هشدار هسته‌ای پوتین در کنار پیشنهاد دیگرش برای گفتگو درباره اوکراین به عنوان بخشی از مرزبندی جدید امنیت اروپا پس از جنگ سرد ارائه شد. آمریکا می‌گوید پوتین برای گفتگوهای جدی درباره اوکراین آماده نیست.

جنگ در اوکراین عمیق‌ترین بحران را در روابط روسیه با غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ ایجاد کرده است و پوتین چندین بار هشدار داده است که غرب در صورت اعزام نیرو به اوکراین، خطر ایجاد جنگ هسته‌ای را قریب‌الوقوع می‌کند.

پوتین در فوریه ۲۰۲۲ ده‌ها هزار نیرو را به اوکراین اعزام کرد و پس از هشت سال درگیری در شرق اوکراین بین نیروهای اوکراینی از یک طرف و اوکراینی‌های طرفدار روسیه و نیروهای نیابتی روسیه از سوی دیگر، جنگی تمام‌عیار آغاز شد.

جنگ هسته‌ای؟

در سال انتخابات ایالات متحده، غرب با چگونگی حمایت از کی‌یف در برابر روسیه دست و پنجه نرم می‌کند. روسیه اکنون تقریباً یک‌پنجم خاک اوکراین را اشغال کرده است و بسیار سریع‌تر از غرب و اوکراین در حال تجهیز مجدد قوای نظامی خود است.

کی‌یف می‌گوید از خود در برابر اشغال‌گری به سبک امپریالیستی که برای محو هویت ملی آن‌ها طراحی شده است، دفاع می‌کند. روسیه می‌گوید مناطق اشغالی اوکراین اکنون بخشی از سرزمین روسیه است.

پوتین مجموعه‌ای از هشدارهای عمومی هسته‌ای را به ایالات متحده ارسال کرده است که هدف آن جلوگیری از دخالت بیشتر واشنگتن در اوکراین است – اقدامی که کرملین می‌گوید اگر از آن جلوگیری نکند، وقوع جنگ جهانی حتمی خواهد بود.

در مقابل، واشنگتن هم می‌گوید که هیچ تغییر عمده‌ای در آرایش هسته‌ای روسیه ندیده است، اما هشدارهای علنی هسته‌ای پوتین – که با احتیاط شدید رهبران اتحاد جماهیر شوروی در مورد بیان چنین تهدیداتی، تفاوت جدی دارد – باعث نگرانی واشنگتن شده است.

پوتین بار دیگر تاکید کرد که استفاده از تسلیحات هسته‌ای در دکترین هسته‌ای کرملین آمده و شرایط استفاده از چنین سلاحی مشخص است: به طور کلی پاسخ به حمله با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای یا سایر سلاح‌های کشتار جمعی، یا استفاده از سلاح‌های متعارف در زمانی که موجودیت کشور در معرض تهدید قرار گیرد.

سی‌ان‌ان روز شنبه گزارش داد که دولت جو بایدن، در سال ۲۰۲۲ به طور خاص نگران این بود که روسیه ممکن است از سلاح هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین استفاده کند.

پوتین گفت هرگز نیازی به استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین احساس نکرده است.

بر سر اوکراین مذاکره کنیم

پوتین گفت روسیه آماده گفتگوهای جدی در مورد اوکراین است.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت:

روسیه آماده مذاکره در مورد اوکراین است، اما این مذاکرات باید بر اساس واقعیت باشد – نه بر اساس توهمات پس از مصرف مواد مخدر روانگردان.

رویترز ماه گذشته گزارش داد که پیشنهاد پوتین مبنی بر آتش‌بس در اوکراین از سوی ایالات متحده پس از تماس میان واسطه‌ها رد شد.

ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده، روز دوشنبه هشدار داد که اگر غرب حمایت مناسبی از اوکراین ارائه نکند، کی‌یف قلمرو بیشتری را از دست خواهد داد و این امر باعث جسارت شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در مناقشه بر سر تایوان خواهد شد.

برنز، سفیر سابق ایالات متحده در روسیه، به کمیته اطلاعات سنا گفت که حمایت از اوکراین برای دستیابی به موقعیت قوی‌تری قبل از مذاکرات به نفع ایالات متحده است.

پوتین گفت که به هیچ کس اعتماد ندارد و روسیه در صورت توافق به ضمانت‌های امنیتی کتبی نیاز خواهد داشت و این تضامین «باید به گونه‌ای باشند که ما از آن راضی باشیم.»

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net