با فشار آمریکا، اسرائیل با ارسال «موقت»کمک‌ها از طریق مرز خود با غزه موافقت کرد

اسرائیل اجازه داد تا ارسال کمک‌های «موقت» از طریق مرز شمال غزه انجام شود.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ساعاتی پس از هشدار جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالت متحده آمریکا، جمعه ۱۷ فروردین / ۵ آوریل اعلام کرد اسرائیل اجازه ارسال کمک‌های «موقت» از طریق مرز خود با نوار غزه را خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز ریاست جمهوری آمریکا پنج‌شنبه ۱۶ فروردین / ۴ آوریل دولت اسرائیل را تهدید کرد که اگر از غیرنظامیان فلسطینی و امدادگران بین‌المللی در غزه محافظت نکند، واشنگتن حمایت از اسرائیل در جنگ با حماس را محدود خواهد کرد.

جو بایدن همچنین به بنیامین نتانیاهو گفته است که «به مذاکره‌کنندگان خود اجازه دهد تا بدون تأخیر به توافق دست یابند».

Ad placeholder

دوشنبه ۱۳ فروردین / یکم آوریل، در پی حمله هوایی اسرائیل به مرکز غزه هفت نفر از کارکنان سازمان غیردولتی «آشپزخانه مرکزی جهان» کشته شدند.

به گفته این سازمان در میان کشته‌شدگان شهروندان استرالیایی، بریتانیایی، لهستانی، فلسطینی و یک شهروند آمریکایی _کانادایی حضور داشتند. این کارکنان در حال جابجایی با دو خودروی زرهی با علامت سازمان و یک خودروی دیگر بودند.

برای خواندن آخرین رویدادهای مهم جنگ اسرائیل علیه فلسطین و تحلیل‌ها و نظرها درباره‌ی آن، به صفحه‌ی ویژه‌ی زمانه رجوع کنید: جنگ اسرائیل ــ غزه: گذشته، حال، آینده

این سازمان همچنین گفت که با وجود هماهنگی حرکات و جابجایی‌شان با ارتش اسرائیل، گروه مذکور هنگام خروج از انبارهای دیر البلح در مرکز نوار غزه و پس از تخلیه بیش از ۱۰۰ تُن کمک غذایی، هدف حمله اسرائیلی‌ها قرار گرفت.

ارین گور، مدیر اجرایی ارشد «آشپزخانه مرکزی جهان» درباره این حمله گفت:

این نه‌تنها حمله‌ای به «آشپزخانه مرکزی جهان»، بلکه حمله‌ به سازمان‌های بشردوستانه است که در دردناک‌ترین وضعیت‌هایی که در آن از غذا به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌شود، حضور دارند.

آمریکا از اسرائیل خواست تا در مورد کشته‌شدن هفت امدادگر بین‌المللی تحقیق کند ـ نتانیاهو: در جنگ اتفاق می‌افتد

«آشپزخانه مرکزی جهان» یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است که برای انسان‌های گرفتار در فجایع بشردوستانه غذا تأمین می‌کند. این سازمان به خوزه آندرس، سرآشپز و رستوران‌دار مشهور اسپانیایی-آمریکایی تعلق دارد.

این سازمان ماه گذشته اعلام کرد که طی ۱۷۵ روز، ۴۲ میلیون وعده غذایی برای مردم نوار غزه تهیه کرده است. این سازمان همچنین در ارسال نخستین محموله دریایی کمک‌های بشردوستانه به غزه از مسیر قبرس در ماه مارس دست داشت. دومین محموله این سازمان نیز که شامل ۳۳۲ تن مواد غذایی می‌شد اوایل هفته جاری به غزه رسیده بود.

سازمان ملل و گروه‌های بین‌المللی، اسرائیل را به جلوگیری از توزیع کمک‌ها با ایجاد موانع بروکراتیک و ناتوانی در تضمین امنیت کاروان‌های کمک‌رسان متهم کرده‌اند؛ از جمله در فاجعه ۱۰ اسفند / ۲۹ فوریه که در آن حدود ۱۰۰ نفر در انتظار تحویل کمک‌ها کشته شدند.

اسرائیل بارها اتهامات مربوط به جلوگیری از توزیع کمک‌های غذایی مورد نیاز فوری در غزه را رد کرده و گفته است که این مشکل به دلیل ناتوانی گروه‌های امدادرسان بین‌المللی در رساندن کمک‌ها به نیازمندان است.

نخست وزیر اسرائیل این حمله را «ناخواسته» و«تراژیک» دانست. درحالی‌که به گفته گروه حماس مشکل اصلی توزیع کمک‌ها هدف قرار دادن امدادگران از سوی اسرائیل است. پس از حمله هوایی یک آوریل حماس بیانیه‌ای صادر کرد و گفت هدف از این حمله، ایجاد رعب و وحشت در کارکنان نهادهای بین‌المللی بشردوستانه و بازدارندگی آن‌ها از ماموریت‌هایشان است.

محکومیت جهانی حمله اسرائیل به کاروان‌های امداد‌رسان – اسرائیل می‌گوید عمدی نبود و بررسی می‌کند

به گزارش خبرگزاری الجزیره اسامه همدان، یکی از مقامات حماس، پیش‌تر در یک نشست خبری گفته بود که مذاکرات با اسرائیل که درخواست خروج نیروها، اجازه کمک‌ها و بازگشت فلسطینیان به شمال نوار غزه را رد می‌کند، «در یک دور باطل گیر کرده است».

به گفته یک منبع پزشکی، حداقل ۱۰۱ فلسطینی از زندان‌های اسرائیل به نوار غزه بازگردانده شده‌اند که برخی از آنها دچار شکستگی و جراحات دیگر شده‌اند.

از هفت اکتبر تاکنون حداقل ۳۳هزار و ۳۷ فلسطینی در حملات اسرائیل به غزه کشته شده و ۷۵۶۶۸ زخمی شده‌اند. تعداد کشته‌شدگان در حمله هفت اکتبر حماس در اسرائیل به ۱۱۳۹ نفر می‌رسد و ده‌ها نفر کماکان در اسارت هستند.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net